اخبار

بانویی که مختومقلی شناسی را از کودکان آغاز کرد

پایگاه خبری اولکامیز – مردم روستای خواجه‌نفس گمیشان به همت کتابدار جوان و خوش ذوق روستا که بیش از ۱۰ سال است، کلاس‌های مختومقلی خوانی را در محل کتابخانه روستا برگزار می‌کند، مختومقلی را خوب می‌شناسند.

حلیمه کم، مسئول خوش ذوق کتابخانه شهدای روستای خواجه‌نفس گمیشان، از همان سال اولی که شروع به کار کرد با برگزاری جلسات هفتگی مختومقلی خوانی و بحث و منظره اشعار این شاعر شهیر ترکمن ایرانی برای بزرگترها و کودکان روستا، تلاش کرد تا مردم را بیش از پیش با مختومقلی آشنا کند.

با تلاش‌های این بانوی ترکمن، امروز بسیاری از مردم روستا، اشعار مختومقلی را به خوبی می‌شناسند، در مراسمات مختلف، نظیر همایش‌ها، مساجد و مدارس این اشعار را می‌خوانند و از شنیدن آموزه‌های پربار این عارف بزرگ بهره می‌گیرند.

مسئول کتابخانه شهدای خواجه نفس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در سال ۹۲ به عنوان مسئول کتابخانه روستای خواجه‌نفس مشغول به کار شدم، در این روستا هیچ پارک و تفرجگاهی وجود ندارد که بچه‌ها ساعاتی از روز را در آنجا به بازی و تفریح بپردازند، در واقع کتابخانه تنها مکانی بود که کودکان می‌توانستند ساعاتی را با همسن و سالان خود بگذرانند، به همین دلیل استقبال بچه‌ها از کتابخانه بیشتر از شهرها است.

وی با تأکید بر اینکه تصمیم گرفتم علاوه بر کتاب‌خوانی برنامه‌های فرهنگی متعددی در کتابخانه ایجاد کنم، ادامه داد: به همین دلیل در مناسبت‌های مختلف مثل روز دختر، دهه فجر، روز مادر، روز پدر و سایر روزها مسابقات طناب کشی، دارت و مسابقات متعدد کتابخوانی برگزار کردم که باعث استقبال و شور و شوق بیشتر بچه‌های روستا از کتابخانه شد.

کم با بیان اینکه از همان سال اولی که مشغول به کار شدم، کلاس مختومقلی خوانی را در پنج شنبه‌های هر هفته برگزار کردم که مورد استقبال همه قرار گرفت، افزود: در چند سال اول اساتیدی نظیر “صفردردی طریک” کلاس‌های مختومقلی خوانی را برگزار کرده و اشعار ایشان برای مردم بازخوانی و معنا می‌کرد که متأسفانه به رحمت خدا رفتند.

مسئول کتابخانه روستای خواجه‌نفس اضافه کرد: به غیر از استاد طریک یکی از اساتید و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گمیشان به نام «سیاووش مرشدی» نیز که محقق زبان و ادبیات ترکمن نیز است، داوطلبانه کلاس‌های مختومقلی خوانی را اداره می‌کرد که کم کم مردم روستا کاملاً راه افتاده و هر کدام به تنهایی توانایی اداره کلاس و آموزش اشعار را به دست آوردند.

کارشناس کتابداری ضمن تلاش از امام جمعه گمیشان و اساتیدی که در طول ۱۰ سال برای برگزاری کلاس‌های مختومقلی خوانی تلاش کردند، گفت: بعد از برگزاری کلاس مختومقلی برای بزرگترها، همین کلاس را برای کودکان و نوجوانان روستا برگزار کردیم که آنها نیز به شدت علاقه نشان دادند.

خانم کم «مختومقلی فراغی» را انسانی عارف و خداشناس و معتقد به قرآن و از محبان اهل بیت (ع) دانست و تصریح کرد: به همین دلیل اشعار او سرشار از معارف بزرگ اسلامی، دینی و انسانی است که با خواندن کودکان ما علاوه بر آشنایی با ادبیات و فرهنگ ترکمن مسائل دینی را هم می‌آموزند./ ایسنا گلستان

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام لطفا از بزرگ نمایی و غلو شدیدا پرهیز نمایید … بجای این ادعاهای خیالی لطفا امار و ارقام از عملکرد را در تواتر سه ، شش ماه و یک سال ارایه نمایید چرا که از قدیم گفتن با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا