مطالب ویژه

در سوگ دکتر غنی، پزشک محبوب آق قلا

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی*: دکتر غنی نجم الدین چوگان معروف به دکتر غنی شامگاه بیست و ششم خرداد ماه ۱۴۰۱ درگذشت. پزشک مشهور و باتجربه آق قلایی که بیش از چهل سال برای مداوای بیماران کوشید.

وی یک سال بود که با بیماری دست و پنجه نرم می کرد و در بیمارستان لاله تهران تحت مراقبت بود. بارها شیمی درمانی شد ولی حالش بهبود نیافت. دی ماه سال گذشته  تحت عمل جراحی قرار گرفت. دوست داشت عید فطر امسال به شهرش آق قلا بیاید ولی این آرزو میسر نشد و نتوانست آخرین بار با مردمی که دوست می داشت دیدار کند.

دکتر غنی متولد  ۱۳۲۵ شمسی روستای دوگونچی است این را خود در پاسخ به سئوالاتم نوشته و برایم ارسال نمود:

« من در سال ۱۳۲۵ در دوگونچی به دنیا آمدم. نام پدرم نظر آقاست. امین آخوند نام پدر بزرگم است ایشان تحصیل کرده بخارا هستند، اولین امام جماعت آق قلا هستند. آن موقع بازار آق قلا روز جمعه برگزار میشد  به در خواست ایشان بازار را روزهای پنجشنبه برگزار کردند تا نماز جمعه برقرار شود. »

دهه بیست خانواده دکتر غنی در دوگونچی زندگی می کردند. پدربزرگش امین آخوند چوگان امامت نماز عیدین و مسجد شرقی روستا معروف به مسجد تاج گلدی آخوند را بر عهده داشته است .

خانواده دکتر شش سالی در دوگونچی زندگی کردند. در واقع دکتر غنی ایام شیرین کودکی اش را در دوگونچی و کناره های رود گرگان گذراند به همین خاطر همیشه ار این روستا به نیکی یاد می کرد.

بعد از ۶ سال اقامت خانواده دکتر غنی پدر و پدربزرگش و برادرانش به روستای یامپی کوچ کردند و آن جا اقامت گزیدند.

دکتر غنی یک برادر و سه خواهر دارد. وی خود صاحب یک فرزند پسر و چهار دختر می باشد. تنها پسرش سینا و یکی از دخترانش نازی هر دو پزشک هستند و راه پدر را ادامه می دهند. سینا پزشک عمومی و نازی متخصص زنان و زایمان است.

دکتر غنی پس از اخذ دیپلم، با تلاش و همت فراوان در سال  ۱۳۴۵ شمسی در رشته دندانپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد ولی پس از ۲ سال تحصیل، انصراف داد و دو باره در کنکور شرکت کرد و این بار با رتبه ۱۰ کشوری در رشته پزشکی حرفه ای دانشگاه تهران قبول شد. در دانشگاه هم از دانشجویان برجسته و ممتاز بود تا اینکه در سال ۱۳۵۵ با موفقیت و کسب نمره عالی از آنجا فارغ التحصیل شد و سپس دو سال طرحش را در شهر رشت گذراند. و بعد برای خدمت به شهر و  دیارش آق قلا بازگشت.

دکتر غنی اوایل انقلاب بود که در آق قلا مطب باز کرد. ابتدا در ساختمان جلیلی طبابت کرد و سپس به مکان فعلی آمد و در کنار خانه اش مطب زد و سالها به مداوای بیماران پرداخت و نقش موثر در سلامتی جامعه ایفا نمود.

وی علاوه بر اینکه چهره ای علمی بود در مسایل فرهنگی و اجتماعی نیز صاحب نظر بود و مورد رجوع و مشورت افراد مختلف قرار می گرفت. در بین مردم احترام خاصی داشت و از نفوذ کلام برخوردار بود. با روحانیون نیز مراوده داشت و به آنها احترام می گذاشت.

دکتر غنی در دوره اول شورا با اکثریت آرای مردم به عضویت شورای شهر آق قلا در آمد و ریاست  شورا را بر عهده داشت و در حد توان خدمت کرد.

بعدها در انتخابات مجلس ثبت نام کرد ولی از رقابت ها باز ماند.

به نظر راقم این سطور، او بیشتر در قامت یک نماینده دیده میشد ولی در کشور ما نخبگان و افراد شایسته به دلایل مختلف از حق انتخاب شدن محروم می مانند.

او پزشکی مردمدار و شوخ طبع بود. واقعیت ها را می دید و تحلیل میکرد.

با تمام وجود می کوشید تا رضابت مردم را به دست آورد. برای اینکه باور داشت که رضایت پروردگار در رضایت بندگانش است. اگر مردم راضی باشند خداوند هم از بنده اش راضی است.

دکتر غنی در امور خیر مشارکت داشت. در محله کل آباد ساخت مدرسه ای را شروع کرد که ناقص مانده است، امید که توسط فرزندانش امسال کامل شود.

او افکار سیاسی اجتماعی داشت. به آگاهی جامعه تاکید میکرد. اینکه مردم مطالبه گر باشند و از حقوق خود دفاع کنند.

روزنامه و مجله می خواند. به اهالی مطبوعات و رسانه اهمیت می داد.

اصالت و حفظ فرهنگ و زبان و مدنیت ترکمن برایش مهم بود.

برای آینده نقش و برنامه داشت.

روشنفکر بود و ذهنی راهگشا داشت.

عرق خاصی به شهرش داشت و به هویت ترکمن بها می داد.

و اما در پایان این نوشتار، سه درخواست و پیشنهاد را عرض می کنم :

اول – از خانواده آن مرحوم تقاضا دارم که دکتر در شهر و دیارش آق قلا « قوش دفه » به خاک سپرده شود. چون که شنیدم آرامگاه پدر و پدربزرگش در قبرستان عاشور شیخ قارقی قرار دارد.

دوم – از مسئولین شهری آق قلا می خواهم کوچه ای که در بین شهروندان به نام کوچه دکتر غنی نامیده می شود رسمیت ببخشند و هر چه زودتر تابلوی دکتر غنی را  بر آن نصب کنند.

سوم – به مناسبت چهلم دکتر مراسم یادبود برای آن مرحوم توسط شورای شهر و شهرداری آق قلا و یا فعالین فرهنگی اجتماعی شهرستان برگزار شود.

روحش شاد و یادش گرامی باد

*مدیر مسئول مجله ترکمن دیار و سایت و کانال اولکامیز

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا