ورزشی

وضعیت رشته دو و میدانی در ترکمن صحرا

پایگاه خبری اولکامیز- فریدون یلقی رئیس هیات دو و میدانی استان گلستان نوشت :

دو و میدانی از  جمله رشته های پایه و پر مدال می باشد که در کشورهای پیشرفته از لحاظ ورزش ، از جایگاه بالایی برخوردار می باشد

بطوریکه معتقدند هر کشوری که از لحاظ ورزشی بخواهد پیشرفت داشته باشد اول باید دو و میدانی خوبی داشته باشد.

به لحاظ ژنتیک قوی و محیط جغرافیایی منطقه ترکمن صحرا از لحاظ دوهای سرعت و پرش ها همیشه زبانزد خاص و عام بوده ، گرچه در برخی رشته ها  تک ستاره هایی از دو و میدانی ظهور کردند که در ادامه اشاره خواهم کرد ولی اکثریت قهرمانان صاحب نام از دوهای سرعت بودند.

قبل از انقلاب عاشور یلقی به عنوان قهرمانی پرش طول ارتش های جهان دست یافت و خانواده قاندومی ها هم قهرمانان متعددی را قبل و بعد انقلاب در رشته پرش  طول و ارتفاع تحویل جامعه ورزش داده است.که نمونه بارز آن اردشیر قاندومی قهرمان کشور در پرش ارتفاع می باشد که اکنون در استرالیا زندگی میکند .بعد اردشیر برادر کوچکترش حال محمد قاندومی یا همان کاکاجان در پرش طول آقایی میکرد.

در دهه شصت از منطقه محروم گمیشان در دوهای سرعت آنه محمد آنه قره جه ظهور میکند و رکورد ۱۰۰ منر ایران را سالها بنام تراکمه ثبت میکند.پس از آنه قره جه  عبدالصادق گرگانی از آق قلا سالها قهرمان  بلامنازع دوهای سرعت ایران بود و و صاحب جدید رکورد ۱۰۰ متر ایران.

پس از گرگانی شاگردانش عبدالغفار سقر به همراه فریدون یلقی هر دو از آق قلا در دوهای سرعت مطرح می‌شوند و با پشتکاری که سقر داشت توانست سالها رکورد ایران را بنام خودش ثبت کند. در مجموع حدود ۳۵ سال رکوردهای ۱۰۰ متر ایران مربوط به  منطقه ترکمن  صحرا بود.

ولی متاسفانه با کنار رفتن این افراد اکنون سالهاست که خبری  از غزال های تیز پای صحرا نیست.

در رشته های دیگر که می‌توان از آنها نام برد آقایان دانقطار یاقوتی از روستای ایمر گنبد در پرتاب نیزه .ایوب آرخی و یعقوب آرخی در پرتاب نیزه از بندر ترکمن

شهرام کلته در پرش  سه گام از آق قلا

یعقوب پقه  پرش طول و سه گام معلولین

خدابی بردی اونق پرتاب نیزه از بندر

منصور ساریخانی پرتاب چکش از بندر

جلیل توماچ قهرمان دهگانه از بندر ترکمن

عطا نوشین سه گام از بندر

محمد محمد زاده پرش طول از گمیشان

ایرج ایری ۴۰۰  از گنبد

از جمله قهرمانان سالهای گذشته منطقه ترکمن صحرا بودند

ولی متاسفانه امروزه خبری از این قهرمان پر آوازه نیست.

علت چیست؟

انشالله در اولین فرصت به آسیب شناسی در این خصوص خواهم پرداخت

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا