مطالب ویژه

سخنرانی دکتر شهروز آق آتابای در نشست مشترک انجمن جیحون و بنیاد مختومقلی + تصاویر

وجود 28 لهجه در زبان ترکمنی

پایگاه خبری اولکامیز – عبداللطیف ایزدی: انجمن جیحون و بنیاد مختومقلی دو تشکل فرهنگی ادبی ترکمن صحرا در اقدامی جالب نشست مشترک برگزار کردند.

 در این نشست رسمی که با حضور پرتعداد علاقمندان به فرهنگ و ادبیات ترکمن همراه شد دکتر شهروز آق آتابای در مورد لهجه شناسی ترکمن های ایران نزدیک به ۹۰ دقیقه سخنرانی کرد.

این نشست فرهنگی ادبی شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبان ماه در دفتر بنیاد مختومقلی واقع در کناره های برج قابوس بلندترین برج آجری جهان برپا گردید.  

دکتر شهروز آق آتابای گفت: در سال ۲۰۰۹ برای ادامه تحصیل به کشور ترکیه عزیمت نمودم . در سال ۲۰۱۱ تحصیل در مقطع فوق لیسانس را شروع کردم و سپس با زینب یلدرم در قالب یک پروژه در باره لهجه های ایران کار کردم. ما لهجه های موجود در بین  ترکمنهای گوگلان  – نخور لی – یموت  و  سالور را تحقیق و بررسی کردیم.

این محقق جوان گنبدی اظهار داشت: ابوالغازی بهادرخان منشا طوایف ترکمن را سالور می داند ایچکی سالور که سالورهای تربت جام هستند و داشکی سالور که شامل تکه یموت ساریق و ارساری می باشند.  

وی تاکید کرد: تیره  ها و طوایف در گذشنه کارکرد اجتماعی و امنیتی داشت ولی الان اینگونه نیست. زبان نشان هویتی انسانهاست و نوع زندگی انبای بشر را نشان می دهد.

دکتر آق آتابای افزود: لهجه های زبان ترکمنی را از سه منظر تاریخی قومی، زبان شناسی ، موقعیت جغرافیایی بررسی کردیم. در کل ۲۸ لهجه در بین ترکمن ها وجود دارد. لهجه یموت های ایران ادامه یموت های بالقان است. ۹۰ درصد کلمات در بین زبان مردم ترکیه و ترکمن است ولی برای فهم موضوع باید زبان ترکمنی را خوب و دقیق بدانیم. سه واژه موجک – بوری – قورت  مترداف هستند ولی کلمه بوری ادبی است. در زبان فارسی هم واژگان مترداف مانند گیتی – عالم – جهان – دنیا کاربرد دارد.

شهروز آق اتابای تصریح کرد: با ادبیات قدیم خود بیگانه نباشیم و زبان خود را خوب بشناسیم.یازده  سال است بحث زبان شناسی را دوام می بخشم. وجود لهجه های متعدد در یک زبان بیانگر پویایی و بالندگی آن زبان  است. هیج لهجه ای غلط نیست و هر یک به نوبه خود درست است.  

 در ادامه دکتر شهروز آق آتابای به سئوالات حاضرین پاسخ داد.

در آغاز برنامه، استاد عبدالرحیم نیازی ساعی و استاد محمد قوجقی سخن گفتند.

در پایان برنامه فرهاد قاضی از طرف انجمن جیحون و محمود یاردم صادقی از طرف بنیاد مختومقلی به دکتر شهروز آق آتابای هدایایی تقدیم کردند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا