فرهنگی

دکتر منتظری: موسیقی سنتی عامل جلوگیری از نابودی زبان و آداب و رسوم اقوام است

پایگاه خبری اولکامیز – نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: موسیقی سنتی عامل حفظ فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی و زمینه‌ساز جلوگیری از نابودی زبان، آداب و رسوم و فرهنگ اصیل اقوام است.

غلامرضا منتظری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موسیقی سنتی روایتگری از آئین‌ها، آداب، رسوم و اعتقادات هر جامعه است که با بررسی موسیقی هر منطقه می‌توان با ساختار زندگی، آداب، ارزش‌ها و سایر ویژگی‌های آن آشنا شد.

وی افزود: باید توجه بیشتری به موسیقی سنتی داشته باشیم چون پیشینه و هویت کشور است و به هر نسبت که به این نوع از موسیقی توجه کنیم هویت فرهنگی ماندگارتر خواهد شد.

منتظری اظهار کرد: یکی دیگر از کارکردهای ویژه موسیقی سنتی، حفظ زبان اصیل مادری است و با این نوع موسیقی می‌توان از فراموشی گویش‌ها و زبان‌ها جلوگیری کرد.

۰۱:۱۵
-۰۱:۱۵

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: موسیقی سنتی باعث می شود که زبان مادری در تاریکخانه ذهن افراد به فراموشی سپرده نشود و به نشر و گسترش زبان اصیل هر قوم و تمدن نیز کمک کند.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر جمعه شب با حضور هنرمندان موسیقی استان‌ در مجتمع فرهنگی هنری در شمال استان گلستان آغاز به کارکرد و به مدت ۶ شب در شهرهای گرگان، آق قلا، مراوه تپه، کلاله و علی آباد کتول ادامه داد.

استان شمالی و مرزی گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که ترکمن‌ها در بیشتر ۱۴ شهرستان این استان بالاخص ۶ شهرستان “گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، آق قلا، بندرترکمن و گمیشان” سکونت دارند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا