اجتماعی

معضل دندان درد و مشکلات اقتصادی مردم

 پایگاه خبری اولکامیز – آنه محمد مارامایی: در هر جامعه ای مشکلات زیادی وجود دارد که بعضی از مردم متوجه آن مشکلات نیستند اما برای بعضی از مردم بخصوص گروههای کم درآمد حل آن مشکلات، سخت و حتی غیرممکن است مثل جریان همین دندان درد و مخارج زیاد آن.

دلایل زیادی برای دندان درد وجود دارد که میتوان به جنس مسواک، نوع خمیر دندان، نوع مسواک زدن ، تعداد مسواک زدن در شبانه روز مثلا در شبانه روز ۳ بار مسواک زدن برای بعضی از افراد که مشکل حاد دندان دارند ضرر دارد. جنس ومواد تشکیل دهنده خود دندان که با مسواک زدن بیشتر خراب میشود و…

اما همانطوریکه می دانید انسان به خاطر داشتن نعمت بزرگی بنام عقل و تجربه راه حل هایی برای هر مشکل پیدا می کند که بعضی از راه حل های مردم عادی که در زندگی تجربه کرده اند را بیان می نمایم.

بهتراست که از متخصصان علوم نظرات نهایی را جویا شوید.

نکته مهم اینکه هر درد دندانی در افراد مختلف یکسان نبوده و قاعدتا راه حل ها هم یکسان نخواهد بود.

۱- در روز بقول بعضی افراد فقط یکبار آن هم قبل از خواب مسواک بزنید و بجایش نخ دندان را بعد از خوردن هر مواد خوردنی استفاده کنید.

۲- آب نمک در روز حداقل ۳بار استفاده کنید

۳-از خمیردندان ها که اکثرا تقلبی هستند کمتر استفاده کنید و به جایش مسواک خالی بزنید

۴-از چوب دندانهایی که از مکه حجاج می آورند هم زیاد استفاده کنید چون مواد موجود در چوب بسیار مفید به دندان است بطوریکه اگر کسی فقط از چوب مسواک مکه ایی استفاده کند و آب نمک هم غرغره کند مطمئن باشید درصد زیادی از دندان درد ها برطرف می شود.

۵-به هنگام مسواک زدن زیاد فشار به دندان وارد نکنید بلکه آهسته و با حوصله مسواک بزنید.

۶-از دندان بجای قیچی یا گوشت کوب استفاده نکنید یعنی هرچیزی را با دندان نکشید و پاره نکنید ویا با دندان چیزهای سفت وسخت را نشکنید

۷-آب سرد یخچالی اصلا نخورید. اگر درمواقعی برایتان مقدور نیست بجایش نصف آب سرد لیوان را با نصف آب گرم مخلوط کنید و بنوشید. شاید شنیده باشید که درکشورهای دیگر مثل ترکمنستان اصلا آب در داخل یخچال نمی گذارند تا سرد شود.

۸- تا می توانید غذاهای داغ و گرم را نخورید چون مردم همراه با غذای گرم، آشامیدنی سرد می خورند که بسیار ضرر دارد و…

خلاصه در رابطه با این مشکل پیش پا افتاده برای بعضی افراد یک داستان واقعی را بیان می نمایم. چند سال پیش درمدرسه با همکاران نشسته بودیم که یک همکاری که درجه علمی دکترا داشت از حقوق کم می نالید .ما گفتیم شما چکار می کنید که پول کم می آورید. همکارمان حقیقت داستان را بیان نمود. او گفت خدا شاهد است که من بیشتر حقوقم را برای دندان خانم خودم خرج می کنم. از بس که دندان هایش مشکل دارد و هر ماه باید ببرم دکتر .حتی به پدرخانم خودم که مقام بالایی در شهرگنبد دارد گفتم حاج آقا دیگر ذله شدم از دست مخارج دندان دخترتان و دیگر هم نمی توانم خرجش را بدهم .بی زحمت خودتان فکری به حال دخترتان بنمائید.

حاج آقا چون در جریان امور بودند و از قبل هم بخاطر آگاهی به شرایط مالی فرهنگیان تمایل به ازدواج من با دخترشان نبودند خنده ای کردند و به شوخی و با کنایه گفتند پسرم دلالان مال بازار در خرید بلا نسبت همگی گاو و گوسفند به دندان های آنها نگاه می کنند که چند سال دارد و….

حاج آقاگفت فلان جان شما که سواد و دانش بالایی دارید چرا در اول زندگیتان فکر این مشکلات را نکرده بودید که باحقوق ناچیز فرهنگی نمی توانید مشکلات خانواده تان را حل کنید؟ چرا در اول آشنایی تان از همدیگر نپرسیدید که آیا شما مشکل خاصی دارید که من نتوانم با حقوق خودم آنرا برطرف کنم؟

همکارم گفت مانده بودم که چه بگویم و از شرمندگی سرم را پایین انداختم .

یک مطلب دیگر اتفاقا در رابطه با همین مشکل یعنی مخارج بالای دندان در حدود یکسال پیش درکانالی به نقل از امام جمعه شهری در استان گیلان خواندم که گفته بود {وای به حال حکومتی که فرهنگیانش بخاطر هزینه زیاد دندان و… متتظر پاداش بازنشستگی شان باشند}

خلاصه منظور از بیان این داستان واقعی و نقل قول امام جمعه شهر این است که دندان بعضی ازافراد جامعه ذاتا از نظر جنس و مواد مشکل دارد که اگرمتوجه نشوند و مسواک اصولی و به اندازه معین نزنند دندان هایشان نابود می شود نمونه اش دو تا از آشنایان من که سن زیادی هم ندارند فقط و فقط درکل دهانش یک دندان پوسیده و کج و کوله دارد و بقیه دندان هایشان یا افتاده است ویا بخاطر نداشتن هزینه درمان آنها را یکی یکی در طول چند سال کشیده است.

بدبختانه و متاسفانه این دو نفر بودجه کاشت و یا گذاشتن دندان مصنوعی را هم ندارند و کلی با زجر و با سختی غذا می خورند و باید تا آخر عمرشان هم این وضعیت را تحمل کنند.

پس تا می توانید مراقب دندان هایتان باشید و اگر زیاد مشکل دندان درد دارید با متخصصان دندان مشورت کنید تا آنها راههای پیشگیری ازنابودی دندانهایتان رایادآوری نمایند.

به امید روزی که سرپرستان هیچ خانواده ای بابت نداشتن بودجه شرمنده اعضای دیگر خانواده اش نباشد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا