اخبار

کشاورزان گلستان برای برداشت گندم عجله نکنند

پایگاه خبری اولکامیز – مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان با اشاره به ناپایداری هوا از هفته گذشته تاکنون و احتمال تداوم این شرایط در روزهای آینده به گندمکاران استان توصیه کرد: برای برداشت محصول در این هوای نامساعد جوی، عجله نکنند.

محمد ناظری روز شنبه به خبرنگار ایرنا افزود: به‌دلیل وجود رطوبت بالای ۱۴ درصد در گندم‌ها به دلیل بارش‌های اخیر و در نتیجه جدانشدن خوشه از ساقه، امکان خرید تضمینی این محصولات توسط دولت وجود دارد .

وی ادامه داد: گندمکاران نواحی شمالی استان تا اواخر هفته جاری و پایداری هوا برای برداشت گندم صبر کنند تا متحمل خسارت نشوند.

وی یادآور شد: برخی گندمکاران مناطق شمالی و غرب گلستان اقدام به برداشت محصول کردند که به دلیل بالابودن درصد رطوبت، این محصولات توسط مراکز خرید تضمینی پذیرش نمی‌شود.

به گفته وی امسال حدود ۳۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان هم گفت: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی برای استمرار شرایط نامساعد جوی، گندمکاران استان برای برداشت محصول خود از کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت بگیرند.

روح الله مهری اظهار کرد: مراکز خرید تضمینی گندم دارای رطوبت زیر ۱۴ درصد را از کشاورزان تحویل می‌گیرند.

به گفته وی ۱۰۹ مرکز با ظرفیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تُن محصول آماده خرید گندم کشاورزان گلستان است.

مهری ادامه داد: امسال برای نخستین بار ۶ مرکز خرید تضمینی دولتی در استان به جک‌های تخلیه بار با سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد ریالی مجهز شده تا تخلیه گندم در گرگان، گنبدکاووس، گالیکش، علی‌آبادکتول و کلاله با سرعت انجام شود.

معاون پیش‌بینی و هشدار اداره‌ کل هواشناسی گلستان نیز صبح امروز (شنبه) به ایرنا اعلام کرد که از دوشنبه هفته جاری آسمان گلستان تحت تاثیر ناپایداری‌های جوی قرار دارد و تا ظهر سه‌شنبه گاهی افزایش ابر همراه با رگبار ملایم پراکنده، احتمال رعد و برق و وزش باد و کاهش نسبی پیش‌بینی می‌شود.

محمود محمدقلی‌پور افزود: از چهارشنبه تا پایان هفته با فعالیت الگوی تابستانه جوی علاوه بر پایداری هوا، دما روز به روز افزایش یافته و در روز جمعه به ۴۰ درجه خواهد رسید.

در شرایط عادی کار برداشت گندم از کشتزارهای استان گلستان از اوایل خردادماه با مساعد بودن شرایط آب و هوایی آغاز می‌شود و تا مرداد ماه ادامه می‌یابد.

استان گلستان از لحاظ کمیت و میزان تولید گندم، دارای برتر را در میان استان‌های کشور است.

علاوه بر این به باور برخی کارشناسان، در بحث کیفیت گندم تولیدی استان گلستان مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کِش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این لحاظ گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

سال زراعی قبل گندمکاران استان گلستان به رغم مواجه با خشکسالی شدید، از سطح ۲۸۱ هزار و ۷۱۳ هکتار زیرکشت مقدار ۷۰۵ هزار و ۹۹۶ تُن محصول معادل ۶۰ درصد برنامه ابلاغی را تولید کرده و حدود ۵۵۰ هزار تُن آن را به دولت فروختند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا