فرهنگی

وکیل خبره و اهل قلم قزاق آسمانی شد

پایگاه خبری اولکامیز- دکتر اراز محمد سارلی : استاد حاجی محمد شادکام را از چندین دهه پیش می شناسم. مردی  آرام و خندان از میان قوم نجیب قزاق های ساکن گرگان بود.

وی از معدود قزاق هایی بود که توانست با تحصیلات عالیه، اولین وکیل قوم قزاق در ایران گردد. وی در دوره قضاوت خود، فردی مصمم در دفاع از نه تنها قزاق های ایران بود، بلکه به وکالت از هر دردمند و مظلومی پرداخت.

وقتی که در سال ۱۳۷۷ش با استان شدن گلستان، با مسئولیت اداری، رحل اقامت در گرگان افکندم، یک راست، رفتم سمت قزاق محله، تا بین مردمان همزبان و هم کیش خود، مرکز انتشاراتی مختومقلی فراغی را  پایه گذاری نمایم.

از قضا چنین هم شد، در آنجا از اولین قزاق هایی که با هم حشر و نشر پیدا کردم، استاد حاجی محمد شادکام بود.

در نتیجه ی این مراودات، دو کتاب وی به نام های” تاریخچه قوم قزاق” و ” آبای شاعر ملی قزاق” را منتشر نمودیم که با استقبال خوبی مواجه گردید.

بنده که متوجه شخصیت فوق العاده وی شده بودم، کارهای نوشتاری اش را دنبال می نمودم. او برای خود وبلاگ قزاقی داشت و به فارسی و قزاقی مطلب می نوشت.

نوشته های وی در حقیقت روزنوشت هایی بود که غالبا به قوم قزاق مربوط می شد. او  به مانند آبای، سرشار از دلسوزی و نصیحت برای قوم خود بود  و نیز نگاه انتقادی به مسائل اجتماعی در نوشته های وی محسوس بود.

او به ترجمه اشعار آبای، شاعر ملی قزاق هم پرداخت و آن را به زبان فارسی سلیس و پرمحتوا به نگارش درآورد.

برخی از نوشته های وی در “مجله ببن المللی فراغی” منتشر گشته است.

این اواخر که به مناسبت عید نوروز (۱۴۰۰) در کنسولگری قزاقستان در گرگان جمع شده بودیم، از وی جویای آثار جدیدشان شدم که فرمودند در حال آماده سازی کتابهای خود هستند تا برای چاپ آماده شود.

مطابق شنیده ها، امروز پنج شنبه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۰، استاد حاجی محمد شادکام که امروز نوبت واکسن کرونایش شده بود، به محل تزریق واکسن کرونا مراجعه نموده و پس از دریافت واکسن، جان برجان آفرین تسلیم نموده است. عجبا، اگر این خبر صحت داشته باشد واکسنی که می باید عامل تداوم حیات و صیانت از کرونا باشد، خود جان ستان این مرد نازنین گشته است.

ضمن اینکه امیدوارم، مسئولین پاسخگوی چنین عوارض کشنده تزریق واکسن باشند، برای آن مرحوم فقید اهل قلم، جنات الفردوس النعیم و برای تک تک اعضای خانواده مکرم ایشان، صبوری و شکیبایی را مسئلت می نمائیم.

آمین یا رب العالمین

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا