اجتماعی

مشاوره قبل از ازدواج، زیرساخت تحکیم بنیان خانواده

پایگاه خبری اولکامیز- به گزارش ایرنا استفاده خانواده‌ها بویژه زوج‌های جوان از کلاس‌های مشاوره در دوره‌های مختلف زندگی بالاخص قبل از ازدواج، به گفته کارشناسان حوزه خانواده و جوانان، به افزایش شناخت و مهارت ارتباطی آنها قبل از شروع زندگی مشترک و تحکیم بنیان خانواده ایرانی کمک زیادی می‌کند.

شناخت نداشتن کافی زوجین از یکدیگر و نداشتن مهارت ارتباطی پیش از رسمی شدن رابطه زناشویی سبب شده تا خیلی از آنها در همان سال‌های نخست زندگی مشترک با مشکلاتی روبرو شوند که در برخی موارد این مشکلات، از هم پاشیده شدن کانون گرم زندگی زوجین و پیامدها و آسیب‌های اجتماعی بعد از آنرا به همراه داشته است.

به گفته کارشناسان حوزه اجتماعی، برای داشتن یک ازدواج موفق پیشگیری بهتر از درمان است و با ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج و افزایش مهارت‌های ارتباطی در زوج‌های جوان می‌توان از بروز خیلی از مشکلات در زندگی مشترک جلوگیری کرد زیرا زوجین با شناخت نقاط ضعف و قوت یکدیگر، خود را موظف به تلاش برای استحکام زندگی دانسته و با کوچکترین مشکل و اختلاف، بنای ناسازگاری نخواهند گذاشت.

امروزه با افزایش آگاهی پدران و مادران نسبت به نقش موثر کلاس‌های آموزشی و مشاوره‌ای در استحکام بنیان خانواده، تمایل بیشتری برای شرکت زوج‌های جوان خویش قبل از ورود رسمی به رابطه زناشویی در کلاس‌های مشاوره برای شناخت خود، طرف مقابل و انگیزه واقعی از ازدواج دارند و طبق اعلام رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس در سه ماهه نخست امسال هزار و ۳۸ زوج در کلاس‌های ازدواج شرکت کردند که در مقایسه با آمار ۷۸۳ زوج مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

عبدالرحیم پالیده، آمار زوج‌های ثبت شده در کلاس‌های ازدواج مرکز بهداشت گنبدکاووس در سال گذشته را سه هزار و ۲۴۲ زوج اعلام کرد و افزود: این آمار در مقایسه با سال‌های قبل روند رو به رشدی دارد که نشان دهنده علاقمندی بیشتر خانواده‌ها به افزایش آگاهی فرزندانشان برای داشتن یک ازدواج موفق است.

شناخت هیجانات و ایرادات زوجین لازمه ازدواج موفق

روانشناس و مشاور خانواده نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بابیان اینکه از هر ۱۰ مراجعه کننده برای دریافت مشاوره ۲ مورد مربوط به ازدواج است که در مقایسه با گذشته پیشرفت خوبی محسوب می‌شود، بیان کرد: امروزه خانواده‌ها با توجه به بالارفتن آمار طلاق در مقایسه با گذشته دید مثبت‌تری نسبت به مشاوره برای ازدواج دارند.

مژگان میرزا افزود: برای داشتن یک ازدواج موفق، جامعه‌ سالم و پیشگیری از طلاق، زوج‌ها باید قبل از ورود به رابطه زناشویی نسبت به خود شناخت پیدا کنند به طوری که هیجانات و ایرادات‌شان را بشناسند و در ادامه با صحبت کردن از توقعات یکدیگر برای تشکیل زندگی مشترک آگاه شوند.

وی ادامه داد: برخی زوج‌های جوان به‌دنبال تحقق آرزوهای خود که در زندگی پدری به آن نرسیدند، از طریق همسر خود هستند که این مساله به خودی خود آسیب جدی برای ازدواج به‌حساب می‌آید زیرا جایگاه پدر و مادر با جایگاه همسری متفاوت است.

به گفته وی، لازم است زوجین قبل از ورود به رابطه زناشویی و جاری شدن صیغه عقد با موافقت خانواده‌ها برای شناخت انگیزه واقعی از ازدواج و تقویت مهارت‌های ارتباط عاطفی، کلامی و غیرکلامی دوره‌ای به نام آشنایی را سپری کنند و درصورت لزوم آموزش‌ها لازم را از طریق مشاور فرا گیرند.

میرزا افزود: خانواده‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که سربازی رفتن، درس خواندن و شاغل بودن، نشان دهنده آمادگی دختر و پسر برای ورود به رابطه زناشویی نیست و زوج‌ها جوان باید برای ارتقای کیفیت زندگی زناشویی آموزش مهارت ارتباطی را ببینند.

بالاترین آمار مشکلات زناشویی در پنج سال اول ازدواج 

این مشاور خانواده، بالاترین آمار مشکلات رابطه زناشویی را مربوط به پنج سال اول ازدواج دانست و گفت: خیلی از زوج‌های جوان در چند سال ابتدایی زندگی مشترک به دلیل نداشتن مهارت کافی در برقراری ارتباط عاطفی و کلامی، گرفتار مشکلات زناشویی متعدد می‌شوند که پشت سرگذاشتن آنها مستلزم استفاده از مشاور بجای قبول نظریه بزرگترها مبنی بر فرزندآوری برای تقویت پایه ازدواج است.

وی افزود: خانواده‌های سنتی دختران و پسران را با رسیدن به سنی که از نظر آنها سن ازدواج است آماده ورود به رابطه زناشویی می‌کنند اما امروزه خیلی از جوانان به دلیل نگرانی از آمار طلاق در میان اطرافیان و مشکلات اقتصادی از ازدواج می‌ترسند که این مساله نیز با انجام مشاوره قابل حل است.

میرزا با اشاره به تاثیر مثبت شرایط کرونا بر افزایش تمایل جوانان به ازدواج آسان، گفت: شرایط کرونایی سبب شده تا برگزاری عروسی‌های مجلل با شمار بالای میهمان کمتر از گذشته شود و خیلی از جوانان با برپایی مراسم مختصر و ساده زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند.

در همین پیوند مسوول امور جوانان اداره ورزش و جوانان گنبدکاووس نیز شناخت کامل از یکدیگر، آگاهی نسبت به ازدواج، احترام به عواطف و احساسات طرفین و حفظ حرمت‌ها را از راهکارهای ازدواج موفق دانست و گفت: زوج‌های جوان برای افزایش آکاهی می‌توانند به‌صورت رایگان از مشاوره‌های قبل، حین و بعد از ازدواج این مجموعه استفاده کنند.

علی سیفی افزود: داشتن شغل مناسب و درآمد کافی از دیگر معیارهای شکل‌گیری یک ازدواج موفق است که باید از سوی خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به الزام هر شهرستان برای تشکیل کمیته سامان ازدواج آسان، اظهارداشت: کمیته سامان ازدواج آسان امسال در گنبدکاووس تشکیل شده و تاکنون ۱۲ نفر از خیرین شهرستان برای کمک مالی، تهیه جهیزیه و یا سبدهای حمایتی از زوج‌های جوانان اعلام آمادگی کردند تا با بهبود شرایط کرونایی برنامه ریزی لازم در این رابطه انجام شود.

سیفی گفت: هرساله سازمان‌های مختلف بهزیستی، کمیته امداد و تبلیغات اسلامی در هفته ازدواج (۲۱ تا ۲۷ تیر) با برگزاری مراسم مختلف جهیزیه تهیه شده با کمک خیران را به زوج‌های با سطح درآمد پایین اهدا می‌کردند که در ۲ سال اخیر به دلیل شرایط کرونایی برگزاری این مراسم با محدودیت همراه بوده است.

مسوول روابط عمومی اداره کل ثبت احوال گلستان نیز در گفت و گو با ایرنا، روند ازدواج در استان را صعودی دانست و گفت که در سه ماهه نخست امسال چهار هزار و ۹۹۸ مورد واقعه ازدواج در استان ثبت شده که در مقایسه با سه هزار و ۶۸۲ مورد مدت مشابه سال گذشته ۳۵.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

حسین سوسرایی، آمار ازدواج در گنبدکاووس را نیز مثبت ارزیابی کرد و افزود: ۹۸۹ زوج در سه ماهه نخست امسال در این شهرستان ازدواج کردند که در مقایسه با ۷۱۶ مورد مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۸ درصد افزایش داشته است.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران ۲۱ تا ۲۷ تیرماه به عنوان هفته ازدواج آسان نامگذاری شده است.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا