فرهنگی

دوگانگی فرهنگی در بین جوانان

پایگاه خبری اولکامیز – حاج آنه محمد مارامایی فرهنگی بازنشسته و اهل قلم گنبدی نوشت: هر انسانی در گذر زمان بخاطر عوامل گوناگون مسیر زندگیش در مراحل مختلف دچار تغییرات می شود. گر چه تغییرات امر ضروری در زندگی هر فرد می باشد اما نوع تغییرات مسئله مهم است. گاهی تغییرات مثبت بوده و در مسیر تکامل و پیشرفت انسان است که بسیار مطلوب می باشد اما متاسفانه نوع دیگر تغییرات کاملا بر عکس است. یعنی انسانها بخاطر عدم تربیت خوب، عدم تحصیلات لازمه زندگی، گسترش علوم و فنون، الگوهای منفی و گاهی اجبار زمانه و .. دچار تغییراتی می شوند که در کل زندگی خود و حتی نزدیکان خودش را نابود می کند.

موضوع مطلب من، در رابطه با جوانان بخصوص دهه هفتاد و دهه هشتاد است و جوانانی که در اوایل زندگیشان با عقاید ناب اسلامی تربیت شده اند اما چون در محیط زندگیشان با چندین نوع فرهنگ آشنا میشوند و گاهی با افراد رابطه های صمیمی برقرار می نمایند و در موارد گوناگون تحت تاثیر فرهنگ های دیگر قرار می گیرند و مجذوب آن فرهنگ ها شده که اکثرا مخالف و متضاد دیدگاههای خانوادگی آنهاست. مثلا در اموری چون ازدواج، طلاق، پوشش، گفتار، کردار، خرید و فروش، امور بانکی و…که هر انسان مومن و معتقد به خداوند منان از شنیدن و یا دیدن آن، متعجب و حیران می شود.

در اینجا برای تبیین مطلب به چند مورد از الگو پذیری جوانان اشاره می نمایم:

 در عقاید اهل سنت ازدواج یک امر مقدسی است اما امروزه مشاهده می نمائیم که برخی از جوانان چندان گرایشی به برپایی این سنت ناب پیامبر (ص) ندارند. اکثر والدین از این امر خیلی نگران هستند و هر چه خواهش و تمنا توسط والدین صورت می گیرد جوانان تن به ازدواج نمی دهند و می گویند ازدواج چیه ؟مگر من دیوانه ام خودم را بدبخت کنم؟و..‌. عجیب تر و مایه تاسف تر اینه که دختران هم اینچنین عقایدی دارند.

اگر در رابطه با این مورد خوب تحقیق بعمل آید متوجه یک بحران و فساد بزرگی خواهیم شد. آن هم رابطه های غیر شرعی و غیر دینی که برخی از جوانان باهم دارند و حتی متاسفانه مسئله صیغه که در فرهنگ و مذهب شیعه با شرایط خاص امری عادی و شرعی است در فرهنگ  اهل سنت این امر کاملا غیر اسلامی بوده، گسترش یافته است مثلا جوانانی که در شهرهای دیگر کار میکنند با الگوپذیری از فرهنگ  مسلمانان شیعه و بدون دانستن شرایط به آن تن می دهند و نمی دانند که در عقاید اهل سنت این کار غیر شرعی است.

یا مسئله وام و بهره های بانکی، در میان اهل سنت گرفتن هر نوع وام و بهره ای قابل قبول نیست اما چون بانک ها در کشور ما با قوانین اهل تشیع فعالیت می نمایند. جوانان اهل سنت هم بخاطر مشکلات اقتصادی در زندگیشان هر نوع وامی را می گیرند و حتی با گذاشتن پول های خود ماهیانه از بانک ها سود می گیرند. وقتی از آنها سئوال می کنیم می گویند مگر حکومت و رهبر کشور ما اسلامی نیست؟ وقتی می گوئیم الحمدالله که اسلامی است می گویند پس  وام و بهره هم حلال است و الکی نگوئید. این امور بانکی حرام است.

یا مسئله طلاق، متاسفانه در امر طلاق هم جوانان اهل سنت مثل گذشته پای بند نیستند و براحتی و با کوچکترین مشکلات حتی بعد از گذشت چند ماه از ازدواجشان از همدیگر طلاق می گیرند و وقتی والدین می خواهند مانع شوند می گویند والدین گرامی ما دیگر مثل شما بیسواد نیستیم که تا آخر عمرمان بسوزیم و بسازیم. ما تحصیل کرده و دنیا دیده ایم. ما معتقدیم و می گوئیم این نشد یکی دیگه و هیچ احساس شرمندگی و حقارت هم از اجرای امر طلاق نداریم.

یا موضوع خال کوبی ها که در میان جوانان ایران  حتی دختران خیلی گسترش یافته است واقعا مایه تاسف است که جوانان توسط الگوهای شان همچون خواننده ها، ورزشکاران، هنرپیشه ها و… در ایران علاقه مند این فرهنگ غرب گشته اند و چندین سال است که جوانان متاسفانه بخاطر ضعف ایمان و نداشتن الگوهای مناسب و…به این اعمال خلاف دین و مذهب گرایش زیادی دارند و کسی از حاکمان و مسئولان در کشورمان نیست که  با این معضل اجتماعی قاطعانه  مخالفت نماید حتی سفیران ورزشی ما این عمل خلاف دین و شریعت را هم انجام میدهند و با کمال وقاحت در میادین ورزشی  مانور میدهند و خیلی از جوانان مملکت اسلامی ما را به آن غیرمستقیم تشویق می کنند و نمیدانندکه این عمل خال کوبی باعث میشود که اعمال دینی همچون غسل، وضو، نماز و… دچار اشکال شده  و یا حتی مورد قبول درگاه احدیت  قرار نگیرد.

در رابطه با این مورد باید بگویم که در اوایل انقلاب هزاران نفر از جمله خود بنده بخاطر کوچکترین تغییرات ظاهری مثل پوشیدن، لباس های خارجی همچون شلوار و کاپشن و یا نداشتن ریش و… از دهها استخدام محروم شده ایم و زندگیمان را هم نابود کرده اند اما امروزه ما شاهد هستیم که جوانان مملکت ما چه کارها و چه اعمالی انجام میدهند ولی باز هم در زندگیشان مشکلی ندارند و براحتی مسئولان آنها را نادیده می گیرند.

یا مسئله نگهداری سگ در خانه و یا سگ گردانی در خیابان ها که طبق فرمایش خداوند سگ حیوانی نجس است. اما متاسفانه جوانان ما با الگو پذیری از فرهنگ بیگانگان کاملا این عمل غیر اسلامی را براحتی انجام می دهند و حتی در داخل خانه هایشان سگ را نگه می دارند و سگ در تمام بخش های خانه براحتی در حال گردش است . در رابطه با این مورد دو واقعیت را بیان نمایم:

روزی من با یک روحانی بزرگواری بطرف مسجد جهت اقامه نماز ظهر درحال حرکت بودم. چند قدمی مسجد که رسیدیم دیدیم دو تا جوان که متاهل هم هستند. در حالی که سگی را دور گردنش طناب بسته بودند. با حالت قدم زنان  بطرف ما می آمدند.

حاج آخوند فرمود اینها دیگه که هستند. بجای شرکت در نماز با سگ بازی می کنند.

من گفتم حاج آخوند خوب نگاه کنید متوجه می شوید این دو جوان که هستند.

وی نگاهی به آن دو جوان کرد و گفت نمی شناسم .

گفتم این دو پسر فلان آخوند، امام جماعت مسجد هستند .

حاج آخوند گفت راست می گوئید؟

گفتم بله.

گفت چطور میشه؟ مگر حاج آخوند به اینها چیزی نمی گوید؟

گفتم چرا ، حاج آخوند خیلی به این دو نصیحت کرد ولی کو گوش شنوا؟ 

حاج آخوند استغفرالله گفت و فرمود خدایا خودت به داد مسلمانان برس.

مورد بعدی یک روزی یک زن ترکمن سگی را با سنگ زد.

خانم رهگذری که آن صحنه را دید گفت خانم چرا حیوان را اذیت می کنید؟

خانم ترکمن گفت این سگ کثیف و نجس است و نزدیک خانه من می آید.

خانم رهگذر گفت کی گفته سگ کثیف و نجس است؟ من همیشه حتی در داخل خانه ام سگ نگه میدارم حتی زمانی که بستنی می خورم. یک بار من می خورم و یک بار دیگر سگ من از همان بستنی می خورد.

خانم ترکمن تعجب کرد و گفت خدایا توبه، چه آدم هایی پیدا میشوند. از خدا هم نمی ترسند.

خوب. بعنوان یک مسلمان چه بایدگفت؟

متاسفانه برخی از مسلمانان که ادعای ترقی و فرهنگ بالا را دارند توجهی به دستورات الهی و اسلامی ندارند. 

خلاصه این موارد و موارد دیگر در کل گویای تغییرات اساسی در زندگی مردم بخصوص جوانان مملکت ماست که اکثرا با اعتقادات و عقاید والدین شان در تضاد است.

من مانده ام که با این روند تغییرات منفی و ضد اعتقادی و دینی آینده کشور و ملت ما چه خواهد شد؟ چطور والدین می توانند این وضعیت را هضم کنند؟ و دهها سوال دیگر.

به امید روزی که حاکمان ومسئولان فکر عاجل برای این دوگانگی ها و تضادهای فرهنگی و دینی نمایند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا