مطالب ویژه

ضرورت ورود یاشولی های واقعی در انتخابات شورای شهر گنبد

پایگاه خبری اولکامیز- طاهر سارلی ، فعال اجتماعی : یاش اولی گری از دیرباز در میان طوایف ترکمن امری رایج و اجتناب ناپذیر است، عده ای از ترکمن های باتجربه ،که عمدتا جنگجو و سلحشور بودند به وقت پیری در موارد مهم و حیاتی مانند آلامان گری ، جنگ، صلح و کوچ و اسکان و… تصمیم های مهم و راهبردی میگرفتند.

آلامان گری نوعی عملیات بود برای حفظ بقاء و دفاع از خود در مقابل ظلم و جور سلاطین برای متنبه کردن و زهرچشم گرفتن از آنها تشکیل میشد و عده ای جوان دور پهلوان و مجرب جمع مبشدند که بعد از شرکت در چندین آلامان باتجربه و متخصص میشدند و بعدها در سنبن پیری یاش اولی و دنیادیده نام میگرفتند.

امروزه الامان گری رنگ دیگری گرفته و به اصطلاح مدرنیته شده، آلامان چی ها اینبار نه با جنگجویی و سلحشوری بلکه با علم و درایت و تخصص و برای حفظ بقای خود واخذ حقوقشان به میدان می آیند و با عقلانیت و کارآمدی از حقوق مردم دفاع میکنند و افرادی که اطراف وی برای کمک جمع میشوند اعم از جوان و میانسال ، زن و مرد نیروهای فعال انتخاباتی و به تعبیر بنده خاک خوردگان انتخابات نام دارند.

این گروه در ادوارمختلف انتخاباتی تجارب ارزنده ای کسب نمودند که به نظر بنده لازم است این افراد امروز یاش اولی های انتخاباتی شوند نه بخاطر طرفداری از گروه خاص بلکه دعوت مردم به اتحاد، نشست با کاندیداها و رایزنی با ایشان و دعوت ایشان برای مصالحه و مصلحت اندیشی وبالاخره انتخاب اصلح با درنطر گرفتن رضایت الله و مصلحت مردم ومعرفی انها به جامعه برای حمایت و همدلی .

در ادوار گذشته یاش اولی گری در انتخابات دور اول شورای شهر در گنبد خوب درخشید اما بعداز ان به بیراهه رفت و نتوانست مردم را متحد کند چون سلایق مختلف بانیات خاص به میدان امدند و نتوانستند اعتماد مردم را به دست اورند، در دوره چهارم شورای شهر عده ای جمع شدند و گروه های مختلف را متحد کردند چون بالای نود درصد خالصانه به میدان امده بودند دوباره با پیروزی بالایی ۱۱ نفر را راهی شورای اسلامی شهر کردند.

اما بعد از ان قول و قرارها فراموش شد و با دخالت عده ای که قبلا در گود نبودند یاش اولی به بیراهه رفت ، نباید در مجلس دخالت میکردند اصلا نیازی نبود متاسفانه اعضای یاش اولی تغییر پیدا کرد کسانیکه تجربه نداشتند و انتخاباتی نبودند بعنوان امین اعضا ورود کردند که اکثرا دیکته شده بود به چه کسی رای بدهند و راحت میشد نتیجه را پیش بینی کرد.

در هرحال یاش اولی سخت آسیب دید و پایه اش شل شد، طوری که در انتخابات شورای شهر دور پنجم خیلی به سختی افتاد اما باز به خاطر مصلحت مردم حمایت نسبی شد و متاسفانه دوباره با اشتباه استراتژبک و تاریخی در انتخابات مجلس یازدهم دخالت عجیب و غریب کرد که حتی عده زیادی از افراد ان انصراف دادند و جزء توابین شدند و در نتیجه یاش اولی ها به نوعی، خودکشی سیاسی کردند .

گرچه هنوز معتقدم اکثر این افراد دلسوز و پاک بودند اما متاسفانه بدست عده ای مغرض که نیات خاص داشتند هدایت شدند، اعتقاد دارم بازهم مصلحت اینست یاش اولی گری دوباره بنایش برپا شود و ترمیم گردد ، ما در شورای شهر بدون یاش اولی گری پیروزی نخواهیم داشت ، تجربه ثابت کرده که به این گروه نیاز حتمی داریم، لذا از خاک خوردگان و دلسوزان انتخابات تقاضا دارم به میدان بیایند.

لازم است یاش اولی های جدید و رای دهندگان در انتخابات افراد صالح به دنبال رضایت الله متعال و مصلحت مردم باشند و از طایفه گری و هیجان و خرید و فروش آراء پرهیز نمایند، خوف الله در دل داشته باشند و افرادی متخصص ، خداترس ، شجاع و پاکدست را به مردم معرفی نمایند.

خداوند ذر آیه ۱۰ سوره مائده میفرماید: “ای کسانی که ایمان آوردید بخاطر الله تعالی با پایبندی کامل ادا کننده شهادت با انصاف باشید دشمنی با قومی شما را بر این واندارد که شما عدالت نکنید ، عدالت بجا آورید، این به تقوا خیلی نزدیک است ، از الله تعالی بترسید یقینا الله تعالی ازهمه اعمال شما کاملا مطلع است و… ” در این آیه و آیات دیگر الله متعال برای گواهی دادن، انسان را به انصاف و عدلت دعوت میکند و میفرماید بخاطر خدا قیام کنید برای شهادت و گواهی ، که نتیجه حتمی گواهی دادن بخاطر خدا اینست که با دشمنان هم انصاف شود .

این ایه انسان را به عدل و انصاف با دوست و دشمن و شهادت درست و بیان سخن حق دعوت مینماید، لذا درست گواهی دادن با عدل و انصاف واجب و خودداری کردن و رویگردانی از آن گناه است، بخاطر داشته باشیم گواهی برحق و انصاف مخصوص دعوا و دادکاه نیست.

اینجا مفهوم عام در نظر گرفته شده است و اشاره ای به محاکم قضایی نشده است، امتحانات ، سند ، گواهی نامه، مدرک تحصیلی و رای در انتخابات هم در حکم شهادت و گواهی داخل اند، مثلا گواهی پزشکی به مریض که قادر به انجام وظیفه نیست و نیاز به استراحت دارد خود شهادت است، گواهی پزشکی پزشک معتمد برای معلوم شدن علت مرگ یا ضربه و معلوم شدن مقصر و مقدار دیه نیز نوعی شهادت است، کشیدن کروکی پلیس برای تصادف و تعیین میزان خسارت نوعی شهادت است ، اگر برخلاف واقعه نوشته شود گواهی و شهادت دروغ محسوب میشود و از گناهان کبیره میباشد ، چون حقوق شخص یا اشخاص در میان است، همچنین در امتحانات نمره دادن اوراق ، دادن مدرک تحصیلی بدون تحصیل علم بلکه با پول و پارتی نوعی شهادت دروغ و فعل حرام است، دادن نمره، سند و گواهینامه و مدرک شهادت بر اینست که این شخص صلاحیت کارهای مربوطه را دارد اما اگر این چنین نباشد امضا کننده بر ان سند و مدرک بوسبله شهادت دروغ مجرم و گنهکار است و مستوجب عذاب الهی قرار خواهد گرفت.

همچنین در انتخابات های مختلف اعم از شورای شهر وروستا ، ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی و… رای دادن به کاندیداها نیز یک نوع شهادت و گواه است که از طرف رای دهنده برای کاندید گواهی میشود که این شخص متخصص، لایق، پاکدست و باتقوا و امانتدار است که میتواند امین مردم باشد ، لذا لازم است مردم با تحقیق و تفحص درباره کاندیداها و شنیدن سخنان خودشان بر اساس توانمندی، امانتداری ، شجاعت و.. ایشان را سبک سنگین کنند نه با سفارش دیگران که ممکن است از روی غرایض خاص مانند طایفه گری ، بده بستان های مالی وسیاسی پشت پرده و.. سفارش کرده باشند.

اگر ما گذشته را مرور کتیم در میان نمایندگان چه کسانی بودند که بخاطر خدمت به ملت ازجان خود مایه گذاشتند و جاودان ماتدند و چه کسانی دنبال نفس خود رفته و مردم را فراموش کردند وچه کسانب اصلا اهلش نبودند و ندانسته ضربه زدند به منطقه و مردم! متاسفانه در انتخابات های دو دهه اخیر این امانت مهم را تنها بازیچه شکست و پیروزی عده ای کردیم، گاهی گواهی و شهادت در انتخابات که اصطلاحا رای نامیده میشود بر اساس طایفه گرایی، محله گرایی داده میشود گاهی در عوض گرفتن مبلغی ناچیز که از گوشت خوک حرام است داده میشود و گاهی هم بر اساس هیجان و وعده های پوج و خالی واگذار میشود.

متاسفانه اخیرا این موارد در شهرستان گنبد بسیار فراگیر شده است و طوری عادی محسوب میشود که یک مسلمان دیندار و باسواد و دلسوز با دادن رای به نا اهلان _ بر اساس مواردی که ذکر شد _ حتی گاها احساس نمیکنند که با دادن این گواهی اشتباه مستحق لعنت و عذاب شدند، حتی گاهی فراموش کردند این گواهی ها با گرفتن وکیل برای دفاع حق شخصی فرق دارد .

اگر وکیل ضعیف انتخاب کند خودش متضرر میشود اما در وکالت های عمومی حقوق عام داخل است ، حقوق محرومان، یتیمان، بیماران ناعلاج، تحصیلکردگان بیکار، کارگران بیکار ، بدهکاران، ورشکستگان تجاری و صنعتی ، زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست، اطفال ، پیران و جوانان و زنان و مردان و…. . کمی تامل کرده این موارد را در نظر بگیریم و اطلاع از حقوق مسلم مان و قدرت منتخبین داشته باشیم آیا حاضر میشویم در این گناه بزرگ شریک شویم؟؟

به نظر بنده اگر این آگاهی را نداشته باشیم بهتر است فقط بخاطر ادای تکلیف قانونی در انتخابات شرکت بکنیم اما به کسی رای ندهیم و برگه را خط خطی کرده به صندوق بیندازیم، تا شرعا گناهکار نشویم، همچنین فعالان انتخاباتی و یاش اولی ها لازم است خداوند را حاضر و ناظر بدانند و با تقوای الهی مصلحت و حقوق مردم را در نظر بگیرند و به عوام افرادی متخصص و با ایمان را سفارش بکنند برای رای دادن، زیرا رای دادن و گواه شدن برای انتخابات از روی قرات کریم دارای اعتبار دیگری است که به آن سفارش گفته میشود، بنابر این فعالان انتخاباتی و یاش اولی ها به رای دهندگان سفارش میکنند که به فلان کاندیداها رای بدهند، این را در نظر بگیرند که الله تبارک وتعالی در آیه ۸۵ سوره نساء میفرماید: هرکس سفارش خوب بکند بهره ای از عمل نیک به وی هم میرسد ، وهرکس سفارش بد بکند از عمل بد به او هم سهمی میرسد.

پس اگر با درنظر گرفتن طایفه، گرفتن مبلغ ، باز کردن جایگاه برای خود، احترام به خانواده کاندیدا که اسم و رسمی دارند ، یا فرزند فلان کس ویا بدون شناخت و بر اساس جوگیر شدن و هیجان به کسی رای بدهیم و یا برای پیروزی یک شخص نا اهل تلاش کنیم، هرآنچه کارهای اشتباه عمدی و خیانت و عمل کارهای غیرشرعی شخص منتخب وبال گردن فعالین و سفارش دهندگان و رای دهندگان خواهد شد ودر گناه و عذاب شریک خواهند شد و آه مظلومان و یتیمان و… آنها را خواهد گرفت.

در نتیجه رای دادن به نا اهل ، غیر متخصص ، مفسد، رشوه دهنده، طایفه گرا و دروغگو، گواهی و شهادت دروغ محسوب میشود و ثمرات تباه کننده آن در نامه اعنال رای دهنده و سفارش کننده ثبت خواهد شد، آیا ارزش دارد بخاطر رای به افراد نا اهل و سفارش و تبلیغ آنان مورد لعن الله و خلق الله قرار بگیریم ، به چه قیمت ؟ یاش اولی های واقعی لطفا عنان شورای شهر را به دست بگیرید و سریع اقدام عاقلانه و خداذپسندانه بکنید ، و به مردم اطمینان بدهید در آینده در انتخابات مجلس دخالت نخواهید کرد مگر ضرورت ایجاب بکند. ومن الله التوفیق

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا