فرهنگی

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران: مختومقلی فراغی در حوزه فرهنگ ما اثر بسزایی داشته باشد

پایگاه خبری اولکامیز – مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی به همت موسسه فرهنگی هنری اویلان در بجنورد برگزار شد. در این مراسم پیام دکتر محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران به صورت تصویری پخش شد. متن سخنان این مقام مسئول را در ذیل می خوانید:

 شان و جایگاه و منزلت همه اقوام عزیز در قلمرو ایران اسلامی را اینگونه ارج می نهید و  برای تحلیل از مقام شامخ این بزرگان متفکران  اندبسمندان شاعران اهتمام وافر مبذول می نمایید. به همه  شما دست اندرکاران و برگزار کنندگان درود می فرستم خاصه مراسمی که برای شاعری اندیشمند ارزشمند و صاحب فکر و سبک و اصول جناب مختومقلی فراغی شکل گرفته است.

این شاعر  عزیز و ارجمند ترکمنی در قلمر فرهنگ و تمدن ایران اسلامی که شعر او بیانگر وحدت انسجام و اتحاد  سرشار از روح صمیمانه و عاشفانه  همراه با عشق به پیامبر عظیم الشان اسلام و ارزش های والا و معنوی آن است.

 آنچه که از مختومقلی فراغی در می بابیم  این است که این شخصیت عظیم الشان و گرانقدر توانسته است در حوزه فرهنگ ما اثر بسزایی داشته باشد از آن جایی  که با شعر خویش و با اندیشه و اثاری که بجای گذاشته است نقش خویش را برای همیشه به یادگار بگذارد خاصه مردم عزیز و دوست داشتنی ترکمن آنها  که به این شاعر والا تبار هم عشق می ورزند و قدر او را به خوبی می دانند.

او که امروز در میان ما اگر چه خود به ظاهر نیست اما اثر او اشعار او و آنچه که به یادگار مانده است از فکر و اندیشه او همچنان زنده و سرپاست.

مختومقلی در منطقه خویش بین مردم عزیز و دوست داشتنی ترکمن بسان فردوسی و شاید حافظ و شاعران بزرگ دیگری  باشد که هر یک از آنها  نقشی تاثیرگذار و ماندگار داشته اند و جامعه بشری به وجود چنین شاعران ادیبان اندیشمندان می بالد و مباهات می کند که آنها در عصر خود نه تنها مانده اند بلکه فردای جامعه بشری هم چنان از آنها سود خواهد برد سودی  معنوی که می تواند به ارتقا و افزایش توان فکری و فرهنگی کمک بنماید و جامعه را به سوی معنویت، انس الفت دوستی صفا و صمیمت سوق دهد.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا