
پایگاه خبری اولکامیز- مهندس نورالدین سن سبلی:
همانگونه که می دانیم شکر گزاری یکی از ساده ترین روش ها برای ایجاد احساس خوب در زندگی است و شاید یکی از لذّت بخش ترین راه ها برای استفاده از نعمت های خداوند باشد.
بزرگانی چون مختومقلی فراغی به قدرت بیکران شکر گزاری واقف هستند زیرا برای مردِ دانا شکرگزاری قوی ترین ارتعاش به جهان هستی است.
در واقع شکرگزاری همان مثبت اندیشی است.وقتی شکرگزاری می کنیم در حال فرستادن ارتعاش آن به کائنات هستیم و کائنات نیز با توجه به ارتعاشی که از ما دریافت می کنند،نعمات بیشتری را می بخشند زیرا انسان شکرگزار تمرکزش روی امور مثبت زندگی است.
تفکر مثبت ،احساس خوب می آفریند و احساس خوب نیز عامل سجایاست.
از نظر مختومقلی ما باید به خاطر نَفس زندگی و همه ی نعمات و حتی رنج هایش ، شاکر باشیم:
مختومقلی الله آدین ذکر ایله
یامانا صبر ایله ،یاغشا شکر ایله
گورستانی گورده اوتور فکر ایله
مونچا من دیین لر یاتیپ قوم بولوپ…
یکی دیگر از موارد شکر گزاری ،شکرگزاری به خاطر نعمات جسمانی و مواهب دنیوی است:
گوزنی بردی بوجهانی گورسون دییپ
آیاق بردی یاغشی یولا یورسون دییپ
نعمت بردی شکرین برجای قیلسین دییپ
غرض بیزه حرمت قیلدی دوستلارهی…
یکی دیگر از مواهب شکرگزاری،موهبت زندگی آبرومندانه است:
اولاشماغانلار غما
شکراتمزلر بو دمه
آبیرای دیر آداما
یاغشی گلیپ،خوش گیتمک…
مختومقلی شکرگزاری را قبول تقدیر الهی و پذیرش رویدادها می داند:
مختومقلی بو گونونگه شکر قیل
الله نینگ قدرتین گوروپ فکر قیل
رزق اوچین غم ایمه حقا ذکر قیل
ازلده یازیلان سندن داش بولماز…
از نظر ایشان،ذات زندگی و گذر ایّام ، خود نیازمند شکرگزاری است:
اللی یاشا بارانگدا دوغری لیقدا بولارسن
کودک لیگدان آیریلدینگ شیوه لیگی بیلر سن
هر نیچه جفا چکسنگ آخر بیر گون اولر سن
باش وقتینگی اوقییان حقا شکر قیلار سن
آلتمیش یاشا بارانگدا قارریغانینگ بیلر سن
اِکِن اکینینگ بیشیپ اوراق اورمانا گلدینگ…
موهبت سلامتی و تندرستی و شکرگزاری برای صحت و شادابی ، به ویژه آنگاه که درد و رنج وبیماری را دچار می شویم تجربه ی تلخ و شیرین همه ی انسان هاست.لذا مختومقلی می گوید:
جان ساغلیغینگ بولماز هیچ دنگی تایی
آغشام یاتیپ ارتیر شکرنی قیل یاغشی…
مختومقلی شکرگزاری را موجب سربلندی در رفتارهای اجتماعی و نیل به مراتب عاشقانه می شمارد.وقتی از کسی محبت می بینیم دوست داریم که ما نیز جبران کنیم.رابطه ی انسان و خداوند نیز اینگونه است. پس هرچه شاکرتر باشیم دنیا نیز زیباتر خواهد بود:
ای کونگل ،گل،شکر قیلغیل،بولماغیل زار و زبون
بولاور مردانه کونگلوم ،بیل اوتر سندن بوگون
جوشاورگیل ای کونگل گیر بزمیمه سندن شوگون
عشق سرگردانلیغی آوارا قیلدی دوستلاریم
خداوند نیز دوستدار انسان صابر و شکرگزار است زیرا خداوند هم شاکر است و هم شکور لذا شکرگزاری بنده نیز در واقع نوعی پاداش الهی و جزای عمل خیر انسان است.برای همین است که مختومقلی می گوید:
مختومقلی چکسنگ جفا،جبر،بیل
خداغا خوش گلر شکر،صبر،بیل
قیلچاجانا ،قیزیل تنی، قبر بیل
قیزیل تیلینگ سوزلار اکن اولدوم توت
مختومقلی نتیجه ی صبر و شکرگزاری را شادمانی و بهجت می شمارد:
مختومقلی شکر ایله گیل خداغا
اولوم بارابار دیر شاه و گداغا
بی صبر قول تیز یولوغار بلاغا
صبرلی قول دورادورا شاد بولار…
همچنین شکرگزاری در درگاه خداوند را نیکوتر و شایسته تر می داند :
مختومقلی نیچیک گچسه روزگار
حقا شکر ات بارما ناماردا زینهار
یوق دولت دان یگ دیر بولسا بیر هنار
مونگ هناردان ذره دولت یاغشی دیر…
از نگاه ایشان بالاترین نوع شکرگزاری ،شکرگزاری عارفانه به خاطر دیدار یار و ذات مبارک الهی است:
شکر الحمدلله جانانا گوزوم دوشدی
میخانادا می ایچدیم مستانا گوزیم دوشدی…
در همه ی ادوار،چنین انسانی صاحب انرژی بسیار مثبتی است که روی همه ی انسان های نازک بین، تاثیر مثبت خواهد داشت.
در این حالت شکرگزاری موجب ارتباط قوی تر ، مستدام و واقعگرایانه تر آدمی با خدا و حتی موجب هدایت و تربیت همه ی آحاد بشری خواهد گشت.
مسلماً چنین تاثیری از انرژی مثبت انسان های ماندگاری چون مولانا و مختومقلی فراغی به مثابه ی” قانون تابش و بازتابش” برای همه ی اعصار ، ساری و جاری خواهد بود…
به امید شاکر بودن و شکرگزاری برای همه ی مواهب هستی و ادراک نوازش های کوی دوست ،سخن را با کلام مولانا به پایان می رسانیم:
“شکر،جانِ نعمت و نعمت، چو پوست
ز آن که شکر آرد تو را تا کویِ دوست…”
استقلال یک ملت فقط با استقلال فرهنگی تامین می شود.
www.ulkamiz.ir



