اجتماعی

سیاست جمعیتی حاکمان و مسئله ریزش جمعیت

پایگاه خبری اولکامیز – آنه محمد مارامایی:  در وجود انسان ها خداوند نعمت هایی را خلق کرده است که هر فرد سلیم  باید از آنها بخوبی بهره ببرد. اما متاسفانه برخی از مسئولان کشورمان کمتر از این نعمت ها استفاده می نمایند.

این روزها مردم در همه جا  شاهد هستند و شعار فرزند بیشتر زندگی بهتر حاکمان ومسئولان بگوش همه رسیده است .حتی  مردم شنیده اند که حاکمان ومسئولان امتیازات و جایزه هایی بطرق مختلف منجمله ازسوی نهادها وسازمان هابه ازدواج کنندگان و فرزند آوران داده می شود.

چند مدت پیش درشهرمان  هم به یک نفر بابت تولد چندقلویی یک واحد  آپارتمان هم واگذار گردید یا درگروه تلگرامی خواندم که دانشگاه آزاد یزد  بابت ازدواج جوانان شهریه  نمی گیرد یعنی تحصیل واسه جوانان تازه ازدواج کرده تا مقطع کارشناسی رایگان است.

خوب همه این نوع موارد خیلی خوب است اما حاکمان ومسئولان کشورمان باید اول به ریزش جمعیتی جامعه توجه نمایند.همگان می دانند که ریزش جمعیتی درکشورما خیلی بالاست.

 اگربخواهیم به عوامل آن اشاره کنیم میتوان به عواملی چون:مهاجرت ها.خودکشی ها. تصادف..اعتیاد.  قتل .شورش ها. شرابخواری ها و..  اشاره کرد

اگر آمار بگیریم میانگین فوتی ها در تصادفات نزدیک سی هزار نفر در سال. خودکشی پنج هزار درسال.چاقوکشی و دعوا شش هزار نفر درسال ودیگر موارد که اگر جمع کنیم عددی تقریبا بیش از ۴۰ هزار تا۵۰ هزارنفر در سال می شود.

آن هم افرادی که درطی سی الی چهل سال برای زندگیشان ازپول بیت المال جهت تولد.پرستاری.تحصیل و… هزینه شده است علاوه براین هزینه ها باید توجه داشت که چه خانواده هایی نابود می شوند.وچه فرزندانی یتیم ودربدر می شوند .وچه همسرانی تنها می شوند وچه والدینی آسیب می بینند و

 چرا مسئولان کشورمان ابتدا با راههای اصولی واساسی.برنامه هایی جهت جلوگیری از ریزش جمعیتی اجرا نمی کنند که جلوی این ریزش جمعیتی را بگیرند.؟ مثلا همین اعتیاد گسترده درجامعه ما .که اگر مسئولان کشورمان با مشورت با متخصصان وعالمان .کارشناسان و… برنامه هایی جهت جلوگیری از این وضعیت جامعه اجرا نمایند چقدر زیبنده خواهد بود.

 نه اینکه فرزند و فرزندهایی به دنیا بیایند و درطول ۱۶ الی ۱۸ سال با هزاران زحمت ودردسرمدارک دانشگاهی بگیرند وبیکاربمانند وازبیکاری بسوی اعتیاد روی بیاورند و دوباره بعلل ذکر شده از بین بروند و کلی هزینه ها و دردسرهای والدین  و حاکمان و مسئولان کشورمان هدر رود.

یا باید مهم ترین عامل ریزش جمعیت درکشورمان یعنی تصادفات را با راهکارهای مناسب معین شده توسط کارشناسان کنترل ویا آمار فوتی ها را کم کنند منجمله:بهبود جاده ها .اتوبان ها..واستاندارد سازی وسایل نقلیه  و… که هرکدام چند درصدی درعلل تصادفات نقش دارند.

مثلا همین وسایل نقلیه امروزی کشورمان مانند پراید .پژوه .و… که بسیار ضعیف وغیر استاندارد می باشند که با ذره ایی ضربه در تصادف کلا مچاله می شوند. انگارکه قوطی حلبی است .که با فشاردست هم مچاله می شود.نمونه اش امروز یک در ماشین سمندی گرفتم .که باصطلاح تازه وآکبند بود وقتی کارتن  اطرافش را بازکردیم .صافکار گفت این در را برو عوض کنید .چون به اندازه دو وجب گود رفته است.

خوب چرا کسی ناظر این امور نیست؟آیا توجه دارند که این عدم کنترل به جان انسان ها مربو ط می شود؟

خلاصه همانطوریکه دراول مطالبم بیان کردم .فرزند آوری وتشویق مردم به فرزند آوری خوب است .چون  به آینده نظام وحکومت ربط دارد .ولی این عمل به تنهایی کفایت نمی کند باید حاکمان ومسئولان با برنامه های مدون از عوامل ریزش جمعیتی پیشگیری نمایند تا نتیجه زحمات والدین ، مسئولان وغیره هدر نرود.

لازمه اینکار هم استفاده بهتر ازنظرات کارشناسان .ومتخصصان هر رشته  جهت بهترشدن وضعیت جامعه است نه اینکه با شعارهای بدون تفکر و با عملکرد هیجانی واحساسی دست به اموری بزنیم که چندان نتیجه مطلوب نداشته باشد.به امید فردای بهتر

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا