اخبار

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در مناطق مرزی گنبدکاووس، نماد خدمت بی‌منت بسیج

پایگاه خبری اولکامیز-  برپایی دهمین بیمارستان تخصصی صحرایی بسیج جامعه پزشکی گلستان در شهر مرزی اینچه‌برون، نمایش دیگری از ارائه خدمت بی‌منت بسیج جامعه پزشکی به اهالی کمتر برخودار و مرزنشین شهرستان گنبدکاووس بود که رضایت‌ و نشاط اجتماعی ساکنان این منطقه را فراهم کرد.

به گزارش ایرنا، حضور حدود هزار نفر از مردم ساکن شهر اینچه برون در نخستین روز برپایی بیمارستان صحرایی در دبیرستان شبانه‌روزی دخترانه “شریفه” این شهر مرزی، نشانه عمق نیاز اهالی به خدمات پزشکی تخصصی بود.

مرزنشنیانی که تا قبل از برپایی بیمارستان صحرایی مجبور بودند برای بهره‌مندی از خدمات تخصصی پزشکی با صرف وقت، هزینه و پذیرفتن مخاطرات جاده‌ای با طی مسافت حدود ۸۰ تا ۱۴۰ کیلومتری خود را به شهر گنبدکاووس یا گرگان برسانند در شهر محل سکونت خود شاهد حضور پزشکان متخصص با آخرین دستگاه‌های پیشرفته بودند و توانستند بدون کمترین دغدغه ویزیت و نوب‌دهی برای درمان خود اقدام کنند.

دهمین بیمارستان تخصصی صحرایی سازمان بسیج جامعه پزشکی گلستان که به مناسبت بزرگداشت هفته بسیج (۲۹ آبان تا ۵ آذر) با همکاری مشترک سپاه نینوا و دانشگاه علوم پزشکی این استان به همراه دیگر دستگاه‌های متولی حوزه بهداشت و سلامت از جمله بیمه‌های تامین اجتماعی و سلامت و همچنین مراکز بیمارستانی و ادارات و نهادهای حاکمتی و خدماتی گنبدکاووس در شهر مرزی اینچه برون این شهرستان برپا شد، به گفته مسوول برپایی این بیمارستان زمینه درمان سه هزار و ۵۰۰ نفر از مرزنشنیان را با خدمات درمانی رایگان فراهم کرد.

“رسول صلاحی” افزود: در برپایی دهمین بیمارستان تخصصی صحرایی بسیج جامعه پزشکی گلستان (پاسداشت شهید مدافع سلامت عبدالله عباسی و شهدای غواص شهر اینچه برون) که مطابق مصوبه هیات اندیشه‌ورز این استان با همکاری و همراهی ۱۵ ارگان و نهاد با ظرفیت ۲۵۰ نفر اعم از نیروهای پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، اداری و خدماتی، مشارکت داشتند.

وی اضافه کرد: برای نخستین بار پزشکان متخصص جامعه پزشکی گلستان و گنبدکاووس در ۱۴ رشته از جمله “جراحی عمومی، قلب، چشم، ارتوپدی، زنان و زایمان، پوست، نورولوژی، جراحی مغز و اعصاب، دندانپزشکی، رادیولوژی، داخلی و عفونی، اطفال، روانشاس، طب سنتی، بینایی سنجی و تغذیه به مردم بخش مرزی داشلی برون این شهرستان خدمات ارائه کردند.

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در مناطق مرزی گنبدکاووس، نماد خدمت بی‌منت بسیج
بخش قلب بیمارستان صحرایی اینچه برون گنبدکاووس

مسوول برپایی دهمین بیمارستان تخصصی صحرایی بسیج پزشکی گلستان در شهر اینچه برون ادامه داد: به بیمارانی که برحسب دستور پزشک نیاز به دارو داشتند، داروی رایگان داده شد ضمن اینکه بیمارانی هم که نیاز به عمل جراحی داشتند می‌توانند تا ۲ هفته آینده به مراکز درمانی گنبدکاووس مراجعه کنند.

به گفته صلاحی، در ارائه خدمات پزشکی بیمارستان صحرایی به مرزنشینان گنبدی سیستم ارجاع نظام سلامت به صورت الکترونیکی انجام شد.

وی تصریح کرد که برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی در مناطق کم برخودار بخش داشلی برون گنبدکاووس علاوه بر ایجاد موج عظیم نشاط آفرینی اجتماعی، در راستای جهاد تبیین مدنظر رهبر معظم انقلاب و خدمت رسانی بی منت به مردم انجام شد.

ایجاد نشاط و امید در مرزنشینان

بخش کمترتوسعه یافته داشلی برون گنبدکاووس با سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارای ۲۹ روستا و ۲ نقطه شهری است که در طول نوار مرزی ۱۴۵ کیلومتری ایران و ترکمنستان در شمال این شهرستان گسترده شده و اکثریت قریب به اتفاق ۲۷ هزار نفر ساکنان آن را ترکمن‌های اهل سنت تشکیل می‌دهند.

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در مناطق مرزی گنبدکاووس، نماد خدمت بی‌منت بسیج
حضور گسترده مرزنشینان گنبدی در بیمارستان تخصصی صحرایی اینچه برون

حضور همزمان ۱۴ پزشک متخصص در محل زندگی آنها و ویزیت رایگان بیماران سبب شده بود تا لبخند رضایت بر لب‌ ساکنان این منطقه نقش ببنند؛ نکته‌ای که سرهنگ “رمضانعلی قاسم‌پور” فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گنبدکاووس در مراسم افتتاح این بیمارستان صحرایی به آن اشاره کرد و گفت: هدف از راه اندازی این بیمارستان ارائه خدمات پزشکی و درمانی به مردم کمتر برخوردار بخش مرزی داشلی برون این شهرستان و در راستای طرح‌های محرومیت زدایی و خدمت بی منت سپاه و بسیج به مردم است.

مردم و مسوولان اینچه‌برون چه گفتند؟

یکی از مادرانی که فرزند خردسالش را برای ویزیت پزشک متخصص اطفال آورده بود، به خبرنگار ایرنا گفت: من و خانواده‌ام از آمدن پزشکان متخصص به شهر مرزی اینچه برون خوشحال شدیم چون همسرم کارگر است و توانایی مالی برای رفتن به گنبدکاووس و هزینه بالای ویزیت پزشک و دارو را نداریم.

وی که از ذکر نامش خودداری کرد، افزود: چند وقتی است که فرزندم یکساله‌ام دچار سرماخوردگی شده و با اینکه یک بار هم پیش تنها پزشک عمومی این شهر بردم اما خوب نشد و اکنون امیدواریم پزشک متخصص فرزندم را معاینه کند، انشاالله خوب شود.

این مادر اضافه کرد: حضور هر چند وقت یکبار پزشکان به این مناطق ضروری است زیرا بیشتر اهالی از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد هستند.

وی ادامه داد: شغل بیشتر اهالی بخش داشلی برون کشاورزی و دامداری است که به سبب خشکسالی‌های چند سال اخیر، درآمدشان بسیار کاهش یافته است.

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در مناطق مرزی گنبدکاووس، نماد خدمت بی‌منت بسیج
افتتاح بیمارستان صحرایی اینچه برون گنبدکاووس

بخشدار داشلی برون هم با قدردانی از برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی در شهر اینچه برون گفت که این اقدام در هفته مبارک بسیج که شجره طیبه و نیروهای آن مردمی و انقلابی هستند، مصداق خدمت صادقانه و بی‌منت نظام اسلامی به مردم کمتر برخوردار نواحی مرزی است که درصورت امکان باید استمرار یابد.

علی پورمندی افزود: حضور پزشکان متخصص و ویزیت رایگان بیماران موجبات خوشحالی و امید به آینده را در اهالی مرزنشین گنبدکاووس را فراهم کرد و خاطره‌ای خوب در اذهان عمومی مردم این منطقه به یادگار گذاشت که طعم شیرین آن مدت‌ها از یاد نخواهد رفت.

وی همچنین برلزوم رفع کمبود پزشک در تنها درمانگاه شبانه روزی شهر مرزی اینچه برون تاکید کرد و گفت: استقرار یک پزشک برای این مرکز درمانی که عنوان شبانه روزی دارد، کافی نیست.

امام جمعه اهل سنت شهر اینچه‌برون هم گفت: برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی توسط سپاه و علوم پزشکی اقدام ارزشمندی بود که موجبات خوشحالی مرزنشینان این خطه از ایران اسلامی و استان گلستان را فراهم کرد.

آخوند مدد هوشمند افزود: مردم کمتربرخوردار بخش داشلی‌برون گنبدکاووس نیاز به حمایت و ارائه خدمات بیشتر مسوولان در بخش‌های مختلف دارند.

وی اضافه کرد: به برکت انقلاب اسلامی خدمات خوبی برای اهالی بخش داشلی برون انجام شده اما محرومیت‌ و کمبودهای بجا مانده از رژیم طاغوت و برخی کم توجهی‌ها در ادوار گذشته زیاد است که باید با کار و تلاش جهادی و انقلابی آنها را رفع کرد.

خدمت‌ به ساکنان مناطق محروم از ماموریت‌های اصلی سپاه پاسداران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج که فلسفه وجودی و تشکیل آنها خدمت به مردم و صیانت از آرمان‌های انقلاب است، انصافا از زمان تشکیل تا کنون خدماتی ارزشمند و کارنامه‌ای درخشان از ایثارگری و فداکاری به مردمان این سرزمین داشته‌اند که اوج آن در دوران هشت سال دفاع مقدس، سازندگی کشور و خدمت رسانی در حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل، زلرله و شیوع بیماری‌ها بوده است.

نکته‌ای که فرمانده سپاه نینوا گلستان در آیین افتتاح بیمارستان تخصصی صحرایی اینچه برون به آن اشاره و تصریح کرد که خدمت‌رسانی به مردم به‌ویژه اهالی ساکن مناطق روستایی، مرزی و مناطق کم‌برخوردار را از ماموریت‌های اصلی این نهاد انقلابی است.

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در مناطق مرزی گنبدکاووس، نماد خدمت بی‌منت بسیج
سخنرانی فرمانده سپاه نینوا گلستان در مراسم افتتاح بیمارستان صحرایی اینچه برون

سردار علی ملک شاهکویی افزود: سپاه و بسیج خادم ملت هستند و خدمت به مردم را مایه افتخار خود می‌دانند لذا همواره اولویت خود را ارائه خدمات برای کمک به محرومیت‌زدایی، اشتغالزایی، حل مسائل فرهنگی و اجتماعی قرار داده‌اند.

وی اضافه کرد: خدمات سپاه در قالب بسیج سازندگی و قرارگاه محرومیت‌زدایی و در بخش‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان، آبرسانی، ساخت مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر، خانه عالم، جاده بین مزارع و خدمت‌رسانی به عشایر در نقاط مختلف استان گلستان انجام می‌شود.

سردار ملک شاهکویی ادامه داد: دشمنان انقلاب اسلامی که از پیشرفت‌ و دستاوردهای کشور در بخش‌های مختلف ناراحت هستند می‌خواهد با حمایت از اغتشاشات و برخی اقدامات تروریستی به نظام ما آسیب بزنند.

وی بابیان اینکه دشمنان انقلاب به دنبال خدشه وارد کردن به دستاوردهای انقلاب و وحدت اقوام و مذاهب و در نهایت ناامید کردن مردم در ایران اسلامی هستند، تصریح کرد: وظیفه همه اقشار جامعه است که نسبت به توطئه‌های دشمنان هوشیار باشند و وحدت و انسجام خود را حفظ کنند.

فرمانده سپاه نینوا گلستان بیان داشت: در حوادث و اغتشاشات اخیر دشمن روی نسل جوان و دانشگاهی ما که کمتر از ۳۰ سال داشتند، برنامه ریزی کرده بود اما خوشبختانه ۹۹ درصد جوانان ما با این نقشه‌ دشمن همراهی نکردند.

سردار ملک شاهکویی با اشاره به وحدت و انسجام خوب بین اقوام و مذاهب اسلامی ساکن در گلستان گفت: وحدت مردم این استان به نماد ملی تبدیل شده و باید مراقب آن در برابر توطئه‌های دشمنان باشیم.

وی افزود: اگر دشمن در اهداف ضد وحدت خود موفق شود امنیت ملی ما آسیب می‌بیند بنابر این همه باید مراقب وحدت و انسجام فعلی حاکم در کشور و استان گلستان که به برکت هوشیاری و تلاش علمای و روحانیون شیعه و سنی و معلمان و استادان و دیگر اقشار به دست آمده، باشیم.

آنچه از فعالیت سه روزه، دهمین بیمارستان تخصصی صحرایی سازمان بسیج جامعه پزشکی گلستان و گنبدکاووس در شهر مرزی اینچه برون برآمد، ضرورت استمرار ارائه چنین خدماتی به اهالی این مناطق و دیگر نقاط محروم و کمتر برخوردار استان به صورت فصلی یا حداکثر هر ۶ ماه یکبار است.

مردمانی که در شرایط اقتصادی فعلی و سختی‌های زندگی در کنار دور بودن از مراکز تخصصی درمانی، با دریافت چنین خدماتی، لبخند رضایت و نور امید بر لب‌ها و چشمانشان نقش می‌بندد.

گنبدکاووس ۴۱۱ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۲۷ هزار نفر آنها در بخش مرزی داشلی برون این شهرستان سکونت دارند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا