ورزشی

مرحوم نوری آزمون و انتخاب سرمربی تیم والیبال گنبد

پایگاه خبری اولکامیز – حاجی قربان طریک: بحث انتخاب مربی برای تیم والیبال شهردای گنبد توسط شورای شهر  امروزها یکی از داغ ترین مباحث خانواده والیبال ترکمن صحرا شده است.

پرسش اساسی این است که سرمربی تیم  چه خصوصیاتی باید داشته باشد تا موفقیت حاصل شود؟ پاسخ دادن به این پرسش شاید سخت باشد ولی اگر به گذشته والیبال شهرمان رجوع کنیم دهه طلایی والیبال گنبد قطعا دهه ۶۰ بوده است.

دهه ای که در آن زمان گنبدیها بر سکوی قهرمانی والیبال ایران رخنه کرده بودند. در آن دوران سرمربی تیم استاد مرحوم نوری آزمون همکاره تیم بوده و با کشف استعدادها توانسته نام گنبد را بر بالای قله والیبال ایران ببرد.

به راستی چه چیزی باعث موفقیت مرحوم نوری آزمون در آن سالها شده است. یکی از مهمترین فاکتورهای خصوصیات اخلاقی نوری دادا بدون شک شجاعت و صداقت او بود. مربی که با کشف بزرگترین ستاره های والیبال آن دهه ایران در سن ۱۶ سالگی همچون حبیب کوزه لی ، بای محمد دوجی ، خلیل آزمون ، نوری همتی و …. و میدان دادن به آنها انقلابی در والیبال ترکمن صحرا بوجود می آورد.

نوری دادا هیچ وقت نگفته است چون کوزه لی  ، آزمون ، دوجی ، همتی و ….. در لیگ والیبال ایران بازی نکردند و سنشان هم به ۱۸ سالگی هم نرسیده اند نباید در تیم شهر بازی کنند.او از میدان دادن به جوانان هرگز نمی ترسید و به موفقیت جوانان دیارش ایمان داشت. هنرنمایی بازیکنانش چنان هنرمندانه بود که تمامی حریفان از شنیدن نام گنبد  می ترسیدند و بردن تیم گنبد در  سالن نقی پناهی تبدیل به آرزوی بزرگی برای حریفان شده بود. جسارت ، مدیریت ، اقتدار  و صلابت از ویژگیهای بارز آزمون بود و باند بازی ، بازیکن سالاری در تیم او هرگز جای نداشت.

او سخت کوش بود و به پرداختن به آمادگی ذهنی بازیکنانش اهمیت ویژه ای می گذاشت. نوری دادا در اواخر عمرش دوباره به صحنه والیبال بازگشت و والیبال باعث شده بود که با او همکلام شوم. به یاد دارم هرگز ، حتی یکبار هم پشت شاگردانش که حالا رقیب او برای تصدی مربیگری تیم گنبد شده بودند بد صحبت کند. شاید شاگردانش حرمت او را نگه نمیداشتند ولی او حرمت شاگردانش را تا آخرین روز زندگیش نگه داشت.

حرمتی که امروزها نزد مربیان جوان ما یافت نمی شود. به راستی که برای نجات والیبال گنبد احتیاج به یک مربی از جنس نوری دادا داریم مربی که جنتلمن ، مقتدر ، با صلابت و پر قدرت باشد.خوشبختانه امروز  چنین فردی با این خصوصیات را در دسترس داریم و توصیه به مربیان جوان که باید حرمت بزرگتر از خود را ارج نهیم که اگر حرمت ها  را نگه نداریم شاید فردا و فرداها دیر شود.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا