ورزشی

در نقد برخی واکنشها به خط خوردن فرهاد قائمی

پایگاه خبری اولکامیز – عبدالقیوم طاطار در خصوص واکنش اهالی والیبال و برخی فعالین در ترکمن صحرا در موضوع خط خوردن فرهاد قائمی مطلبی را ارسال نمود که در ذیل می آید با ذکر این نکته که انتشار این مطلب لزوما به معنای تایید آن توسط اولکامیز نیست موافقین و مخالفان می توانند نظرات خود را برای ما ارسال نمایند.

اخیرا فرهاد قائمی عزیز بیشتر به دلیل ضعف دریافت تیم ملی در مسابقات لیگ ملتها به اردو دعوت و سپس از سوی سرمربی خط خورد. این موضوع واکنشهای مختلفی در میان ورزشی نویسان ترکمن صحرا و حتی فعالین سیاسی اجتماعی برانگیخت. مناسب دیدم چند خطی بنویسم.

۱- جایگاه فرهاد قائمی در والیبال جهان، ایران و ترکمن صحرا مشخص و روشن است. نیازی به اشاره به افتخارات فردی و تیمی ایشان از دوره نوجوانی تاکنون نیست. در ایران و بخصوص ترکمن صحرا همه به او علاقه مند هستیم و برای تلاش و زحمات او احترام فراوان قائلیم.

۲- فرهاد به درستی بمب انرژی نامیده می شده و  مملو از احساسات بود. احساسات همیشه خوب نیست. در مسابقات ملی یادم هست وقتی گروزر آلمانی زمین تیم ما را با سرویسهای هولناکش آماج حملات خود قرار داده بود، تشر و تندی محمد موسوی به دریافت کنندگان ( که حق اینکار را هم نداشت) باعث به هم خوردن تمرکز و به هم ریختگی فرهاد شد. طبعا از بازیکن حرفه ای چنین انتظاری نیست. یا در مسابقات باشگاهی واکنشهای فرهاد پس از اسپکهایش در مقابل تیم گنبد و نوع شادی او تذکر سرمربی وقت تیمش را به او به همراه داشت و حتی تماشاچیان گنبدی را در سالن گنبد از بازیکن سابق همین تیم دلخور کرد. پس فرهاد ما همیشه هم محکم و استوار و دقیق نبوده است.

۳- اشاره به جزئیات خداحافظی فرهاد از تیم ملی، نحوه دعوت دوباره و در نهایت خط خوردن فرهاد قائمی در اینجا الزامی ندارد که والیبال دوستان و حتی دیگر اهالی ترکمن صحرا اخبار این حوزه را دنبال می کنند. اما باید رک و صریح بود.  واکنش فرهاد قائمی پس از خط خوردن اخیر از تیم ملی به هیچ وجه حرفه ای، مورد انتظار و قابل قبول نبود. رفتاری بود احساسی و نامناسب برای اردوی تیم ملی قبل از میدان المپیک.

۴- واکنش برخی ورزشی نویسان و فعالین اجتماعی سیاسی ! در این حوزه نیز همچنین دور از انصاف، خالی از استدلال و غیر قابل دفاع است.

۱-۴- دعوت و حذف قائمی یک “اتفاق ورزشی” است. البته نوع برخورد و مدیریت امر توسط مسوولان تیم ملی جا داشت مناسب تر باشد. ولی نیازی به تعصبات خاص یا واکنشهای تحریک کننده وجود ندارد. دلیلی ندارد هیجانات قومی در این مورد به میان آورده شده یا توهم توطئه به اذهان قالب کنند.

۲-۴- همانگونه که اشاره شد واکنش فرهاد و صحبتهای او کاملا اشتباه و غیر حرفه ای بود. انتظار از کسی که سالها در اجتماع ورزشی بوده و در تیمهای مختلفی بوده چنین رفتاری نیست. لذا از قلم به دستان یا فعالان اجتماعی سیاسی انتظار آن نیست که بر موج سوار شده و خود را مطرح کنند که مثلا ” ما خیلی هوادار والیبال گنبد یا حق ترکمنها هستیم” . اتفاقا جانب تعقل و انصاف آن است با خونسردی به موضوع نگریسته و مسایل را تحلیل کنیم. هر گاه رگ گردن متورم شد یا جوهر قلم با خشم بر روی کاغذ پاشیده شد، حق و انصاف را جایی نیست.

۳-۴-  رک و راحت باید گفت و قبول کرد که در سالهای اخیر فرهاد عزیز “اون همیشگی نبود” . سرویس خودش را نمی زد ، اسپک که چند سالی است ندارد، دریافت قبلی را هم اخیرا نداشت. بدن قبلی را هم ندارد. نه در لیگ ترکیه و بخصوص نه در لیگ قطر موفق نبود. خب چرا از خط خوردن شاکی است. !! طبیعی بود خط بخورد. دیگرانی بهتر از اویند. واکنش دهندگان چرا از خط خوردن او گله می کنند!! اتفاقا باید به دلیل رفتار و واکنشش او را مشفقانه و جدی نقد کنند تا مسیرهای آتی را درست طی کند. چنین سرمایه ای باید برای والیبال ایران و ترکمن صحرا حفظ شود. مصاحبه ها و رفتارهایی این چنین آینده او را برای پستهای مربی گری یا مدیریتی والیبال ایران خواهد لرزاند. لذا از سخنرانان و نویسندگان انتظار می رود همراه امر اشتباه و سوار موج خشم یا احساسات نشده، مسیر صحیح را روشن و پررنگ کنند.

۴-۴- واکنش احساسی و قومیتی کردن مساله و پر کردن فیلم و پخش صوت و تصویر مملو از تعصبات قومیتی که اصلا محملی ندارد. قبلا همین جوان رعنای ترکمن دعوت شده و در المپیک هم بوده است. این حرفها چیست که برخی با رگ متورم فریاد می کشند.

۵-۴- همین الان دو جوان رعنای ترکمن دیگر عضو تیم ملی والیبال هستند. این رفتارها و واکنشها در برابر جایگاه این دو چیست ؟

یادمان باشد هرگاه مربی تیم ملی خارجی بوده سهمیه ما ترکمنها از تیم ملی والیبال خوب بوده است.

۵- حتی اگر ما فرهاد را هنوز در سطح ملی بدانیم، سرمربی تیم ملی او را مناسب تیم  ندانست و تمام.

به امید موفقیت تیم ملی در المپیک و البته لذت بیشتر از تماشای بازی صابر کاظمی و آرمان صالحی  ” قوچ ییگیت های”  جدید ما در تیم ملی والیبال و عرصه المپیک

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام هدف اقای عبدالقیوم طاطاری انتقاد از فرهاد یا نویسنده نیست، ایشان از طرفداران یوسف خانی است و رشد اخیر طاهر سارلی را بر نمی تابد به لحاظ اینکه خانی و طاهر سارلی از یک طایفه هستند برایش قابل تحمل نیست که طاهر رشد کند. هی اشاره میکند که لازم نیست رگ متورم کرد یا فریاد زد و … مشخص است منظور طاهر است چون که فقط طاهر سارلی در این موضوع سخنرانی کرد و کسان دیگر معمولا مینویسند. طاهر معمولا صحبت میکند. اقای طاطاری نگران این موضوع است و هدف دیگری ندارد البته ترکمن ها و خوانندگان فرهیخته سایت وزین اولکامیز این موضوع را تشخیص میدهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا