فرهنگی

چالش های کتاب و کتاب خوانی

به مناسبت ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی

پایگاه خبری اولکامیز – عظیم قرنجیک: کتاب خوانی و مطالعه کتاب ، ذهن آدمی را با چه چالش ها و اتفاقاتی که در نمی اندازد!
کتاب خاصّه رمان ، به تعبیر اورحان پاموک ” زندگی دوم “، در واقع رنگ های زندگی و پیچیدگی های آن را به ما می نمایاند، و عرصه شناخت ما را به طور فزاینده ای، از هر آنچه که احساس می کنیم می انبازد، و به گاه مطالعه کتاب، خود را در کنار آفریننده و نویسنده کتاب یافته، و همفکر و همدل وی می شماریم.

با مطالعه کتاب است که، در درون آدمی چشم اندازی وسیع ، ژرف و آرام بخش پدیدار می شود. انسان که در خلوت خویش وارد دنیای کتاب می شود ، احساس می کند، در برابرش کلمه به کلمه ، جمله به جمله یک دنیای نو گشوده شده است ، این دنیای نو ، صفحه به صفحه که خوانده می شد، درست مثل عکس های محوی که با ریختن ماده ای به روی آن- در عکاسخانه ها – تصویرش به آرامی ظاهر شده، و به تدریج وضوح می یابد.

در چنین لحظاتی است که تمام درهای شعور آدمی چهارطاق باز می شود، و ذهن با شتابی بیشتر، در پی کسب آگاهی ها، و درک واقعیت ها ،به جنبش در می آید.

با خواندن کتاب است که ما با چشم اندازهایی کلی مواجه می شویم، و بین افکار نویسندگان کتابها در رفت و آمد کرده، و همراه با آن چشم اندازها ، در درون افکار نویسنده یا شخصیت های درون کتابهایشان پرسه می زنیم ، و با عبوری نرم، متوجه همسانی بین خود و نویسنده کتاب می شویم.

خواندن کتاب در حالی که چشم اندازی فرا رویمان می گشاید، از سویی دیگر، به دنبال پی بردن به کنه افکار نویسنده اش نیز هستیم . ما وقتی که وارد دنیای کتاب می شویم ، زبان کتاب به ما کمک می کند تا به درک واقعیت های درونی و بیرونی خود نائل شویم.

اساساً وقتی که کتاب به دست گرفته ، مشغول مطالعه می شویم ، با عادات مالوف خود، به درک اینکه آنچه با آن مواجه می شویم ، بسته به این که به کدام معنی و اندیشه بنیادی دلالت دارد، ارتباط و موانست برقرار می کنیم، و ذهن ما مدام در جایی از پشت پنهان کتاب، یک هدف، فکر، قصد و مرکزی مستور را جستجو می کند. با خواندن کتاب، انبوهی از صداها ، گفت و گو ، خیال ، خاطره، اطلاعات ، فکر و اندیشه در برابرمان نمایان می شود ، و یک نوع خشنودی از تبادل این افکار و اندیشه ها و… در ذهنمان حاصل می شود ، در خیالمان به آنچه که کلمات بازگو می کنند و نویسنده درصدد گفتن آن برآمده ، جان می بخشیم و همچنان در ذهنمان جستجو کرده ، قوه فکر و تخیل مان را به کار می اندازیم .

با خواندن کتاب است که مدام به این پرسش کنجکاوانه می رسیم که؛ کتاب تا چه میزان حاصل تخیل و اندیشه و… یا ناشی از تجربه زیستی نویسنده است؟ زندگی با کتاب به مثابه نوعی از درک و دریافت جهان است که ، می توان با منطقی پیوسته و همزمان، به بیش از یک اندیشه متباین نیز باور داشت، تا در پرتو تبادل این افکار ، بتوان به آگاهی های ارزشمندی دست یافت. و به جاست که ، به دلیل دست یافتن به این آگاهی، عمق و فراست ، به خود تبریک گفت ، بویژه با خواندن کتاب های والایی که با خواندنش و ایجاد رابطه تنگاتنگ با متن آن ، اندیشه و آگاهی هایی را کسب کرده باشیم .

از طرفی ، با خواندن و مطالعه کتاب است که حافظه مان نیز بی وقفه و به شدت در حال فعالیت بوده، برای آن که بتوانیم در دنیایی که نویسنده به ما نشان داده ، یک معنی و ذوق خواندن پیدا کنیم ،مرکز پنهان کتاب را جستجو می کنیم که بیشترین عملی که ذهن ما انجام می دهد، همین جستجوی کنجکاوانه و کاوشگرانه است.

بقول اورحان پاموک ، ارزش یک کتاب، در اشاره آن به مرکز و معنای دنیا نهفته است ، به عبارتی ارزش واقعی یک کتاب ، باید با برانگیختن حسی واقعی از زندگی ارزیابی شود، و کتاب باید اندیشه بنیادی ما در خصوص زندگی را مورد خطاب قرار دهد، و با این انتظار هم خوانده شود تا که شناخت خواننده از دنیا به پختگی برسد و درک معنای پنهان زندگی و یافتن ارزش های گمشده میسر گردد. کافی است که یک جمله از کتاب خوب به ما آن آگاهی بزرگ بنیادی، معنای بودن در جهان وچگونگی این حس را القا کند .
مخلص کلام ، بقول ای . ام ، فورستر (نقل به مضمون)، واپسین ترازویی که ارزش – کتاب – را برای ما روشن می کند ، حس مهربانی ما نسبت به آن است .

پس بیائید، با کتاب مهربان باشیم و مطالعه آن را جدّی بگیریم .

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا