مطالب ویژه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: موسیقی نواحی از میراث مانای فرهنگی ایران پهناور است

پایگاه خبری اولکامیز- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موسیقی نواحی و مقامی از میراث مانای فرهنگی ایران بزرگ و پهناور است.

محمدمهدی اسماعیلی پنجشنبه شب در حاشیه برگزاری آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در گرگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در سیاست‌های راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت مردمی، توجه ویژه به ترویج و ارتقای موسیقی نواحی و مقامی وجود دارد.

وی بیان کرد: یکی از فعالیت ما در بخش‌های هنری این است که ضمن ترویج موسیقی نواحی و مقامی در کشور، مباحث مربوط به حوزه آموزشی آن را نیز با جدیت دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: در برنامه‌هایی که همکاران ما در وزارتخانه پیش‌بینی کردند به عنوان یکی از نمادهای هویتی و فرهنگی در برنامه‌های اولویت‌دار ما قرار دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه بخشی از کارها در این زمینه شروع شده است، گفت: هم اکنون فعالیت‌های آموزشی در مناطق مختلف کشور در دستور کار است، در این جشنواره که گلستان به شایستگی از آن میزبانی کرد، در کنار بخش‌های اجرایی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی به خوبی پیش‌بینی شده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این روش به طور گسترده‌تر ادامه خواهد داشت تا انشاالله بتوانیم از این میراث هنری به خوبی صیانت و نگهداری کنیم.

وی یادآور شد: حمایت از پایان‌نامه‌های پژوهشی در بخش موسیقی نواحی و مقامی پیش‌بینی شده و در معاونت هنری وزارتخانه اکنون در حال انجام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص موافقت با نشان هنر «لطفی» با اشاره به اینکه مرحوم استاد «محمدرضا لطفی» از مفاخر بزرگ هنری کشور و استان گلستان است، گفت: بررسی در این خصوص انجام شده و این ظرفیت وجود دارد تا نشان لطفی به عنوان اولین نشان فرهنگ و هنر کشور را داشته باشیم.

اسماعیلی ادامه داد: البته مسایل اجرایی و دستورالعمل آن به زودی ابلاغ خواهد شد تا بتوانیم این نشان را به عنوان نشان برتر هنری کشور داشته باشیم.

وی همچنین در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه رسانه و خبرنگاران گفت: تصویب نهایی لایحه جامع روزنامه‌نگاری در دستور کار این وزارتخانه است که فرایند آن در دولت در مراحل نهایی می‌باشد.

اسماعیلی افزود: اعتقاد داریم با تصویب این لایجه و ابلاغ آن، کار بزرگی در این زمینه اتفاق خواهد افتاد.

وی بیان کرد: بحث مسکن خبرنگاران و هنرمندان را با قوت پیگیری می‌کنیم و در این بخش هم تفاهم‌نامه اجرای آن با دوستان در وزارت راه و شهرسازی بسته شده و در حال مباحث جانمایی و نظیر آن هستیم.

وی تاکید کرد: تلاش داریم بتوانیم مشکلات این قشر را به صورت اصولی حل کنیم.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور شرکت در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به گلستان سفر کرده بود.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از شامگاه ۲۳ آبان ماه با حضور ۲۹ گروه هنری در تالار فخرالدین اسعد گرگان آغاز شده بود که جمعه شب (۲۷ آبان ماه) به صورت رسمی به کار خود پایان خواهد داد.

همچنین امسال برای نخستین بار در طول مدت برگزاری این جشنواره (۱۴ دوره قبل) گروه‌هایی از کشورهای همسایه ایران به عنوان میهمان حضور داشتند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا