ورزشی

دبیرخانه دائمی جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن در کلاله افتتاح شد

پایگاه خبری اولکامیز – مدیر جهاد کشاورزی کلاله گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن ایران به میزبانی این شهرستان با هدف ساماندهی و ارتقای کیفیت برنامه‌های مرتبط در محل این اداره افتتاح شد.

رحیم دانشور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تا به امروز ۱۵ دوره از این جشنواره به میزبانی کلاله برگزار شد اما به دلیل اجرای آن توسط بخش خصوصی و عده‌ای از پرورش دهندگان، بانک اطلاعات قابل استناد از دستاوردهای آن موجود نیست.

وی افزود: با توجه به تاکید فرماندار برای برگزاری هدفمند شانزدهمین دوره این جشنواره، دبیرخانه دائمی آن افتتاح و اقدامات لازم برای طراحی سایت، افتتاح حساب متمرکز و مشترک و بازآفرینی و باز مهندسی جشنواره در حال انجام است تا از خدمات آن تمام اسب‌داران، روستاییان و پرورش دهندگان استان بهره مند شوند.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله بیان کرد: فعال سازی دبیرخانه و استفاده از نظرات اهل فن و کارشناسان حوزه پرورش اسب نقش مهمی در برگزاری کیفی شانزدهمین دوره این جشنواره ملی در روزهای ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت امسال به میزبانی این شهرستان دارد.

دانشور توسعه پرورش اسب اصیل ترکمن به عنوان میراثی کهن را علاوه بر ایجاد درآمد برای پرورش دهندگان در افزایش اشتغالزایی در منطقه موثر دانست و بیان کرد: اسب ترکمن به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی شهرستان در مسیر توجه و حمایت قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، پانزدهمین دوره جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن با شرکت ۱۵۴ راس اسب از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، مازندران، البرز، گیلان، زنجان، فارس، قزوین، اصفهان، تهران و گلستان ۱۲ آبان سال گذشته به میزبانی روستای صوفیان شهرستان کلاله واقع در شرق گلستان برگزار شد.

اسب ترکمن با داشتن بدنی کشیده و لاغر، گونه‌ای زیبا از نژاد اسب‌ محسوب می‌شود که بیشتر در منطقه ترکمن صحرای استان گلستان زیست کرده و پرورش می‌یابد و صادرات آن برای حفظ نژاد به خارج از کشور ممنوع است.

از گذشته پرورش اسب نزد قوم ترکمن‌ ساکن گلستان رایج بود و امروز هم این استان در دنیا به پرورش مادیان مشهور است.

اسب ترکمن گونه‌ای از اسب‌های اصیل ایرانی است که پیشینه‌ای طولانی در زندگی ترکمن‌ها دارد و با توجه به ویژگی‌های خاص‌اش در تمام امور ورزشی پرطرفدار بوده و علاقمندان حاضر هستند مبالغ هنگفتی را برای داشتن این اسب پرداخت کنند.

به گزارش ایرنا، شهرستان کلاله واقع در شرق استان گلستان پنج واحد فعال پرورش اسب و همچنین ۵۲۰ راس اسب اصیل ترکمن با ۶۵ نفر بهره بردار دارد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا