اجتماعی

توضیحات اولکامیز بر اظهارات معاون نیروی انتظامی گلستان

پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز  – سرانجام پس از گذشت یک هفته از حادثه گروگانگیری کودک ده ساله گنبدی، پلیس استان واکنش نشان داد و  خبر ( گروگانگیری در گنبدکاووس بدلیل اختلافات مالی/ تحقیقات کارآگاهان پلیس برای دستگیری متهمان ادامه دارد ) در رسانه ها منتشر گردید.

با توجه به اینکه ایشان بصورت غیر مستقیم در خبر منتشره ، سایت و کانال اولکامیز را عامل اخلال در فرایند کارآگاهی عنوان کرده اند، لذا در مقام دفاع از حق خود و به منظور تنویر افکار عمومی و شفاف سازی نکاتی را  یادآور میشوم :

در بخشی از این خبر آمده است :

معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی گلستان گفت ” ماموران با انجام اقدامات فنی و در سکوت خبری رسانه ای به سرنخ هایی از مخفیگاه متهمان رسیده بودند که متاسفانه رئیس شورای روستا و مدیر یکی از کانال های تلگرامی شهرستان در اقدامی غیرحرفه ای اقدام به رسانه ای کردن ماجرا به نقل از اعضاء خانواده پسر بچه نمودند که همین مسئله موجب خلل در روند تحقیقات تخصصی پلیس و مراجع قضائی شد. ”

در این باره به آگاهی می رساند ؛ در حالیکه به ظن این مقام انتظامی سکوت خبری حاکم بوده است اما در عمل از همان روز آغازین وقوع حادثه در شبکه های اجتماعی فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شده بود .

یکی از بستگان نزدیک کودک ربوده شده ، در گروه تلگرامی آغزی بیرلیک و نیز پیج اینستای خود خبر را رسانه ای و حتی اعلام کرد آدم رباها با خودروی پراید نقره ای رنگ اقدام به این کار کرده اند که با اندکی جستجو در شبکه های یاد شده شواهد آن قابل بازیابی است.

ادامه این رفتار به ظاهر سکوت خبری کارآگاهان باعث میشود که به شایعات بیشتری دامن زده شود. به همین دلیل آیا بهتر نبود پلیس در ابتدای آغاز عملیات خود رسانه ها را با تدبیر خاص خود در جریان امور قرار می دادند تا فضای رسانه ای و افکار عمومی مدیریت شود؟!!

نکته مهم این است که سایت و کانال اولکامیز پس از انتشار وسیع خبر در شبکه های اجتماعی و گروههای تلگرامی در چهارمین روز حادثه به دنبال خواسته رئیس شوای روستا و متعاقب مصاحبه با وی وقوع خبر را به اطلاع مردم رساند. لذا اولکامیز اولین رسانه منتشر کننده خبر نبوده است.

در ثانی مقام انتظامی به گونه ای اعلام کرده اند که گویی اولکامیز از  نقشه پلیس باخبر بوده و آن را بر ملا نموده  است در حالیکه این ادعا خلاف واقعیت است. اولکامیز در راستای رسالت خبری خود اقدام به انتشار خبر فوق نموده است.

در بخش دیگری از خبر آمده است:

سرهنگ نصیری رضی اظهار داشت : ”  با توجه به خبر منتشر شده از قول خانواده پسر ربوده شده در فضای مجازی از طریق کانال تلگرامی، ضمن اظهار بی اطلاعی از نشر چنین خبری، به پلیس اعلام داشتند در این خصوص با هیچ خبرنگار و یا رسانه ای مصاحبه نداشتند و این خبر بدون هماهنگی با آنها منتشر شده است. ”

در این باره باید گفت که این ادعا صحت ندارد. جهت شفافیت موضوع یادآور می شوم‌ روز جمعه سوم اردیبهشت پدر کودک ربوده شده ضمن تماس با مدیر اولکامیز  خواستار رسانه ای شدن حادثه بصورت فوری و ضرب الاجلی شد که  اسناد آن در رسانه اولکامیز محفوظ است.ضمنا وی از همکار خبرنگارم آنامحمد  بیات نیز خواسته بود که موضوع را رسانه ای کند که به دنبال آن ، ایشان از طریق تماس تلفنی به فرماندار محترم اطلاع رسانی می نماید .

” این مقام انتظامی با بیان اینکه در اعلام چنین خبرهایی نباید شتابزده عمل کرد چرا که موجب اخلال در روند کار تحقیقاتی و عملیاتی پلیس و دستگاه قضائی می شود، گفت: تلاش ها برای دستگیری آدم ربایان ادامه دارد.”

در پاسخ باید گفت این اقدام رسانه ای  به هیچ وجه شتابزده نبوده، بلکه با دقت نظر و در کمال آرامش با حسن نیت و رسالت خبرنگاری انجام شده است. ولی انتظار می رود که پلیس همچنان که همواره حافظ نظم و امنیت مال و جان شهروندان بوده است و کسی حق ندارد در کار آنها اخلال ایجاد کند، شایسته است اجازه بدهد رسانه ها و روزنامه نگاران هم وظیفه خود را در راستای  رسالت مطبوعاتی  محوله به درستی ایفاء و با تعامل با همه عوامل اجرایی ،انتظامی و امنیتی برای جامعه ای امن همکاری نمایند.

در ادامه این سئوال را از معاون فرماندهی انتظامی گلستان مطرح می کنم که : ایشان در قبال فرآیند احضار، بازداشت و دستگیری و انتقال توهین آمیز  یک معلم روزنامه نگار که عضو خانه مطبوعات استان نیز  می باشد چه پاسخ قانع کننده ای برای افکار عمومی دارند ؟

در پایان انتظار می رود که سایت ها و  کانال ها و گروهها و پیج هایی که بصورت وسیع اقدام به انتشار اظهارات معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان نموده اند ، توضیحات اولکامیز را برابر با قانون مطبوعات ، اخلاق رسانه ای  و رعایت بی طرفی منتشر نمایند .

لطیف ایزدی خبرنگار و مدیر اولکامیز

هشتم اردیبهشت ۱۴۰۰

www.ulkamiz.ir

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا