اجتماعی

جلوگیری از بدعت ها

پایگاه خبری اولکامیز- به تازگی و از زمان شروع کرونا در بین ما ترکمنها اتفاقاتی در حال وقوع هست که نگران کننده میباشد.

با امدن کرونا مرگ و میرهای زیادی را در بین ترکمن های خودمون و دیگر اقوام شاهد بودیم.

به تازگی از هر خانه ای کسی بر اثر کرونا فوت میکنه مرد اول خانه یا بزرگ خانه دفتری در اختیار شخصی قرار میدهد تا لیست کسانی را که در مراسم تدفین شرکت کرده اند را بنویسند و بعدا توسط آن لیست به مراسم تدفین هایی بروند که در لیست هستند.

بلندگوی روستا مرگ یکی از اهالی را اعلام میکند که از قضا بر اثر کرونا فوت شدند. خانم خانه از شوهرش میپرسد آیا از آنها کسی در مراسم شرکت داشته؟؟

اگر داشته میروند و اگر نداشته نمیروند. درست قضیه قاتانچ شده که در عروسی ها پول کمک میکردند و در دفتر یادداشت میشد تا برگردانده شود.

الان جوری این قضیه مُد شده که تا چند سال دیگه فکر نکنم کسی برای تشییع جنازه کس دیگه ای برای رضای خدا حاضر بشه بره.

ترکمنها از قدیم به محبت و احترام شهره هستند.

پسر ارشد خانواده ای که پدرش فوت شده ، مادر و خواهران و برادرانش را از رفتن به مراسم عزای همسایه منع میکند چون پدر آن خانواده در عزای پدر ما حضور نداشت. در حالی که پدر همسایه کسالت داشته نتوانسته بیاد.

پسر ارشد بعد از وفات پدرش لیستی از کسانی که در مراسم عزای پدر حضور داشته را در تلگرام و گروه روستا منتشر میکند و فقط از کسانی تشکر میکند که در لیست اسمش بوده.

در نانوایی با پسر عمویش درگیری فیزیکی ایجاد میکند آن هم به دلیل اینکه چرا من در عزای پدرت بودم ولی اسم مرا در تلگرام منتشر و از من تشکر نکردی.

براستی این بدعتها از کجا می آیند ؟!

ترکمن های ما به کجا دارند کشیده میشوند ؟!

چند جوان تندرو و تازه به دوران رسیده دارند رسم و رسوم اجداد ما را زیر پا میگذارند و از خودشان رسم جدیدی بوجود میاورند.

از  همه دغدغه مندان و اصحاب فکر و اندبشه و فرهنگ که دست به قلم هستند و مطالعات بسیاری از ترکمنها دارند میخواهم این موضوع را بشکافند و برای جلوگیری از آن راهی پیش روی جامعه بگذارند. با تشکر

نام محفوظ  – کاربر اولکامیز / ۲۵ تیر ۱۴۰۰

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا