ورزشی

نوشته های نوقلمان – قسمت ۱۷

جام جهانی قطر

پایگاه خبری اولکامیز – طه گرگانلی دوجی *: جام جهانی فوتبال بزرگترین رویداد ورزشی در جهان است جام جهانی هر ۴ سال یکبار برگزار می شود درهر دوره از هر قاره چند کشور پا به عرصه این مسابقات میگذارند. در هر دوره با تصمیم فیفا میزبان ها انتخاب و موظف هستند که با ارائه بهترین خدمات و باشگاه ها مسابقات را برگزار کنند . این دوره از مسابقات برای اولین بار در کشوری عرب زبان برگزار می گردد .

قطر این بار را با بارهای دیگر جام جهانی فرق داده است. طبق براورد سایت ONE FOOTBALL قطر برای این دوره تقریبا ۲۲۰میلیارد دلار هزینه کرده که در مقایسه با دوره قبل که روسیه ۸میلیارد دلار هزینه کرده بود بسیار زیاد است.

این دوره جام جهانی پرتلفات ترین جام جهانی است که طبق بر آورد ۱۵۰۰تا ۲۰۰۰ تن در پی ساخت این ورزشگاه ها کشته شده اند که با خیل عظیمی از واکنش ها به این مسئله روبرو شده است. خود رییس پیشین فیفا(سب بلاتر)اعلام کرد که از این تصمیم پشیمان شده است.

درباره ی تاریخ جام جهانی اولین دوره ی جام جهانی در سال ۱۹۳۰ به میزبانی اروگوئه و باقهرمانی خود آن برگزار شد.

جام جهانی در سال های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۸ به دلیل جنگ جهانی دوم برگزار نشد.

پرافتخار ترین تیم ملی این رویداد ورزشی برزیل است . برزیل با قهرمانی درسال های ۱۹۵۸،۱۹۶۲،۱۹۷۰،۱۹۹۴و۲۰۰۲ دارنده ی عنوان بیشترین قهرمانی در این مسابقات است پس از برزیل،آلمان و ایتالیا با ۴ بار قهرمانی آرژانتین ،اروگوئه ، فرانسه با ۲ بار قهرمانی و اسپانیاو انگلیس با ۱ قهرمانی ، قهرمانان دوره های جام جهانی هستند .

قبل از جام جهانی ۱۹۷۴جام ها به شکلی دیگر بود و باقهرمانی برزیل درسال ۱۹۷۰ دوران این جام به پایان رسید و اولین قهرمان جام جدید المان بود که با از سر راه برداشتن هلند به قهرمانی رسید ولی تیمی که نتوانسته دو دوره پیاپی به جام جهانی صعود کند ایتالیا است . حتی ایتالیا وقتی در سال ۲۰۲۱ قهرمان یورو شد بعد از ان نتوانست و با مغلوب شدن مقابل مقدونیه کار را برای پرتغال اسانتر کرد .

مدعیان جام جهانی ۲۰۲۲ عبارت اند از: آرژانتین،برزیل،فرانسه و انگلیس.

در این دوره تیمی که تقریبا همه آن را قهرمان می دانند ارژانتین است. آرژانتین مهره های بزرگ نام زیادی ندارد ولی تیمی هماهنگ دارد،رهبر آنان لیونل مسی است و دراین دوره مسی اخرین جام جهانی اش را بازی خواهد کرد.

آرژانتین ۳۵ بازی بدون شکست دارد و می تواند در این دوره آن را بالاتر ببرد و از رکورد ایتالیا (۳۶بازی بدون شکست )بگذرد.

این جام جهانی تلخ ترین جام جهانی است چون که ستاره هایی مانند رونالدو ،مسی،سوارز،دنی الوس،پپه،سرجیو بوسکتس و… اخرین جام جهانی شان را بازی می کنند

* دانش آموز پایه دهم، آموزشگاه غیر دولتی بصیر گنبد

** این مطلب قبل از بازی آرزانتین و عربستان نوشته شده است. در این بازی عربستان شگفتی ساز شد و بر  آرژانتین غلبه کرد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا