تورکمن صحرا

گرگانرود و روزهای سخت

پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز – مدتی بود که گرگانرود گویی در حال نابودی بود. بی آبی، بد به جان گرگانرود افتاده است و بجای اینکه با مدیریت درست تبدیل به یک زینت و زیبایی شهرمان شود،با این تبدیل شده است به  یک کوه پر از انتقاد که چرا اینجور است و آنجور. گرگانرود چند روز پیش با بازشدن دریچه های سدگلستان به گونه ای زنده شد.

این چند روز زنده شدن گرگانرود واقعا عالی بود و موج های آب،نی ها را مانند قاصدک در باد به شدت جلو می بردند و رحمی در دل نداشتند.

اگر با کارشناسی درست سد ساخته می شد واقعا  بدین گونه نبود و باید همیشه شاهد سرحال بودن گرگانرود میبودیم. مایه تاسف است که با ساخت سد های کارشناسی نشده باید منتظر این باشیم ک هر ازگاهی دریچه های سد باز شود تا ببینیم گرگانرود جان گرفته و می رقصد.

همچنین ماهیگیران بی ادعای منطقه در این چند روز مانند فروشندگان شب عید وقت سر خاراندن نداشتند ،حسابی سرشان شلوغ بود و غوغایی در برخی مناطق گرگانرود بود.

تا اینکه با بسته شدن  دریچه های سد گلستان،آب گرگانرود نیز در عرض چند ساعت فروکش کرد و به حالت قبل برگشت حتی بدتر،ب طوری که قبل اینگونه نبود و گرگانرود از کنار روستاهای مختلف گذر میکرد،ماهیگیران همیشه مشغول بودند و نقش مهمی در کشاورزی داشت.

قابل تامل است که مقداری رسیدگی بهتری به گرگانرود شود،با دیدن زاینده رود و اقداماتی که برای زنده نگه داشتن آن می شود و حتی فولاد مبارکه در حال انجام این کار است که دیگر از زاینده رود آب خارج نکند،پس چرا ما توجه نکنیم به گرگانرود!

گرگانرود مثل قبل چنگی به دل نمیزند،کاش یک مقدار هوایش را داشته باشیم،کاش…

نوشته : سجاد شاهمیرزایی

دانش آموز یازدهم دبیرستان نظامی گنبد

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا