مقاله

شباهت جالب اعتیاد به پورنوگرافی و مواد مخدر

پایگاه خبری اولکامیز – با وجود آن که حتی امروزه نیز درباره ماهیت اعتیاد به پورنوگرافی بحث و چالش زیادی وجود دارد، یک مطالعه معتبر در خصوص گرایش به پورن و عملکرد مغز شواهد بیشتری را ارائه داده است و تایید می کند که محتوای پورنوگرافی صریحا اعتیادآور است.

این پژوهش که در مجله علمی با دسترسی آزاد پلاس وان منتشر شده، نشان می دهد که اعتیاد جنسی (از نظر علمی تحت عنوان رفتار جنسی اجباری شناخته می شود)، می تواند در واقع بسیار شبیه به اعتیاد به مواد مخدر در مغز باشد.

در همین راستا محققان دپارتمان روانپزشکی دانشگاه کمبریج دریافتند که تماشای فیلم های پورن باعث ایجاد فعالیت مغزی مشخصی می شود که شباهت زیای به همین فعالیت در مغز معتادان به مواد مخدر هنگام مواجهه با مواد دارد.

در این مطالعه، محققان ۱۹ مرد با رفتار جنسی اجباری و ۱۹ مرد سالم را مورد بررسی قرار دادند. در حالی که شرکت‌ کنندگان به تماشای محتوای پورنوگرافی مشغول بودند، محققان فعالیت مغزی آنها را با استفاده از متد تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی زیر نظر گرفتند.

لازم به ذکر است که اینها همان قسمت هایی هستند که در معتادان به مواد مخدر با قرارگیری در معرض مواد مورد استفاده تحریک می شوند. جسم مخطط شکمی به پردازش پاداش و انگیزه کمک می کند و کورتکس سینگولیت پشتی در پیش بینی پاداش ها و میل به مواد مخدر نقش دارد. آمیگدال نیز رویدادها و احساسات را تجزیه و تحلیل می کند.

اسکن مغزی زیر، فعالیت مغز شرکت کنندگان سالم را در مقایسه با معتادان پورنوگرافی هنگام نمایش محتوای پورن نشان می دهد. همانطور که دیده می شود پاسخ در گروه معتاد به پورن بسیار بیشتر است که دلالت بر واکنش قویتر به محرک دارد.

پس از تماشای ویدیوها، شرکت کنندگان همچنین میزان میل جنسی و سطح لذت خود از محتوای دیده شده را مشخص کردند.

تحقیقات قبلی نشان داده اند که در یک نقطه خاص، معتادان به مواد مخدر صرفا به واسطه نیاز خود اقدام به مصرف مواد می کنند و عادت مصرف مواد لزوما به این دلیل که علاقه ای به آن دارند و لذت می برند، نیست! 

همانطور که محققان انتظار داشتند، بیماران با رفتار جنسی اجباری تمایل بیشتری به ویدیوهای صریح جنسی از خود نشان دادند، حتی اگر صرفا علاقه و دوست داشتن خاصی هم در کار نبوده باشد. تمایل آنها همچنین با تعاملات بالاتر بین سه ناحیه مغزی مذکور طی تماشای محتوای پورنوگرافی مرتبط بود.

به بیان دیگر این تمایل بیشتر حالت اعتیاد و احساس نیاز داشته است تا علاقه درونی به مشاهده پورن، درست مانند اتفاقی که برای یک معتاد به مواد مخدر رخ می دهد!

مردانی که رفتار جنسی اجباری داشتند در عین حال گزارش دادند که در سنین پایین‌ تر شروع به تماشای محتوای پورنوگرافی کرده ‌اند و شدت آن نیز در مقایسه با گروه سالم بسیار بیشتر بوده است.

محققان در ادامه متوجه شدند که شرکت‌ کنندگان جوان‌ تر؛ به‌ ویژه آنهایی که رفتار جنسی اجباری داشتند، به دنبال تماشای محتوای پورنوگرافی سطح فعالیت بیشتری در جسم مخطط شکمی خود داشتند. بدین ترتیب نویسندگان مطالعه معتقد هستند که جسم مخطط شکمی در ایجاد رفتارهای جنسی اجباری درست همانند اعتیاد به مواد مخدر نقش دارد.

از آنجایی که مغز تا اواسط ۲۰ سالگی به رشد خود ادامه می دهد، نوجوانان اغلب خطرات بیشتری را به جان می خرند و بیشتر مستعد رفتارهای تکانشی هستند.

تله پورن کتابی است که توسط وندی و لری مالتز نوشته شده و تقریبا در مورد غلبه بر اعتیاد به پورنوگرافی است. خواندن داستان ‌هایی در مورد افرادی که با این اعتیاد مبارزه کرده اند، مسیرهای تاریکی که طی شده اند، زندگی‌ هایی که از هم پاشیده اند و افرادی که در نهایت عزم بازگشت به سبک زندگی عادی را یافته ‌اند، می تواند بسیار انگیزه‌ بخش باشد. این کتاب همچنین دستورالعمل ها و تمرین هایی را ارائه کرده است که می توانند بسیار مفید واقع شوند.

نویسنده وندی مالتز می گوید: ما نیمی از کتاب را صرف بازیابی نیروی روانی می کنیم و یک بخش منابع مفصل داریم.

نویسندگان کتاب این شش مرحله اقدام اساسی را برای ترک اعتیاد به محتوای پورنوگرافی توصیه می کنند:

– مشکل اعتیاد به پورن خود را به فردی قابل اعتماد بگویید

– در یک برنامه درمانی شرکت کنید

– یک محیط عاری از محتواهای اعتیادآور ایجاد کنید

– پشتیبانی و پاسخگویی بیست و چهار ساعته به کمک یک فرد قابل اعتماد ایجاد کنید

– مراقب سلامت جسمی و روحی خود باشید

– شروع به درمان میل جنسی خود کنید / سایت عصر ایران

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا