گزارش

یادواره ای که در سارجه کر برگزار شد + تصاویر

پایگاه خبری اولکامیز- عبداللطیف ایزدی: نیمه های اولین ماه فصل خزان بود که رویدادی بزرگ در سارجه کر اتفاق افتاد. حرکتی فرهنگی که در نوع خود ارزشمند بود و نگاه مشتاقان ادبیات ترکمن را به خود معطوف ساخت.

برای اولین بار یادواره شاعر و خوشنویس روستا، تقاندوردی عطاسیدی مشهور به ایشان قاقا به همت بنیاد مختومقلی فراغی برگزار گردید.

در بدو ورود به روستا بوی مزارع شالی را حس می کردیم. کمی جلوتر رفتیم با صحنه تلخی مواجه شدیم؛ سد بی آب بود و حیاتی نداشت.

با خود گفتم دیاری که چشمه ها و  رودخانه ها و سدهایش یکی پس از دیگری خشک می شوند آینده خوبی در انتظارش نخواهد بود. 

جمعی از شاعران، نویسندگان، علاقمندان و اهالی روستا در این یادواره حضور داشتند. مراسمی که کاملا مردمی و خودجوش بود و هیچ نهاد و ارگانی در آن نقش نداشت.

و البته اینگونه مراسم ها تاثیرش از مراسم های رسمی و دولتی به مراتب زیاد است.

صد روز از وفات شاعر می گذشت. شاعری که حضورش در میان جمع طربناک بود. تبسم و لبخند را به هر محفلی به ارمغان می آورد.

مراسم بعد از صدقه آغاز شد. مدیریت یادواره را عبدالرحیم نیازی ساعی بر عهده داشت. وی در ابتدای مراسم گفت: ایشان قاقا عطاسیدی شاعری فروتن و بی ادعا بود. فعالیت ها  اقدامات خوب خود را  بر زبان می آورد. آن مرحوم اشعار حاجی مامی حلیمی شاعر کمش دفه ای را با خط خودش نوشت. آقای قلیچی قسمتی از آن را  در کتاب ابدی شادلیق چاپ کرده است. همچنین کتاب حبیب الله سبحانی را با خط زیبایش کتابت کرد.

استاد نیازی ساعی که تازه داغ فرزند دیده بود ولی همچنان در صحنه فرهنگ و ادبیات حضور موثر داشت افزود: وطیفه ماست که قدر بزرگان را بدانیم. افرادی مثل ایشان قاقا به ایل ترکمن خدمت کردند. آن مرحوم با شاعران ارتباط صمیمی و دوستانه داشت. شاعر حلیمی را به ما شناساند. گوگجه شاهیر را معرفی کرد. از این پس نام ایشان قاقا را بیشتر خواهید شنید.

داوود تجدد یلمه که از شهر گنبد به مراسم آمده بود گفت: پدرم گوگجه شاهیر نام دارد. او شاعر بود. اشعارش را به خط کریل می نوشت. بیاد دارم که نوجوانی بیش نبودم ایشان قاقا به خانه ما می آمد و با پدرم حشر و نشر داشت. بعدها فهمیدم که او دفتر شعر پدرم را از خط لاتین به ترکمنی نوشته است و با این کار باعث ماندگاری شعر پدرم شده است.

حکیم قرلجه شاعر گنبدی که اصالتا از روستای قرلجه آق امام است و مجری مراسم نیز بود گفت: ایشان قاقا عضو انجمن میراث بود. آن مرحوم همیشه با آق محمد بدراق نژاد به جلسات انجمن می امد. حضورش امیدبخش ، منظم و مرتب بود. در طی ۴ سال ۱۰۴ جلسه تشکیل دادیم هیچ وقت ندیدم که غیبت کند. همیشه حی و حاضر بود .

بای محمد قلیچی شاعر مراوه تپه ای اظهار داشت: روزی ایشان قاقا به مراوه آمد و میهمانم شد. شبی را در منزل من گذراند. در آن شب برخی از اشعارش را برایم خواند. اشعارم را شنید با هم گپ و گفت ادبی داشتیم. آن مرحوم آدم مهربان و باصفایی بود.

محمود عطاگزلی گفت: امشب صدم ایشان قاقا است که برای من و یاران و اقوامش زمان بزرگی است. رابطه من با ایشان قاقا، رابطه مرید و مرادی بود. خیلی چیزها از او آموختم هنوز نکات زیادی باید می آموختم که متاسفانه دست اجل مهلت نداد.

وی افزود: ایشان قاقا اشعار ملا ارازمحمد عشاقی را جمع آوری کرد. داستان حاللی و مرجان را به رشته تحریر در آورد. این اواخر شنیدم حالش خوب نیست برای عیادتش آمدم. اشعارش را خواستم.ابتدا اشعارش را نداد ولی بعد به من اعتماد کرد. دست نویس هایش را گرفتم. اول قصص الانبیا را داد بعد دفتر اشعارش را. دفتر شعرش حاوی ۱۱۸ شعر می باشد که برای چاپ آماده می کنیم .

این نویسنده و محقق ترکمن افزود: ایشان قاقا اشعار ارزشمندی دارد. اشعارش به دل می نسیند. در کنار اشعار جدی، سروده های طنز به مانند « آق تاویق » نیز دارد. او در موضوعات مختلف شعر سروده است. در مورد انقلاب اسلامی و نهضت سواد آموزی هم اشعاری دارد. روستایش سارجه کر را بسیار دوست دارد در شعری زیبا زادگاهش را توصیف کرده است. در باره عالمان هم شعر دارد. اشعار ایشان قاقا ساده و قابل فهم هستند. مثلا میگوید: یاخشی لر اولسه ده آدلری اولمز

آق محمد بدراق نژاد شاعر آزاده اهل سارجه کر که همیشه با او مصاحبت داشت در باره دوست و همدم خود گفت: ایشا قاقا دوست و استاد بنده است. میهمان نواز بود. ذهنی قوی داشت. در زمینه فرهنگ و ادبیات با استاد مراد دوردی قاضی همکاری نزدیکی داشت. او اول بار مرا به انجمن شعر و ادب میراث برد. تشویقم میکرد. او در واقع خلیفه من است. در شعر سرایی از ایشان قاقا پاتا گرفتم.

 گفتنی است سارجه کر در ۲۰ کیلومتری شرق گنبد واقع است. ۵ هزار جمعیت دارد. در باره وجه تسمیه اش یکی از اهالی روستا گفت: اول بار  مردی بنام سارجه که مقلب به سارجه کر بوده در این روستا سکنی گزیده است به همین خاطر این روستا را سارجه کر نامیده اند.

این روستا که در کناره های سد گلستان یک قرار گرفته هنرمندان و شاعرانی چون  حبیب الله سبحانی ، ایشان قاقا عطاسیدی ، حالت سعادتی ، امین سعادتی و . . را دردل خود پرورش داده است که هر یک افتخار این مرز بوم می باشند.

www.ulkamiz.ir

 

 

 

 

 

 

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا