فرهنگی

مساجد ما و مساجد دیگران

پایگاه خبری اولکامیز – حاج آنه محمد مارامایی ، فعال رسانه: از مسجد برمی گشتم وقتی وارد کوچه خودمان شدم یک سؤالی بذهنم خطور کرد . چرا از این کوچه که حداقل سی خانواده در آن زندگی می کنند فقط چند نفر به نماز جماعت می روند؟!

و سؤال دیگر اینکه چرا تعداد نفرات نمازگزار در مسجد تغییر نمی کند.؟ یعنی همان تعدادی که به مسجد می آیند همیشه می آیند و کسانی که به مسجد نمی روند هیچ نمی آیند؟

من در طول ۳۰ سال به  هشتاد درصد شهرهای کشورمان رفته ام و درکل ایران چند شهر را در مقایسه با کشورهایی که رفتم تقریبا هم سطح از نطر تعداد‌ نمازگزار دیدم .مانند قشم .زاهدان .سنندج و..  اما در جاهایی دیدم که مساجد در طول روز اصلا باز نیستند مثلا روزی به شهر رشت رفتم چون ظهر شده بود دنبال مسجد گشتم .چند مسجد رفتم دیدم کلا درها بسته و حتی زنجیر هم زده بودند .

ازچند نفرسؤال کردم گفتم ببخشید این  مسجد کی بازمی شود؟

جواب عجیبی شنیدم گفت مگه محرم است که بازشود ؟

گفتم چه ربطی به محرم دارد؟

گفت این مساحد فقط در ماه محرم باز می شود .

بعد رفتم پارک شهر و در آنجا به همراه چند مسافر دیگر نماز خواندم.

من به چند کشور خارجی که رفتم مانند عربستان .ترکیه .سوریه و…. هر مسجدی رفتم جمعیت نمازگزار خیلی زیاد بود بطوریکه مساجد کاملا پر بودند .

سوال: چرا این وضعیت در کشور ما در مساجد  دیده شود؟

من دقیق نمی دانم که در دوره پهلوی وضعیت چگونه بود؟ اما می دانم در جاهایی که من زندگی کردم تعداد نمازگزاران از وضعیت حال خیلی بهتر بود .

اما نمی دانم چه شده است که‌ جمعیت نمازگزار در مساجد هیچ تغییری ازنظر تعداد نمی کند و همان کسانیکه به مساجد می آیند می آیند و حداقل یک نفر هم زیاد یا کم نمی شود .

نمی دانم آیا به نوع زندگی مردم یا سیاست و عملکرد حاکمان و مسئولان  بستگی دارد  یا نه؟

متاسفانه سال به سال تعداد نمازگزاران در مساجد کم و کمتر میشود این هم زمانیکه تعدادجمعیت شهر دیارمان روبروز زیاد می شود.

خلاصه ، متآسفانه وضعیت مساجد مثل وضعیت اقتصادی ما خوب نیست واین واقعا زیبنده حکومت الهی و علوی که  حاکمان و مسئولان کشور در پی آن هستند نیست.

من متعجبم که چرا افراد زمانیکه به سن چهل یا پنجاه سالگی می رسند به مساجد می روند وهیچ که نگویم بلکه تعداد خیلی کمی در سنین نوجوانی وجوانی به مساجد می روند؟

آیا وقتی به سن بالا می رسند از بیکاری به مساجد می روند ؟ یا از خجالت فرزندان و مردم جامعه به مساجد می روند ‌اما این را می دانم که اگر جوانان به مساجد بروند مساجد یک حال و وضعیت خاصی پیدا می کند که دیدنش برای ما خیلی جذاب و خوشحال کننده است .

درپایان آرزومندم که کشورما هم مانند کشورهای دیگر مسلمان  حتی مسلمانان کشور روسیه که ایمان واعتقاد عجیبی به نمازجماعت در مساجد دارند  بشود .

به امید آن رور

www.ulkamiz.ir

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا