فرهنگی

ضرورت تحول در نظام آموزش و پرورش

پایگاه خبری اولکامیز – روح الله کلانتری ، مسئول سازمان معلمان گلستان : اول مهر  آغاز شروع سال تحصیلی  و بازگشایی مدارس است .به همین مناسبت لازم است نکاتی را در مورد ضرورت تحول و بازسازی نظام آموزش و پرورش یادآور شوم.

نظام آموزشی ما درآرمان ترین شکل آن دانش محور است در حالی که باید اخلاق محور و انسان محور باشد ما نتوانستیم انسان های اخلاق محور تربیت کنیم.خردورزی و عقلانیت در نظام آموزشی ما جایی ندارد.باید گفتگو کردن و شنیدن صدای مخالف را در مدارس گسترش دهیم . باید نیازهای دانش آموزان را شناسایی کرده و بر اساس آنها کتاب های درسی را تدوین نماییم.

باید انحصار در عرصه آموزشی کشور شکسته شود و عرصه رقابت در جامعه نهادینه شود و به افراد و نهادهای تربیتی اجازه داده شود که در این زمینه ها فعالیت نمایند.باید شهروند مسئولیت پذیر تربیت کنیم.

متاسفانه امروز میان نهاد خانواده با نهاد مدرسه و جامعه تضاد وجود داشته و باید با تعامل و اصلاح سیاست ها تلاش شود تا انسان مسئولیت پذیر تربیت نماییم.باید همه مراکز فرهنگی و تربیتی مثل دانشگاه ها، مراکز حوزوی، دولت و مجلس و نهادهای مدنی را درگیر کرده تا با تعامل و همکاری با هم بتوانند شهروند مسئولیت پذیر را تربیت کنند.

امروز آسیب های اجتماعی زیادی در مدارس وجود دارد، نداشتن سبک زندگی در مدارس،عدم اجرای طرح رتبه بندی معلمان و قانون همسان سازی بازنشستگان از مشکلات اساسی در نظام آموزشی و پرورشی است. عدم توجه به مدرسه محوری و عدم توجه به منزلت و معیشت فرهنگیان  و مشکلات زیر ساختی و عدم امکانات الکترونیکی از جمله مشکلات ما در آموزش و پرورش است.

ما مدارس خوب، معلمان و مدیران  و متفکران خوبی در امور تربیتی و دینی داریم و باید از ظرفیت آنها برای تربیت نسل جدید استفاده کنیم.شرطش آن است که نسل جدید و نیازهای آنها را درک کرده و صدایشان را بشنویم.نمیتوان با زور و خشونت و روشهای قرون وسطی دین را به نسل جدید تحمیل کرد.

امروز مدارس ما در زمینه آموزشی و تربیتی ناکارآمد شده. و به موزه تبدیل شده اند.ما امروز با پدیده تحصیل بی حاصل مواجه هستیم. نگاه ایدئولوژیک  و پادگانی به آموزش باعث عدم خلاقیت و نوآوری شده است، عدم عدالت آموزشی و امکانات برابر برای همه افراد در مدارس و دانشگاه های ما وجود دارد.

افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور یک ضرورت است و پیشنهاد می کنم که حداقل دو برابر بودجه فعلی شود اگر معتقدیم که آموزش و پرورش کلید توسعه است.اجرای درست طرح رتبه بندی معلمان و اجرای قانون همسان سازی بازنشستگان،تقویت و گسترش امکانات مهارت آموزی و تدوین کتب درسی،آموزش حقوق شهروندی در مدارس،بودجه مناسب برای نوسازی مدارس و تامین امکانات گرمایشی و سرمایشی و امکانات الکترونیکی، آزادی فوری معلمان زندانی، تشکیل گروه های دانش بنیان در حوزه های مختلف آموزش و پرورش، برگزاری نشست های منطقه ای و استفاده از دانش افراد،تشویق و گسترش شوراهای دانش آموزی،توجه به اصل ۳۰ قانون اساسی و فصل دوم خدمات کشوری ، استفاده از ظرفیت های ارزشمند نهادهای صنفی فرهنگیان و بالاخره تغییر نگاه مسئولان به آموزش و پرورش میتواند باعث تحول در امر آموزش و پرورش و تربیت انسان اخلاقی موثری باشد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا