ورزشی

یزدانی و انگشت اشاره دیوید تیلور

پایگاه خبری اولکامیز- عباس مهدی زاده ، دبیر ورزش : مسابقات جهانی کشتی آزاد و فرنگی در کشور نروژ به دلیل فاصله زمانی اندک دو ماه پس از رقابت های نفس گیر المپیک ژاپن حال و هوای داغ تری داشت و کشورهای صاحب نام در ورزش کشتی از جمله ایران نگاه و حضور جدی تری برای جبران کسب مدال های ارزشمند تر در مسابقات جهانی تدارک دیده بودند .

سه کشور همواره قدرتمند و شاخص روسیه ، ایران و آمریکا به عنوان سه ضلع مثلث قدرت ورزش کشتی جهان در طول زمانی نیم قرن اخیر همواره سکوهای قهرمانی را در تعقیب و تصرف کشتی گیران خود داشته اند .

سومین شکست تلخ و اندوه بار متوالی بزرگمرد مازنی کشتی ایران ؛ حسن یزدانی در هفده ثانیه پایانی فینال المپیک توکیو به غول بد هیبت دیوید تیلور امریکایی و حساسیت بالای این کشتی که اتحادیه جهانی کشتی نیز در سایت خود مهر تایید بر اوج نگاه ها بر این رقابت نفس گیر و سخت داشت ، اشک و بغض بسیاری از علاقمندان قلبی و دوست داران بی ریای حسن یزدانی را در آورد.

هر چند این باخت به دیوید تیلور با وجود تلاش و غیرت وصف ناپذیر اسوه مرام و اخلاق پهلوانی ، حسن یزدانی چیزی از ارزش و محبوبیت او کم نکرد بلکه بنا به شناختی که طرفداران این ” یل کشتی ” از او دارند و تکیه کلام دل نشین همیشگی اش که هرگز در کشتی گرفتن هایش کم فروشی نمی کند ، بر محبوبیت این چهره همیشه خندان کشتی افزود و جمله شیرین توصیفی ” نان پدر و شیر مادر حلال تو دلاور ” هادی عامل گزارشگر کشتی همان بار معنایی خودش را داشت .

اما از یک منظر باید پرسید چرا شکست دادن دیوید تیلور برای کارشناسان و رسانه های ورزش دنیا مهم جلوه می کند که در پاسخ می توان نوشت ؛ دیوید تیلور با بدنی بهره مند از قدرت بالای عضلانی و تکنیک بالای فنون کشتی و شخصیتی تهاجمی و قلدر گونه همواره با حرص و ولع خاصی عجولانه روی تشک مسابقه کشتی حاضر می شود در حالی که با انگشتان اشاره دو دست خود تاکید و اصراری بر “همیشه اول بودن ” خود دارد و در یک کلام زبان بدن او نماد توهم ” همیشه برتری است ” .

حسن یزدانی از شکست المپیک توکیو مقابل دیوید تیلور با انگیزه بالا پلی ساخت برای شکستن طلسم تیلور و خم کردن انگشتان اشاره تهدید تیلور در مسابقات جهانی نروژ . یک مستندشاز ایرانی با نشان دادن تمرین های سخت و فشرده تقویت دست ها و سرشانه یزدانی پس از المپیک به خوبی انگیزه و خستگی ناپذیری او را نشان می دهد که چگونه در شش دقیقه کشتی و ثانیه های دلهره آور آن توانست بر تمام هیبت تیلور غلبه کند و هم زمان با فریاد بغض رها شده یزدانی ، نماد غیرت و همت مضاعف ایرانی باشد.

حسن یزدانی می تواند الگوی جوانان ایرانی باشد تا یقین کنند شکست های پی در پی و پشت سر هم تنها باید پلی باشد برای کامیابی و پیروزی آتی و این تفکر را در لایه های زندگی اجتماعی خود باور داشته باشند .

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا