«جادههای مرگ» زخمی که هر روز عمیقتر میشود

پایگاه خبری اولکامیز – بایرام کاردان
هنوز مردم ترکمنصحرا از شوک حادثه دلخراش جادهی قرنجیک پورامان بیرون نیامدهاند جایی که در یک تصادف خونین چهار نفر از سرنشینان دو خودرو جان باختند.
در میان قربانیان جوانی بود که تنها دو شب تا جشن عروسیاش باقی مانده بود او به همراه عروس آیندهاش و خواهرش در این سانحه جان خود را از دست داد روایتی که بار دیگر نام جادههای این منطقه را با واژه تلخ «مرگ» پیوند زد.
ترکمنصحرا سالهاست با دشتهای پهناور و ظرفیتهای کشاورزی شناخته میشود اما در کنار همه زیباییها یک نام تلخ با آن عجین شده است«جاده مرگ»جادههایی که بهجای آنکه مسیر توسعه باشندامروز به یکی از مهمترین عوامل مرگومیر در استان تبدیل شدهاند.
طبق قانون ایمنی راهها و راهآهن و همچنین برنامههای توسعه کشور دولت موظف به احداث نگهداری و بهسازی جادهها در سطح استانداردهای ایمنی است اصلاح نقاط حادثهخیز تعریض و خطکشی جادهها نصب علائم هشداردهنده و ایجاد روشنایی از جمله وظایف قانونی دولت به شمار میرود.
با این حال بخش زیادی از محورهای ارتباطی گلستان و ترکمنصحرا همچنان غیراستاندارد و حادثهخیز باقی ماندهاند.
بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور در سال ۱۴۰۲:
بیش از ۵۵۰ نفر در تصادفات جادهای گلستان جان خود را از دست دادند.
گلستان در میان ۱۰ استان نخست کشور از نظر تعداد تلفات جادهای قرار گرفت.
محورهای گنبد – آققلا، گنبد – اینچهبرون آققلا – بندرترکمن و گنبد – مینودشت از حادثهخیزترین جادههای استان معرفی شدهاند.
مقایسه با استانهایی همچون سمنان و یزد نشان میدهد که گلستان با وجود جمعیت مشابه نرخ بالاتری از تلفات جادهای را ثبت کرده است
ترکمنصحرا بیش از هر زمان دیگری نیازمند عزم ملی برای بهسازی و استانداردسازی جادهها است. اگر دولت و دستگاههای مسئول در عمل به وظایف قانونی کوتاهی کنند روند افزایش تلفات ادامه خواهد داشت و جادههای استان همچنان بهعنوان «قتلگاه جوانان» شناخته خواهند شد.
گلستان ــ شهریور
WWW.ULKAMIZ.IR



