اجتماعی

ناهنجاری ها در جامعه ما

پایگاه خبری اولکامیز – آنه محمد مارامایی*: این روزها مسئولانی که در رأس امور هستند خودشان هم مانده اند که چطور با مشکلات و نابهنجاری های حاد کشور برخورد نمایند. تورم ، گرانی، بی حجابی، فساد ، رانت خواری، باند بازی ، مهاجرت نخبگان، درگیری های خیابانی ، مواد مخدر، تصادفات و … که به جرأت می توانم بگویم مسئولان توان حل موارد بالا را ندارند.

حدیث پیامبر (ص) است که می فرماید فقر که از در خانه ای وارد شود ایمان افراد اهل خانه ازپنجره بیرون خواهد رفت. وقتی در جامعه فقر بیداد می کند وقوع این نابهنجاری ها بعید نیست. چون متاسفانه وضعیت کشورمان دراین چهار دهه و اندی بهتر که هیچ واقعا بدتر شده. وجود و بروز نابهنجاریهای ذکر شده ازنظر یک فرد آگاه و مطلع به جامعه  کاملا عادی است. هرچند حاکمان ومسئولان کشورمان شعارهای انقلابی سر دهند.

سئوال اساسی به نظرتان کی حاکمان ناتوانی خود را با عذرخواهی از مردم اعلام خواهند کرد؟ آیا دولت فعلی همچنان مشکلات را حاصل دولت های قبلی اعلام خواهد کرد؟

مطمئن باشید که دولت بعدی هم این شعار تکراری را خواهد داد که بله ما متاسفانه جور نابلدی دولت قبلی را می کشیم.

خوب سئوال دیگر اینکه آیا ناظران حکومتی ما هیچ عکس العملی نسبت به این وضعیت آنچنان که بایسته و شایسته است نمی خواهند نشان دهند؟ و با تذکرات به این نوع بهانه دولت ها مسیر اصلاح را نشان دهند؟ مثلا شنیده اید که این روزها مسئله مهم کشورشده کشف حجاب، مسئولان کشورمان می گویند مردم خود با کشف حجاب افراد مبارزه کنند. یعنی ایجاد دو دستگی که دشمنان انقلاب نتوانسته بودند دراین چند دهه و اندی  در این زمینه پیروز شوند ولی مسئولان کشورمان خود به خود زمینه دو دستگی را می خواهند بوجود آورند و دشمنان را به آرزویشان برسانند.

هیچ مسلمانی دوست ندارد که احکام اسلامی و الهی در جامعه خدشه دار شود اما با عملکرد مدیران کشورمان در این چهاردهه واندی  مردم بخصوص جوانان نسبت به زندگی وآینده خود ناامید گشته اند و در مقابل هر خواسته حتی اگر همچون حجاب به نفع خودشان هم باشد جبهه گرفته و خواهند گرفت .

سئوال اساسی بنده این است آیا اولویت مبارزه و برخورد در وضعیت  فعلی در میان این همه مشکلات فقط و فقط کشف حجاب و دیده شدن موی زنان است؟ از دیدگاه آنها شراب خواری .دزدی.فساد .پارتی بازی.بی عدالتی در ادارات و سازمان ها.رشوه دادن و رشوه گرفتن .ربا خواری. نزول .رابطه های نامشروع میان زنان و مردان بخصوص نوجوانان و جوانان و خیلی موارد دیگر اهمیت چندانی ندارد و یا در اولویت نیستند؟

درصورتی که گناه موارد ذکر شده خیلی بیشتر از دیده شدن موی خانم ها می باشد.حاکمان و مسئولانی که ذره ای توان برخورد با موارد فوق را ندارند.

آیا چندان در دید مردم نبودن کفایت می کند که مسئولان به آنها اهمیت ندهند؟اما حجاب چون در دید مردم است باحجاب می خواهند برخورد نمایند.

اگر به سایر کشورهای مسلمان همچون ترکیه .سوریه.لبنان و.. غیره هم بروید اکثرا موهای خانم ها دیده می شود اما فسادی که در بالا نام برده ام در آن کشورها خیلی کم است بقول پرفسور ناکازاکی که درباره خلق و خوی مردم ایران ده سال تحقیقاتی  انجام داده می گوید مردم ایران عجیب ملتی هستند  اکثر چیزهایی راکه می گویند عمل نمی کنند. مثلا مثالی زده در رابطه با مصرف شراب. او می گوید مردم ژاپن مصرف شراب را مقدس می دانند و مردم ایران مصرف شراب را حرام اما میزان مصرف شراب در ایران خیلی بیشتر از مردم ژاپن است یا چرا مثال واضح نزنیم .

امسال مسافرت مردم در ایام عبادت یعنی ماه رمضان بیشتر از سال های گذشته است بقول مسئول راهنمایی و رانندگی کشورمان هنوز ده میلیون نفر مسافر به خانه هایشان برنگشته اند. خوب به نظرتان در همین شهر مذهبی گنبد خودمان بدون تعصب قومیتی و… چند نفر از مردم شهرمان که به سن تکلیف رسیده اند روزه می گیرند؟

من که اگر آمار دهم در حالت خیلی خوشبینانه خواهم گفت. فوقش ۶۰ درصد. آیا شایسته نظام اسلامی بعد از چهار دهه واندی است که آمار اینچنین باشد ؟

حالا این آمار را اگر درشهرهایی چون تهران .کرج و… بگیریم مطمئن باشید آمار به سی درصد هم نمی رسد.

مثلا درچند روز پیش در مراسم مذهبی نشسته بودیم یک مهمان بلوچی که ازطرف آق قلا در روز سیزده بدر به مراسم آمده بود گفت در مسیر به زیارتگاهی رفتم و دیدم که در روز سیزده بدر مردم قشنگ کباب پخته و کباب می خوردند انگار نه انگار که ماه رمضان است .

خوب دولت در مبارزه و برخورد با نابهنجاریها آیا با حجاب اول مبارزه کند یا پوشش مردان.یا شرابخواری ویا روزه نگرفتن مردم.آیا گناه شرابخواری و روزه نگرفتن زیاد است یا دیدن موی خانم ها؟

خلاصه، ای حاکمان ومسئولان گرامی چرا مردم وجوانان را درک نمی کنید و با عملکردهای اشتباه تان مردم را از دین .مذهب .اعتقادات واحکام اسلامی و…گریزان می نمائید .بقول معروف اول بیا برادریت  به مردم ثابت کنید .بعد انتظار کارهای خوب را از مردم داشته باشید.

مردم  بخصوص جوانان تحصیل کرده و بقول بعضی ها چشم و گوش بازشده دیگر زیر بار هر حرف شعاری نمی روند آنها مطیع حرف ها و کارهای عینی می شوند.و از بس که در این چهار دهه و اندی شعار و حرف شنیده اند نسبت به همه حرف ها وشعارها حتی به نفع شان هم باشد جبهه می گیرند عین همان داستان چوپان دروغگو که از بس دروغ گفت وبه حال مردم خندید حتی در حمله واقعی گرگ ها به گله گوسفندان مردم به یاریش نشتافتند.

این داستان هارا الکی و بی هدف درکتاب ها نیاورده اند بلکه این نوع داستان هرکدام برای حاکمان ، مسئولان و مردم هشداری است که در رابطه با مردم رک وراست باشند  و به حرف ها مردم درمانده در زندگی اهمیت دهند و اقداماتی در رفع مشکلات مردم انجام دهند نه اینکه وعده وعید دهند .

به امید روزی که حاکمان ومسئولان جامعه ما مردم . بخصوص جوانان را درک کنند.

* عضو هیئت تحریریه سایت اولکامیز

www.ulkamiz.ir

 

.


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا