فرهنگی

به مناسبت برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تهران

کتاب، میراث ماندگار بشر

پایگاه خبری اولکامیز – روح الله کلانتری*: کاربرد اندیشه فقط در عرصه هستی و تکوین نیست.انسان با دو کتاب روبروست: کتاب تکوین و کتاب تشریع.انسان در سایه اندیشه می کوشد تا کتاب کائنات را فهم کند؛همچنین تلاش دارد تا با اندیشه و خرد خود کتاب خدا را نیز فهم کند.کتاب برجسته ترین،قدیمیترین و، در عین حال ماندگارترین آینه ای است که خرد و اندیشه را باز می تاباند و نیز زمینه ساز نقد اندیشه است.

میراث مکتوب بشر نمایانگر حافظه جمعی او در تاریخ است.ما در سایه این میراث مکتوب است که می توانیم در محضر اساتید خرد و دانش بشری حضور یابیم.کتاب، اندیشه را از زمان و مکان بی نیاز می کند و این امکان را فراهم می سازد که نسل‌های بعد، بی حضور آن اندیشه ورز در ساحت اندیشه او حضور یابند.

ما ازطریق کتاب در محضر افلاطون،ارسطو،فارابی،طباطبایی،مطهری،کانت،دکارت،آرنت و دیگر  اندیشمندان بزرگ بشری قرار میگیریم و از طریق کتاب اندیشه آنها را درک کنیم.البته درک و فهم اندیشه بزرگان کار پیچیده و شگفت انگیز ی است که بخشی از این پیچیدگی را علم تفسیر یا هرمنوتیک تا اندازه ای بیان کرده است.به هر حال، ما از طریق کتاب درصدد فهم آن بزرگان تاریخ و استوانه های اندیشه بشری بر می آییم؛ بدین سبب برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران موجب رونق بازار تفکر و، البته نقد شده است.

جامعه ای پیشرو،پویا و زنده است که اولا در آن، زمینه بروز استعدادها و اندیشه ورزی فراهم باشد؛ ثانیا صاحبان اندیشه، امکان و امنیت ابزار اندیشه خود را داشته باشند؛ و ثالثا زمینه نقد اندیشه ها فراهم باشد.برگزاری نمایشگاه های کتاب با پشتوانه ای که در سالهای گذشته دارد میتواند و باید گامی به سوی رسیدن به هر سه مرحله باشد.

البته نشر امر جمعی است و رونق آن مستلزم تشویق همه کسانی است که به نحوی از انحاء در امر نشر دست دارند؛ از مولف و مترجم گرفته تا ناشر،چاپخانه دار،حروفچین،کتاب فروش و همه کسانی که دستی در امر طبع و نشر کتاب دارند.اهتمام به امر نشر اهتمام به همه این عزیزان است.نمایشگاه امسال متفاوت از سالهای است که من قبلاً دیده بودم و گامی به جلوبوده و افق های جدیدی راگشوده ،اما کافی نیست .

به هر حال دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ترویج اندیشه،رونق بخشیدن به بازار نقد و بهبود وضع نشر رسالت سنگینی برعهده دارد.رفع موانع و ایجاد مقتضیات لازم برای حضور همه اندیشه ها و سلایق  و متفکران و اندیشمندان از اهم وظایف وزارت ارشاد است که باید در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشند.

اگر چه کارهای خوبی بعد از انقلاب اسلامی در زمینه نشر و ایجاد فضای مساعد برای اندیشه ورزان صورت گرفته است،اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله خیلی زیادی داریم؛ شأن این ملت با فرهنگ و فهیم در عرصه فکر،علم،دانش و هنر بیش از اینهاست. امیدوارم در سال آینده وضعیت نمایشگاه کتاب شرایط بهتری را پیداکرده و حضور ناشران بیشتری با اندیشه های مختلف را شاهد باشیم. انشاء ا…

*مدیر مسئول هفته نامه آفتاب گلستان

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا