فرهنگی

موسیقی اقوام، مسیر روشن و هموار رونق گردشگری فرهنگی گلستان

پایگاه خبری اولکامیز – سکونت اقوام ایرانی در گلستان و فعالیت هنرمندان برجسته موسیقی از قومیت‌های مختلف، فرصت کم‌نظیر این استان برای رونق بخش‌های گوناگون از جمله گردشگری است که با پیش‌بینی زیر ساخت‌های لازم برای اجرای مستمر موسیقی اقوام، زمینه رونق بیش از پیش گردشگری این منطقه فراهم خواهد شد.

به گزارش ایرنا ، گلستان به‌دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و همچنین سابقه تاریخی از جاذبه‌های گردشگری متنوعی در حوزه طبیعی ، بومگردی و تاریخی برخوردار است که شاید هر یک از این موارد به تنهایی بتواند زمینه جذب گردشگران متعددی را فراهم کند.

یکی از بخش‌های گردشگری که تاکنون توجهی زیادی به آن نشده است، ظرفیت سکونت ده‌ها قوم ایرانی در گلستان است .

هر چند گلستان از حیث جمعیت در رتبه ۱۴ و از نظر وسعت در جایگاه ۲۱ کشور قرار دارد اما از نظر میزبانی از اقوام مختلف صدرنشین استان‌های کشور بوده و از گذشته سفره خود را برای استفاده همه اقوام گشوده است.

غذاهای محلی ، گویش‌ها، صنایع دستی، معماری ، سبک زندگی و موسیقی این اقوام می‌تواند به عنوان یک جاذبه منحصر بفرد زمینه جذب حداکثری گردشگران را برای گلستان فراهم سازد.

به زبان ساده اگر هر ایرانی به دنبال شنیدن موسیقی حدود ۷۵ درصد از موسیقی اقوام و نواحی مختلف کشور باشد با سفر به گلستان در صورت فراهم بودن زیرساخت‌های لازم می‌تواند از این موهبت کم نظیر استفاده کند.

به زعم کارشناسان با توجه به وجود این پتانسیل عظیم در گلستان تاکنون این ظرفیت به سایر اهالی کشور معرفی نشده است و بسیاری از مردم با این جاذبه ارزشمند و البته نشاط آفرین ناآشنا هستند.

موسیقی اقوام، مسیر روشن و هموار رونق گردشگری فرهنگی گلستان

قادر رحیمی یکی از نوازندگان موسیقی محلی غرب گلستان به خبرنگار ایرنا گفت : گلستان با موسیقی اقوام ظرفیت تبدیل‌شدن به یکی از مقاصد گردشگری را دارد که معرفی بهتر و صحیح این جاذبه در کنار دیگر جاذبه‌های اقوام می‌تواند به رونق گردشگری و به بهبود معیشت و درآمد قومیت‌های ساکن استان منجر شود.

وی افزود : موسیقی محلی علاوه بر اینکه خالق نشاط و شادابی است، شیوه زندگی و معیشت اقوام مختلف را نیز به نمایش می‌گذارد و از این فرصت می‌توان برای معرفی پوشش اقوام ، آداب و سنن ، صنایع دستی و بسیاری از دیگر موئلفه های متعلق به هر قوم بهره برد.

رحیمی گفت : صنعتی و ماشینی شدن سبک زندگی ، تغییر در حالت و اندازه سکونتگاه ها و اجبار در آپارتمان نشینی سبب شد که رغبت شهروندان به موسیقی به عنوان التیام دهنده روح بیشتر شود و در این بین بیشترین سهم به موسیقی نواحی و قومیت ها تعلق دارد.

بهروز ایری توماج از نوازندگان و باخشی‌های ترکمن هم به خبرنگار ایرنا گفت : موسیقی زبان مشترک همه اقوام است که برای حظ بردن از هنر نیاز به فهمیدن سروده‌های شاعر و خوانند نیست.

وی بیان کرد: این ویژگی منحصر بفرد موسیقی سبب می‌شود دایره علاقه‌مندان و مشتاقان موسیقی نسبت به سایر جاذبه‌های قومیتی بیشتر باشد.

وی افزود: شاید درک و فهم فلسفه نقش و نگارهای مختلف روی نمد یا قالیچه ترکمن برای همگان سخت و یا زمان‌بر باشد و تا زمانی که کسی ریشه این طراحی و رنگ و لعاب‌ها را متوجه نشود به لذت نرسد اما در خصوص موسیقی این موضوع صدق نمی کند.

ایری‌ توماج گفت : در موسیقی ترکمن بیش از ۴۰۰ ملودی شناخته شده وجود دارد که هر یک از این نواها می‌تواند هزاران ایرانی را مجذوب و میخ‌کوب کند اما باید فرصتی برای ارائه این آٍثار فراهم باشد.

سرپرست گروه موسیقی دف‌نوازان اخوان مرادی از کردستان که در جشنواره موسیقی نواحی گلستان حضور داشت به خبرنگار ایرنا گفت: تنوع قومیتی گلستان سبب شد تا انواع موسیقی اقوام در این استان به گوش برسد که این فرصت و ظرفیت در کمتر استانی قابل مشاهده است.

منصور مرادی گفت : گلستانی‌ها می‌توانند با گردهم‌ آوردن اساتید ، مفاخر و پیشکسوتان موسیقی اقوام، یک بانک موسیقیایی جامع ایجاد کنند و از این طریق علاقه‌مندان هنر موسیقی از نقاط مختلف کشور را به استان خود بکشانند.

موسیقی اقوام، مسیر روشن و هموار رونق گردشگری فرهنگی گلستان

وی گفت : صدای موسیقی اصیل قومیت‌هایی مانند قزلباش، ترکمن، کرمانج، مازنی، سیستانی و دیگر اقوام در گوشه کنار این استان به گوش می‌رسد که با حمایت ویژه دولت باید به شکل مطلوبی از این فرصت بهره برد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم معتقد است: این استان به خاطر داشتن اقوام متعدد، نگارستان ایران اسلامی نام گرفته و ظرفیت آن را دارد که به کانونی بزرگ برای ضبط، ثبت و نشر موسیقی اقوام و نواحی ایران زمین تبدیل شده و محلی برای تعاملات هنری در زمینه موسیقی اقوام باشد.

محمد رعیت افزود : موسیقی اقوام و نواحی باید ضبط و ثبت شود تا در آینده غم نشنیدن و ندیدن هنر پیران چنگی و خنیاگران و بخشی‌ها و عاشیقلار و هنرمندان بزرگ را نداشته باشیم.

وی بیان کرد: متولیان امور فرهنگی و هنری و رسانه‌ای در این زمینه رسالتی مهم دارند و داشتن اعتبارات کافی هنرمندان و محققان و دست اندرکاران را در تحقق این هدف یاری خواهد کرد.

کارشناسان بر این اعتقادند که با توجه به پراکنش قومیت‌های مختلف در گلستان، معرفی موسیقی اقوام یکی از مهمترین راهکارهای گسترش گردشگری در پهنه سرزمینی این استان است.

معرفی موسیقی اقوامی مانند کرد ، کرمانج ، مازنی ،گیلک، سیستانی ، بلوچ ، قزلباش، ترک ، خراسانی و دیگر اقوام ساکن گلستان، مسیر میانبری برای معرفی سایر جاذبه‌های گردشگری این استان است.

تکرار میزبانی از جشنواره‌های موسیقیایی نواحی و اقوام و یا استقرار ثابت دبیرخانه این جشنواره‌ها می تواند زمینه جذب گردشگران به گلستان را توسعه دهد.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه با حضور ۲۹ گروه موسیقی نواحی از ۲۰ استان کشور در تالار فخرالدین اسعد گرگان برگزار شد.

در این جشنواره برای نخستین بار در طول دوره‌های پیشین نوازندگان و گروه‌هایی از کشورهای همسایه ( افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه) حضور داشتند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا