گفتگو

مصاحبه اولکامیز با دکتر ستار بردی فجوری نویسنده فعال کلاله ای – بخش ۱

معلمی بنام سیدقلی قره جه مسیر زندگیم را تغییر داد

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی : دکتر ستار فجوری یکی از مردان نام آشنای شرق گلستان در عرصه فرهنگ ، تاریخ و ادبیات است. فرهنگی خستگی ناپذیر کلاله ای که تلاش مستمر و موثر در جهت معرفی و اشاعه فرهنگ و ادبیات و تاریخ این سامان داشته است. نویسنده ی پرکار و فرهیخته که سالهاست با عشق و علاقه زاید الوصف می نویسد و دمی از نوشتن متوقف نشده است. وی در عرصه های مختلف از معلمی تا استادی دانشگاه ، از مدیریت مدرسه تا مسئولیت های مختلف اداری آموزشی منطقه ای و استانی منشا خدمات شایانی به جامعه بوده است که قابل توجه و تقدیر می باشد. برای آشنایی هر چه بیشتر با حیات فردی و اجتماعی و همچنین فعالیت های گسترده این چهره ی فرهنگی اجتماعی ترکمن صحرا ، مصاحبه ای تفصیلی با وی انجام دادیم که در ذیل می خوانید. با ما همراه باشید :

س – حاج ستار ، در ابتدای مصاحبه خودتان را به صورت کوتاه و مفید معرفی کنید ؟

اینجانب ستاربردی فجوری، فرزند محمد در خرداد ماه سال ۱۳۵۰ ش. در روستای اجن سنگرلی شهرستان کلاله به دنیا آمدم و در حال حاضر در گرگان سکونت دارم.

س – چند سال است که در گرگان زندگی می کنید؟

از بهمن ماه سال ۱۳۸۷ش. به گرگان مهاجرت کردم و در این شهر بزرگ سکونت دارم .

س – چه شغل و کاری اشتغال دارید و در باره سوابق شغلی تان  و مسئولیت هایی که داشته اید توضیح دهید؟

فرهنگی هستم و در حال حاضر به عنوان رئیس گروه پژوهش و تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش مشغول به خدمت می باشم. اما سوابق شغلی بنده، در اولین سال استخدام به عنوان معلم در روستای پاشایی از توابع شهرستان کلاله مشغول به کار شدم.

پس از آن به عنوان مدیر مدرسه ابتدایی روستای فرخسر در مراوه تپه منصوب شده و همان سال به عنوان مدیر نمونه عشایری انتخاب و به مشهد مقدس اعزام شدم.

یک سال بعد در اداره آموزش و پرورش مراوه تپه به عنوان مسئول تربیت بدنی مشغول به کار شدم. کمتر از سه ماه بعد به عنوان مسئول خدمات که پنج سال طول کشید، سپس به عنوان مسئول بودجه و با حفظ سمت به عنوان رابط خیرین مدرسه ساز و رابط پژوهشی هم منصوب شدم.

پس از سه سال در سال ۱۳۸۳ش. به عنوان معاون آموزشی اداره منصوب شدم. در سال ۱۳۸۶ش. به اداره آموزش و پرورش کلاله منتقل و در سمت مسئول بودجه و تشکیلات مشغول به کار شدم.

یک سال بعد در بهمن ۱۳۸۷ش. به عنوان کارشناس شوراها در اداره کل آموزش و پرورش استان منصوب و به عنوان نیروی مامور در مجمع خیرین مدرسه ساز مشغول به کار شدم.

پس از مدتی به عنوان کارشناس مدارس و مراکز غیردولتی اداره کل منصوب و پس از آن نیز به عنوان کارشناس مسئول شوراهای اداره کل آموزش و پرورش منصوب شدم.

در بهمن ماه سال ۱۳۹۲ش. با تایید مسئولان اداره کل آموزش و پرورش استان به عنوان مدیر آموزش و پرورش شهرستان مراوه تپه منصوب شدم که تا اسفند ماه سال ۱۳۹۴ش. ادامه داشت.

در ادامه به عنوان معاون مدیر کل در حوزه ی سوادآموزی منصوب شدم. در سال ۱۳۹۷ش. به وزارت خانه منتقل و پس از یک سال، در سال ۱۳۹۸ش. مجدد به اداره کل آموزش و پرورش استان مراجعت و به عنوان مشاور مدیر کل مشغول به کار شدم.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ش. نیز به عنوان رئیس گروه پژوهش و تحقیقات اداره کل منصوب شدم که کماکان ادامه دارد.

س -در باره تحصیلات خود از ابتدایی تا دانشگاه صحبت کنید؟

تحصیلات ابتدایی را در زادگاهم روستای اجن سنگرلی به پایان رساندم. پس از آن برای ادامه تحصیل به شهر کلاله آمده دوره راهنمایی را در مدرسه راهنمایی شهید مدرس سپری کردم. در این سال ها و حتی در دوره دبیرستان به همراه دو تا سه نفر از دوستان و هم کلاسی های خود اتاقی را اجاره کرده تمام مایحتاج خود اعم از تهیه نان، آشپزی، نفت برای سوخت و … بر عهده‌ی خودمان بود.

دوره دبیرستان را نیز در رشته‌ی فرهنگ و ادب در دبیرستان سید قطب ادامه داده در سال ۱۳۶۸ش. موفق به دریافت مدرک دیپلم شده، بلافاصله به خدمت سربازی اعزام شدم.

پس از اتمام دوره‌‌ی سربازی و پس از یک دوره همکاری با نهضت سوادآموزی از طریق کنکور سراسری در رشته آموزش ابتدایی مرکز تربیت معلم شهید بهشتی گنبد کاووس پذیرفته شدم.

پس از دو سال تحصیل و کسب مدرک فوق دیپلم رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه آزاد اسلامی رشته‌ی آموزش ابتدایی قبول و در سال ۱۳۷۶ش. موفق به دریافت مدرک لیسانس شدم.

در سال ۱۳۸۴ش. در آزمون کارشناسی ارشد رشته‌ی تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد شرکت کرده قبول شدم و در سال ۱۳۸۶ش. نیز از پایان نامه خود تحت عنوان « بررسی اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ترکمن ها از قرار داد آخال تا پایان قاجاریه » دفاع کرده و با نمره قبولی ۱۹ فارغ التحصیل شدم.

در سال ۱۳۹۶ش. در آزمون دکتری در همان دانشگاه پذیرفته شدم. در حال حاضر نیز مشغول نگارش رساله خود تحت عنوان « نقش روس ها در تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی منطقه استرآباد از قرار داد آخال ۱۸۸۱م. ۱۲۶۰ش. تا  پایان جنگ جهانی اول۱۹۱۸م.» بوده و در مرحله دفاع هستم.

س – آیا در دانشگاه هم تدریس می کنید؟

بله در دانشگاه های پیام نور شهرستان ترکمن و نیز مراوه تپه دروس مرتبط با تاریخ تدریس داشته‌ام.

س – گرایش و علاقه مندی شما به فرهنگ و ادبیات و تاریخ ترکمن از کجا و چگونه آغاز شد؟ چه عواملی باعث شد که در این مسیر سخت و دشوار ، با افتخار و پر صلابت قدم بردارید؟

به هر حال من یک ترکمن هستم و مطمئنا هر کسی به فرهنگ، ادبیات و تاریخ ایل و تبار اجدادی خود علاقه دارد. اما این که از کجا و چگونه آغاز شد، می توان اشاره کرد که از زمانی که در دبیرستان به عنوان یک دانش آموز علاقه مند به ادبیات ترکمن بودم و گاهی اوقات هم اشعاری هر چند ناقص می سرودم.

در پایه سوم دبیرستان دبیر تاریخی به نام آقای سیدقلی قره جه داشتم که مسیر زندگیم را تغییر داد، بنابر این بسیار علاقه مند به تاریخ شدم.

وی شخصی با وقار و دوست داشتنی بود علاوه بر آن، او شیوه خاصی برای تدریس داشت و تاریخ را به صورت یک داستان شیرین در کلاس تعریف می کرد که موجب علاقه مندی من به تاریخ شد و از همان زمان شروع به خرید و مطالعه کتاب های تاریخی کردم که در حال حاضر نیز بیش از ۵ هزار جلد کتاب در کتابخانه شخصی بنده موجود می باشد.

این استاد تاریخ چندین سال است که در بستر بیماری هستند و کماکان با ایشان در ارتباطم، از خوانندگان عزیز نیز عاجزانه خواهانم که برای سلامتی و عاقبت بخیری استاد بنده دعا کنند.

هم چنین فعالیت های انجمن های فرهنگی در سال های اخیر و نشست های فرهنگی در شهرستان های مختلف نیز در ایجاد علاقه‌ی بنده تاثیر مثبت داشته است.

این گفتگو ادامه دارد

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا