اجتماعی

ازدواج در سایه سیاست

ازدواج و جمعیت از شعار تا عمل

پایگاه خبری اولکامیز – حاج رضا قلی تمک از همراهان اهل قلم کلاله ای اولکامیز در نقد مطلبی تحت عنوان ( دادن امتیاز و خدمات ویژه برای فرزندآوری چهارم )  نوشت :

امروزه زندگی از نظر اقتصادی و اجتماعی بقدری بر گرده مردم فشار وارد کرده خیلی ها از ازدواج فرار می کنند.

هزینه تامین مایحتاج زندگی و ملزومات برای کودکان ابتدایی ترینش مانند پوشک، شیرخشک، هزینه های زمان بارداری برای مادر و جنین از ( پزشکی، سونو گرافی، انواع آزمایشات لازم معمولی، زایمان عادی یا سزارین در بیمارستانها ) بقدری سرسام آ ورشده مجال اندیشیدن را هم به خانواده نمی دهد این روش و نظر به هیچ وجه جواب نخواهد داد.

بطور یقین مردم هم از دولتمردان برنامه حساب شده با قابلیت اجرا ندیده بلکه دولت و مجریان بدعهدی کرده اند.

بنابراین لازم است روی باور مردم کار بشود تا فرهنگ ایجاد شده و فرزندآوری به عنوان یک ارزش و هنجار اجتماعی پذیرفته شود.

دولت در برخی برنامه های ازدواج دچار آشکار بوده و گاها خطا می رود. نگاه دولت و برخی برنامه ریزان برای ازدواج سطحی و فاقد کارآیی است.

بطور مثال برای ازدواج مجدد جوانان طرح و برنامه ای ندارد بلکه برنامه هایش پیشگیری از ازدواج مجدد را سبب می شود، بجای تشویق و ترغیب به ازدواج مجدد برخی را زیر نظر نهادهای حمایتی برده و موانع ازدواج را فراهم می کند. نمونه اش اینست کسانی که اکنون تحت حمایت نهادهای حمایتی هستند با ازدواج مجدد از پوشش آن نهاد کنار گذاشته می شوند، برای ازدواج مجدد افراد بایستی وام ازدواج و برخی حمایتهای مادی و معنوی خاص انجام گردد.

افرادی که در ازدواج اول خود بهر دلیل ناموفق بوده و زندگی مشترک شان از هم پاشیده است، نهادهای تصمیم گیرنده و برنامه ریزان برنامه ای طراحی کنند که اینان دوباره تمایل به ازدواج پیدا کنند نه آنکه از اندک مزایای برخوردار از قبل خود ( کمیته امداد حضرت امام (( ره )) و بهزیستی نیز محروم شوند.

چه ایرادی دارد دولت بخواهد برای بار دوم برای تشویق به تشکیل مجدد خانواده،  به جوانان خدمات ویژه وام دوبرابر یا مسکن ارزان یا وامهای دیگر در نظر بگیرد یا حمایتش را مضاعف کند.

در کل دولت برای ازدواج مجدد جوانان که امروزه به  یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده و تعدادشان نیز کم نیست برنامه تشویقی و ترغیبی ندارد.

جوانان مزدوج نیز که در زندگی مشترک دچار تردید بوده برای داشتن اولین فرزند مشکل دارند چگونه ممکن است به فرزند چهارم فکر کنند.

امروزه راه طلاق آسانتر از ازدواج شده است. بخصوص با قوانین جدید که طلاق را هموارتر کرده است.

کسانی که در ازدواج اول خود وام ازدواج گرفته اند نمی توانند برای ازدواج دوم وام دریافت کنند، چرا؟

آیا بنظر شما ممکن است افراد برای دریافت یک وام حدود یک صد میلیون از عاشق و معشوق خود یا زندگی مشترک جدا شوند، افرادی که زوج شان فوت کرده یا طلاق گرفته اند بیشتر از افراد معمولی نیاز به حمایت دارند ( نیازهای مادی معنوی و عاطفی ).

آیا تا بحال به این موضوع به جد فکر و رسیدگی شده است؟

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا