مطالب ویژه

محمد حاجی پران دوجی ، یکی از بزرگان ترکمن صحرا و خادم الحجاج گلستان بود

پایگاه خبری اولکامیز- لطیف ایزدی، خبرنگار : محمد حاجی پران دوجی یکی از بزرگان ترکمن صحرا  و خادم الحجاج پیشکسوت در استان گلستان درگذشت. او که به علت بیماری چند مدتی در بیمارستان عرفان تهران بستری شده بود سرانجام شامگاه پنج شنبه هفتم مرداد  ماه ۱۴۰۰ بر اثر سکته مغزی دعوت حق را لبیک گفت. بزرگمردی که از کشاورزان بزرگ و با تجربه شهرستان مراوه تپه به شمار می رفت. متولد ۱۳۳۰ شمسی بود. نماز جنازه آن مرحوم در مسجد امام علی مراوه تپه با حضور نمازگزاران به امامت دوست محمد آخوند حسن زاده اقامه شد. جسم خاکی اش در آرامگاه قدیمی توتای واقع در دو کیلومتری غرب مراوه تپه در آغوش زمین آرام یافت و روحش به آسمانها پرواز کرد. یه باور این قلم ، محمد حاجی پران دوجی مرد نکونام مرواه ای یادآور این شعر زیبا و پرمعنای مولاناست :

محسنان مردند و احسانها بماند / ای خنک آن را که این مرکب براند

مرد محسن لیک احسانش نمرد / نزد یزدان دین و احسان نیست خرد 

برای شناخت و اگاهی بیشتر مخاطیان سایت اولکامیز با زندگی و اخلاق و شخصیت و خدمات محمد حاجی پران دوجی به سراغ برخی از یاران و دوستدارانش رفتیم و در باره آن مرحوم از آنها جویا شدیم که در پی می آید، الیته این گزارش کامل نیست و فقط بیانگر بخشی از حیات پربار و خدمات به یاد ماندنی آن مرد بزرگ می باشد:

حاج نورجان آق، یاشولی و معتمد گنبدی در باره محمد حاجی پران دوجی گفت :

نام اصلی آن مرحوم نورمحمد پران دوجی بود ولی به محمد حاجی پران دوجی مشهور است. ایشان با بنده دائم در ارتباط بود در اولین سالی که به عنوان مدیر مجموعه بودند در سال ۱۳۹۰ به سبب اینکه ایشان ناراحتی قلب داشتند با هماهنگی ستاد ایرانی در مکه حقیر را به عنوان معاون و هماهنگ تمامی کارهایشان به مدت یک ماه در معیت شان بودم .

این فعال امور حج و زیارت افزود: محمد حاجی پران دوجی از سال های۱۳۵۲ در کنار عموی  بزرگوارش حاج قربان ‌نظر آخوند پران دوجی ( پورانی ) از مدیران کاروان معروف به « قربان آخوند کرون باشی» شاگردی کرده و در ردیف خادمین حج قرارگرفت. قربان آخوند یکی از اولین ها بود البته در آن دوره کسان دیگری هم بودند. محمد حاجی از سال ۱۳۶۳ بعنوان مدیر کاروان ۳۰۱۱۸ استان مازندران ، گنبدکاووس انتخاب گردید. اولین مدیر مجموعه اهل سنت کشور در سال ۱۳۹۰  از استان گلستان بودند. شاگردان آن مرحوم به شرح ذیل می باشد :

حاج صلاح الدین گوکلان

حاج خدای نظر پران دوجی

حاج حمید ذبیحی

حاج احمد قره مشک غراوی

حاج علی اصغر جهانیان

حاج عاشور وردی یار

حاج طاهر عالمی

حاج نورمحمد اوزون دوجی

و بسیاری دیگر از خادمان حج روابط عمومی بسیار قوی داشت. محمد حاجی جمعا ۳۲ بار سفر حج داشت که از این تعداد ۲۵ بار در حج تمتع که موسم اصلی حج و عیدقربان را شامل می شود و تعداد ۷ بار در ایام دیگر و فقط عمره است.

حاج نورجان آق در پاسخ به سئوال دیگر اولکامیز در خصوص کارهای عام المنفعه ان مرحوم یادآور شد : محمد حاجی پران دوجی در کارهای خیر سهیم بود. با مسئولین سازمان حج و زیارت کشور و استان روابط تنگاتنگ داشت. با روسای قضایی کشور نیز از دیر باز روابط داشته و در بسیاری از مشکلات خرد و کلان قضایی به مردم یاری رسانده است. آن مرحوم با توجه به ارتباطات نزدیکی که داشت برای آزادی و تخفیف بسیاری از زندانیان موثر بودند. بی تردید مردم منطقه قدردان و مدیون تلاش ها و خدمات وی بوده و دعاگوی ایشان هستند.

 مدیر شرکت زیارتی جنت سیر برخی از اقدامات خیر و احسانات محمد حاجی پران دوجی را اینگونه برشمرد : 

اهدای زمین : اولین سالن ورزشی در شهر مراوه ، مدارس در مراوه .

اهدای راه به بیمارستان مراوه تپه.

احداث منابع آب در روستاهای محروم مراوه جهت استفاده آب شرب و رفاه حال روستائیان.

 رایزنی و پیگیری های مستمر جهت مستقر نمودن دادگاه در مراوه جهت سهولت در امورات مردم منطقه

نجات حداقل ۵۰ نفر با ریش سفیدی و رایزنی از قصاص و جریمه های سنگین .

وی افزود : در جمع آوری این اطلاعات حاج مسعود پران دوجی بیشترین یاری را رسانده ، همچنین از حاج غفور فرماندار آق قلا هم کمک گرفته است. این مطالب در زمان کوتاه تهیه گردیده و قطعا بیوگرافی کامل آن مرحوم نیست.

عصام الدین آخوند گوگلان مدیر و مدرس حوزه علمیه چنارلی در مورد اخلاق و شخصیت و خدمات مرحوم محمد حاجی پران دوجی به ویژه در زمینه حج و زیارت گفت : ایشان از جمله کسانی بود که برای حجاج بیت الله الحرام ، تلاش های فراوانی نمود. از کارهای مهم محمد حاجی پران دوجی ، تربیت مدیران حج از بچه های ترکمن بود . آن مرحوم ارتباط تنگاتنگ ایشان با مسوولین کشوری ، گره گشایی مشکلات بسیاری از مردم بودند. محمد حاجی انسان سفره دار ، خوش اخلاق بود. الله متعال به بازماندگانش صبر عنایت فرماید.

وی در باره ارتباط محمدحاجی و برادرش کاکا حاجی پران دوجی با مدرسه علوم دینی چنارلی افزود:

ریش سفیدان مراوه تپه، مرحوم قربان آخوند پورانی و مرحوم رحمان حاجی پراندوجی، عاشر حاجی قره مشک غراوی و بسیاری از بزرگان و پدران آنها و من جمله مرحوم ارتباط تنگاتنگ با مرحوم بابا جان ایشان و پدرشهید محمد ایشان داشتند و بیشتر استفتائات فقهی،و حتی در برگزاری مراسمات ازدواج سلام عزا ، ختم قرآن از مدرسه ربانیه چنارلی انجام می دادند.

الحمد لله با حمایت های مادی و معنوی خود، حامی مدرسه علوم دینی ربانیه چنارلی بوده اند، حاج خدای نظر ( حاج قاقا ) پراندوجی، نیز از جمله کسانی بودند  که در این سنین طولانی ، در جوار علماء و بزرگان کمک حال برادر گرامی اشان بودند.

نورجان پران دوجی منتخب اول انتخابات دوره ششم شورای شهر مراوه تپه در پاسخ به اولکامیز گفت : حاج محمد بزرگ طایفه پران دوجی ها و مردی بزرگ و بسیار دلسوز بود. شخصیت والایی داشت و مورد قبول مردم ترکمن صحرا در در کشور شناخته شده بود . از اولین مدیران کاروان حج تمتع بود که بعداً بعنوان مدیرمجموعه کاروانها فعالیت میکرد

مشاور فرماندار مرواه تپه افزود : بنده  با آن مرحوم رابطه نزدیکی داشتم و حتی به منزلشان هم میرفتم.  برای بنده خیلی زحمت کشیدند که استخدام بهزیستی کنند اما توفیق نشد. مردی بسیار دلسوز و صبور بود.  دو سالی منزلش که گرگان بود زندگی کردم. حاج محمد را مسئولین رده بالای کشوری میشناختند.مهمترین کار عام المنفعه ای که به ذهن بنده میاد بردن چندین تن از مردم به مکه مکرمه بود. آن مرحوم حاج محمد حافظه خوبی داشت . با حاج صلاح الدین جان گوگلان ارتباط نزدیکی داشتند

فرزند ارشدش حاج امان نام دارد. فرزند دومش حاج رحمت الله و فرزند سومش مرحوم حبیب الله پران دوجی بود که چند ماه پیش فوت کرد و فرزند چهارمش آرمین پران دوجی است.

مادر حاج غفور یاپنگ غراوی سرپرست فرماندار آق قلا خواهر آن مرحوم هستند. حاج کاکا پران دوجی تنها برادر ایشان هستند. داماد بزرگ ایشان حاج نورمحمد اوزان دوجی (نورمحمد حاجی آزاده) فرهنگی بازنشسته و مدیر کاروان هستند .

وی تاکید کرد : یقین دارم امروز نه تنها مردم شریف شهرم مراوه‌ تپه بلکه تمام کسانی که ایشان را می‌شناختند داغدار هستند. خداوند روحشان را شاد و جایگاهشان را جنت فردوس قرار دهند. امید آن دارم که فرزندان بزرگوار آن مرد بزرگ ادامه دهنده راه آن مرد بزرگ باشند. پایان گزارش : محمد حاجی پران دوجی در حالی از دنیا رفت که نام نیکو  از خود به یادگار گذاشت  امید که همه ما در این عمر کوتاه باقیات صالحات داشته و نام نیک از خود باقی بگذاریم .

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز  / مرده آن است که نامش به نکویی نبرند   

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا