مطالب ویژه

‍کاشت درخت قدردانی ( قدر آغاچ ) برای دکتر سارلی

پایگاه خبری اولکامیز- سخی بخشنده * :  به مناسب چهار دهه تلاش بی وقفه ی دکتر ارازمحمد سارلی در زمینه های نویسندگی،  نشر کتاب های ترکمنی، و سایر فعالیت های فرهنگی،اجتماعی و رسانه ای، طبق یک رسم قدیمی ترکمنی “درخت قدردانی”(قدر آغاچ) در مقابل مرکز کتابخانه و نسخ خطی استاد ولی محمد خوجه(کاشف دده قورقوت) امروز جمعه ۸اسفند ۱۳۹۹ با حضور جمعی از اهل قلم و روحانیون ترکمنصحرا کاشته شد.

مبتکر این طرح سنتی ترکمنی استاد ولی محمد خوجه، در گفتگو با رسانه ها چنین گفت:” می دانید که رسم کاشتن قدر آغاچ یا درخت تقدیر در سنت های هزاران ساله ی ما ترکان و ترکمنان وجود داشته است. متاسفانه این سنت حسنه به فراموشی سپرده شده بود. بنده بدین وسیله خواستم بخاطر تالیفات ارزشمند کتابی و سایر فعالیت های چشمگیر فرهنگی و اجتماعی دکتر اراز محمد سارلی در حمایت از اهل قلم و هنر، اولین درخت قدردانی را به نام ایشان بکارم تا بدین وسیله هم از زحمات ایشان تشکر کرده باشیم و نیز این سنت قدیمی را پس از قرن ها احیاء نمایم.

استاد خوجه افزودند: این درخت در مقابل مرکز کتابخانه و نسخ خطی اینجانب در شهر گنبدکاووس کاشته شد و نوع درخت نیز، زیتون می باشد که نام آن در قرآن کریم آمده و با شرایط اقلیمی منطقه ما سازگار است.

وی در پایان با اشاره بر اختصاص قفسه ی ویژه برای کتابها و آثار دکتر سارلی در ابتدای ورودی کتابخانه اش، یادآور شد با دعوت از ایشان نواقص کتابها را کامل تر خواهیم کرد.

شایان ذکر است که دکتر سارلی، استاد دانشگاه و پژوهشگر پرکاری است که بیش از یکصد عنوان کتاب و صدها مقاله در کارنامه خود دارد و برخی از نوشته های وی “کتاب سال” گشته است.همچنین وی مدیر مسئول مرکزچاپ و نشر و فصلنامه ی بین المللی “مختومقلی فراغی” می باشد.

*فعال ادبی – رسانه ای

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا