اجتماعی

نگاهی به انتخابات شورای شهر مراوه تپه

پایگاه خبری اولکامیز- طاهر زادقلی دوجی *: در انتخابات شهر مراوه در این دوره اوضاع خاصی بروز کرده که بعضا موجبات کاهش شور و هیجان انتخابات گردیده است.

البته بعضی از عوامل مربوط به کل کشور بوده که منطقه ی ما هم از آن متاثر شده است

.☝️-شدت گرفتن تورم و نابسامانی های اقتصادی ازجمله عواملی است که بر انتخابات سایه افکنده.

بروز خشکسالی و فزونی قیمت کاه از قیمت گندم کاملا گویای همه چیز است. وقتی کشاورز به راننده کمباین میگویید: مواظب باش هدر رفت کاه را کاهش بده گندم مهم نیست. گواه بر به هم ریختن فرمول های اقتصاد است.. و این همه را گیج کرده است.

☝️-نکته ی قابل توجه دیگری که به نظر بنده این دوره را از دوره های قبل متفاوت میکند ترکیب کاندیداها در سطح شهر است.

همه شاهدیم که در شهرهای و روستاهای ما در دوره های گذشته،قومیت بر سایر فاکتورها غلبه داشت اما در این دوره چند نکته توجه بنده را به خود جلب کرده است:

۱-نکته ی حائز اهمیت و دوراز انتظار ،ثبت نام نکردن و عدم نام نویسی شخصیت های فعال سیاسی در عرصه ی انتخابات از جمله : آقایان بکدردی سوداگر – حاج قلیچ آق ارککلی- محمد زادقلی دوجی و… است که به نوبه ی خود موجب شکل گیری اوضاع خاصی گردیده است مثلا

به لحاظ شرایط سنی ، آقایان سوداگر و آق ارککلی در میان عموم مردم و خصوصا طایفه ی اوزن دوجی و پهلواندوجی از جایگاه خاصی برخوردارند ،کناره گیری ایشان سبب گردیده کاندیداها ی هریک از طوایف در بین فامیلان خود جایگاه نسبی داشته ولی در کنار اخذ رای در سایه ی قومیت گرایی صرف،در این دوره شاهد توجه به سطح تحصیلات دانشگاهی و رشته های تخصصی میتوانیم باشیم و از این حیث خوشحالیم که بالاخره توانمندی و تخصص و تجربه در کنار بحث قوم گرایی بروز کرده و خود را نشان خواهد داد.

شایسته سالاری و طرح برنامه از سوی کاندیداها در این دوره بارزتر است.

در کنار علم و توانمندی تعدادی از کاندیداهای محترم بازنشسته فرهنگی ، تجربه ی سی ساله ی خود را در طبق اخلاص قرار داده و آماده ی خدمت گردیده اند. چه بسا ثبت نام افرادی چون محمد زادقلی دوجی که با وجود نداشتن قوم و طایفه ی بزرگ ، صرفا رای قابل توجه خود در دوره ی قبل را از اعتماد مردم شریف شهرمان به خوشنامی ،صداقت ،تجربه ، و توانمندی خوداخذ نموده و کاش این دوره نیز  ثبت نام میکردند.

⭕️-البته در حال حاضر حرکت قابل توجهی از سوی کاندیداهای محترم شاهد نیستیم . فقط در فضای مجازی و در تلگرام گروهها و کانال هایی توسط هواداران کاندیداها شکل گرفته و فعال هستند ،هواداران تعدادی از کاندیداهای محترم بعضا خود کاندیداهای بزرگوار با حضور در اجتماعات عروسی و عزاداری و با عرض خوش آمدگویی همراه با ادب و نزاکت مثال زدنی درحال ارتباط با مردم شریف شهرمان هستند و البته اخیرا جابجایی سالمندان از منزل تا محل عروسی و عزا و برعکس نیز به عنوان روشی تبلیغی به کار گرفته میشود و در روزهای اخیر از سوی بانوان هوادار کاندیداهای محترم ، حضور خانه به خانه و گفتگو با بانوان خانه دار و ترغیب آنان به مشارکت در انتخابات،به نوعی درصدد تاثیرگذاری بر میزان آرای کاندیداهای موردحمایت خود دارندبطورکلی به نظر بنده:

۱-حضور کاندیداهای جوان در این دوره مشهود است

۲-تاکید صرفا بر نسبت های قومی و فامیلی نبوده بلکه تجربه ،علم و توانمندی کاندیداها بروز بیشتری دارد. حضور کاندیداهای با تحصیلات عالی دانشگاهی  و احیانا بیش از یک مدرک تحصیلی و نام نویسی فرهنگیان محترم بازنشسته برای کاندیداتوری گواه بر بیانات بنده است.

۳-اکثر کاندیداهای بزرگوار از برنامه و اهداف خود میگویند به نظر بنده این تحول ،نشانگر پویایی  انتخابات و بالارفتن آگاهی ها میباشد

خداوند به همه ی مشتاقان خدوم و صدوق توفیق عنایت نماید

*بازنشسته فرهنگی

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا