فرهنگی

زندگی توأم با فرمان و اطاعت یا تهدید و ترس

پایگاه خبری اولکامیز – حاجی محمد باغبانی: زندگی آدمی از بدو خلقت توأم بوده با فرمان و اطاعت و یا تهدید و ترس بوده است. خداوند برای آدمیان قانون حیات (قرآن) را وضع کرده که در آن به دستور العمل هایی که اطاعت وعمل به آنها موجب سعادت وخوشبختی وسرپیچی واعراض ازآنها موجب شقاوت وبدبختی در دنیا وآخرت می شود، اشاره شده وهمواره به آدمیان بشارت وهشدار داده شده اما رعایت واطاعت ازاین دستور العمل ها بعد از رسیدن به سن تکلیف است.

البته باید ونباید هایی که خداوند درقرآن آورده بی شک برای هدایت انسانهای مطیع ومتقی به راه راست، همان راهی که منتهی می شود به برخورداری از نعمت های الهی در دنیا وآخرت .همانطور که خداوند در ابتدای سوره ی بقره می فرماید:«ذلک الکتاب لا ریب فیه،هدیً للمتّقین…» یعنی: این کتاب که هیچ شک وتردیدی درآن ( اینکه کتابی آسمانی وکلام خداست)نیست، هدایتی برای با تقوایان است .. .

انسان از بدو تولد تا مدتی در دامان خانواده زندگی می کندو آنجا تربیت می شود ودر واقع خصوصیات اخلاقی وتربیتی واجتماعی او ابتدادر جامعه ی کوچکی به نام خانواده ،شکل می گیرد.والدین در هر خانواده ای برای این منظور مقررات ودستورالعمل هایی برای رعایت اعضای خانواده وضع می کنند وانتظار دارند همه ی اعضا به آنها عمل کنند واز اوامر والدین اطاعت کنند ودر صورت نافرمانی به طرق مختلف تنبیه می شوند.

وضع قوانین توسط والدین باید همسو با اعتقادات دینی و عرف جامعه باشد تا پیروی واطاعت از والدین برای اعضا مشکلی ایجاد نکند وتربیت فرزندان همرنگ جماعت باشد وبرخلاف جریان تربیت نشود.

بعد از خانواده ،هرکس درمحیط مدرسه بعد دانشگاه سپس در محیط کارتحت شرایط وضوابط ومقررات خاص هریک از آنها ادامه ی حیات می دهد وتابع دستورات باید باشد تا متضرر نشود‌.

همگی در طول حیات درکناراطاعت از قوانین ومقررات وضع شده برای مقاطع مختلف ازجمله:خانواده ،مدرسه،دانشگاه ومحیط کار،که
گاهی هم وفق مراد ومورد پسندمان نبوده ،به ناچار مطیع وفرمانبردار قوانینی باشیم که برای اداره ی مملکت از طرف دولت به صورت طرح یا لایحه به مجلس ارائه می شود ونمایندگان مردم آن را تصویب می کنند وپس از طی مراحل بعدی به عنوان قانون جهت اجرا ورعایت به دولت وملت ارائه می شود.

قوانینی که بعضاً به دلیل عدم کارشناسی دقیق وبدون دور اندیشی ورعایت حال ملت وضع شده ومشکلاتی را در اجرا وعمل برای مردم ایجاد کرده ودرنتیجه باعث مشقت وسختی در زندگی آنان می شود.قوانین دست وپا گیری که هدفی جز دوشیدن مردم به بهانه های مختلف ندارد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا