ورزشی

آخرین مسابقه کورس گنبد با معرفی اسب‌ها و سواران برتر پایان یافت

پایگاه خبری اولکامیز – روز دوم و پایانی هفته نوزدهم کورس اسبدوانی گنبدکاووس و آخرین جدال اسب‌ها در قرن چهاردهم با رقابت ۵۹راس اسب از نژادهای ترکمن، دوخون و تروبرد در هفت کورس شامل یک دور هزار متری، یک دور هزار و ۲۰۰ متری و پنج دور هزار و ۶۰۰ متری عصر امروز جمعه در مجموعه سوارکاری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در دور نخست این مسابقات ۱۲ راس اسب‌ بیش از سه سال نژاد ترکمن (maiden) به مسافت هزار و ۲۰۰ متر با هم به رقابت پرداختند که اسب “خان بیگلر گز”، زودتر از دیگر اسب‌ها از خط پایان عبور کرد و اول شد و اسب‌های “آوش آراد” و “آلن صوفیان” به ترتیب دوم و سوم شدند.

در دور دوم که ویژه اسب‌های بیش از سه‌ سال نژاد تروبرد هندیکاپ کلاس پنج بود و با حضور ۱۰ راس اسب به مسافت هزار متر برگزار شد، اسب “اس اچ بوسفال” اول شد و اسب‌های “ماسانیا” و “فوکوس زر” به ترتیب دوم و سوم شدند.

رقابت در دور سوم روز دوم و پایانی هفته نوزدهم مسابقات سوارکاری کورس پاییزه – زمستانه گنبد ویژه اسب‌های بیش از سه سال نژاد دوخون (maiden) بود که با شرکت ۱۰ راس اسب و به مسافت هزار و ۶۰۰ متر برگزار شد و در پایان اسب “ایلناز کیا” با پیشی گرفتن از دیگر رقبا اول شد و اسب‌های “محبوبا” و “لیدی رویال” به ترتیب مقام دوم و سوم را کسب کردند.

در دور چهارم که ویژه اسب‌های بیش از سه سال نژاد تروبرد هندیکاپ کلاس ۶ بود، با شرکت هفت راس اسب به مسافت هزار و ۶۰۰ متر برگزار شد و اسب “ویولت سنت” سریع‌تر از خط پایان گذشت و اسب‌های “فوکوس هور” و “فوکوس ول” به ترتیب رتبه دوم و سوم را از آن خود کردند.

رقابت در دور پنجم این مسابقات میان اسب‌های بیش از سه سال نژاد دوخون هندیکاپ کلاس ۲ بود که با شرکت پنج راس اسب و به مسافت هزار و ۶۰۰ برگزار شد و در پایان اسب “امپراطور گری” اول شد و  اسب‌های “شین تیا” و “آلپار” به ترتیب دوم و سوم شدند.

در دور ششم که ویژه اسب‌های بیش از سه سال نژاد تروبرد هندیکاپ کلاس ۲ بود، با شرکت هفت راس اسب به مسافت هزار و ۶۰۰ متر برگزار شد و اسب “اونیکس” سریع‌تر از خط پایان گذشت و اول شد و اسب‌های “فوکوس لاو” و “رای خان” به ترتیب رتبه دوم و سوم را از آن خود کردند.

رقابت در دور هفتم و پایانی روز دوم هفته نوزدهم مسابقات سوارکاری کورس پاییزه – زمستانه گنبد نیز میان ۹ راس اسب‌ بیش از سه سال نژاد دوخون هندیکاپ کلاس پنج بود که به مسافت هزار و ۶۰۰ متر با هم به رقابت پرداختند و در پایان اسب “کالکشن” اول شد و اسب‌های “پراگ” و “اونتادور” به ترتیب دوم و سوم شدند.

برگزار کنندگان روز دو و پایانی هفته نوزدهم این مسابقات در پایان مبلغ سه میلیارد و ۹۱۵ میلیون ریال جایزه نقدی به مالکان، مربیان و چابکسواران اسب‌های اول تا سوم پرداخت کردند.

مسابقات اسبدوانی در شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس که از آن به‌عنوان پایتخت سوارکاری کشور یاد می‌شود، سال‌هاست که در قالب کورس بهاره و پاییزه با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به این رشته ورزشی برگزار می‌شود اما از ۲ سال پیش با شیوع ویروس کووید ۱۹ از حضور تماشاگران در برخی هفته‌ها به سبب وضعیت قرمز کرونایی جلوگیری می‌شد.

مسابقات سوارکاری در بین مردم گلستان بویژه ترکمن‌ها علاقمندان زیادی دارد و این رخداد ورزشی بیش از یک دهه است علاوه بر گنبدکاووس در ۲ شهرستان آق قلا و بندرترکمن این استان نیز برگزار می‌شود.

به گفته رییس هیات سوارکاری گنبدکاووس پیش از این مطابق برنامه تدوین شده از سوی فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی قرار بود مسابقات اسبدوانی کورس پاییزه – زمستانه گنبدکاووس تا پایان اسفند امسال (روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته) برگزار شود.

بهروز نیازی افزود: با توجه به تعطیلی ۲ هفته از مسابقات این فصل به سبب وضعیت قرمز کرونایی گنبد، هفته ۲۰ و ۲۱ مسابقات اسبدوانی این شهرستان به ترتیب روزهای (چهارم و پنجم ) و (۱۱ و ۱۲) فروردین سال جدید در مجموعه سوارکاری برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: با موافقت فدراسیون سوارکاری سه هفته دیگر از مسابقات اسبدوانی گنبدکاووس پس از ماه مبارک رمضان برگزار و پرونده این فصل مسابقات بسته خواهد شد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا