مقاله

رحم کردن بر ظالم، ظلم بر مظلوم است

پایگاه خبری اولکامیز- جمعه گلدی سعدی : اتفاقات خوب و زشت زیادی در جهان رخ میدهد و هر یک تبعات اجتماعی و احساسی متفاوتی به دنبال دارد و برخی از این وقایع ممکن است تا چند روز احساسات عمومی را جریحه دار کنند.

اما فرد قربانی چطور؟ مگر آبروی رفته آن هم در جوامع کوچک به این راحتی برمی گردد؟ تا پایان عمر فرد قربانی و خانواده اش درگیر این مسئله ی روانی و حیثیتی می شوند و مانند لکه ی ننگی در ذهن و روح آنان می مانند و باعث مشکلات عدیده برایشان می‌شود که شاید یک حکم شدید از طرف حکومت اسلامی که ضامن امنیت، جان و ناموس ملت است مرهمی بر زخم ایشان شود و عاملی بازدارنده از تکرار چنین رفتارهای شیطانی توسط شیطان صفت های انسان نما در جامعه گردد.

مخصوصا زمانی که کودکی بی گناه و معصوم درگیر چنین مسئله ای شود بحث کمی متفاوت تر و حیثیتی تر می شود چرا که کودکان از آن جهت که رقم بزرگی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و به عنوان مردان و زنان آینده، سرنوشت عالم را در دست خواهند گرفت رسیدگی به وضعیت و تربیت و آموزش صحیح آنها و همچنین جلوگیری جدی از مصائب و نابسامانی هایی که در مورد آنها ممکن است رخ دهد، تاثیر زیادی در آینده جهان و به خصوص توسعه، صلح و آرامش جامعه ی بشری خواهد داشت.(مهرپرور،۱۳۸۷)

شریعت و قانون چه در سطح جهانی و چه ملی به این موضوع اهمیت فراوانی داده‌اند و در شریعت ابتدا با توصیه های فراوان رعایت حقوق ایشان و دیگر اقشار جامعه را خواهان است و در صورت عدم رعایت این حقوق با گذاشتن حدود و تعزیرات مانع انجام جرم می شود که در صورت آزار جنسی همراه با تجاوز باشد حد اعدام جاری می شود اما در صورت عدم تجاوز تعزیرات مختلف توسط حاکم اسلامی بنابر مصلحت جامعه تعیین می شود که در برخی موارد بسیار هم شدید است و اگر اعمال شود بازدارنده از رخداد دو باره این چنین فجایع در جامعه اسلامی می شود که در زیر به تعزیر در اسلام از دیدگاه اهل سنت و جماعت می پردازیم:

فقهاى اهل سنت تعزیر را به نظر حاکم موکول نموده اند ولى بر خلاف فقهاى شیعه که اصل در تعزیر را جلد و تازیانه مى دانند، آنان حبس و توبیخ و هر فعل ایذایى دیگرى را هم در صورت اقتضاى حال، جزء تعزیرات مى دانند. ابن قدامه در این مو‌رد در کتاب خود این گونه مى نویسد: تعزیر به وسیله ضرب و حبس و توبیخ محقق مى گردد.دانش مندان اهل سنت قتل را نیز در مواردى که مصلحت باشد مورد تأکید و تأیید قرار داده اند.

در کتاب «الموسوعه الجنائیه» آمده است: «نظرات فقها درباره تعزیر مختلف است، گروهى قائل هستند که تعزیر به حسب مصلحت و حاجت است و ولىّ امر بنابر اجتهاد خود آن را تعیین مى کند وعده اى نیز قائل به این هستند که در تعزیر به سبب معصیت نباید از مقدار حد تجاوز کرد…

لیکن آیا جایز است قتل نیز به عنوان مجازات تعزیرى مطرح باشد؟ دو قول وجود دارد : اولین قول (قول مشهور) است که آن را تجویز مى کند، در صورت وجود مصلحت و این قول مالک و بعضى از اصحاب احمد است و ابن عقیل نیز این قول را اختیار کرده است.

در کتاب «العقوبات الشرعیه» نیز مؤلّف مواردى از قتل تعزیرى را مطرح کرده است. وى مى گوید: «تعزیر به وسیله قتل در نزد حنفیه و مالکیه در صورتى جایز است که حاکم مصلحتى را در آن بیابد و جنس جرم هم موجب قتل باشد، مثل اعتیاد در ارتکاب جرم، در نزد حنفیه آن را قتل از باب اعمال سیاست نامیده اند.

امام محمد ابو زهره نیز معتقد است که اکثر فقها، قتل تعزیرى را در صورتى که شخص مرتباً مرتکب جرم شده و فساد ناشى از جرایمش جامعه را تهدید مى کند جایز مى دانند و همچنین کسى که فسادش در زمین دفع نمى شود، مگر به سبب قتل مثل کسى که در جامعه اسلامى ایجاد تفرقه مى کندو قتل جانیان را به وسیله امام، قتل تعزیرى و پیش گیرى کننده از فساد می دانند.

به همین صورت، ابن قیم جوزى، پس از این که اقوال فقها را در چهار قول دسته بندى کرده، معتقد است که اگر قتل تعزیرى از باب مصلحت جامعه اسلامى باشد جایز است، چنان که مشهور فقهاى اهل سنت، مثل مالک و احمد و ابن عقیل و شافعى و غیره آن را پذیرفته اند و مثال هایى را مطرح کرده است که هر یک از فقهاى فوق بعضى از آن ها را پذیرفته اند، از جمله این مثال ها مى توان از جاسوس مسلمان، داعى به بدعت، و کسى که فسادش از بین نمى رود، مگر به سبب قتل نام برد که در این موارد مجازات قتل تعزیرى اعمال مى گردد.

با دقت در این اقوال این مطلب به دست مى آید که فقهاى اهل سنت در برخورد با تعزیر به صورت‌ وسیع تر فتوا میدهند و قتل تعزیرى را از باب مصلحت یا نهى از منکر و یا دفع افساد در زمین و مانند این ها جایز مى شمارند.

منابع :

مهرپور، حسین،(۱۳۸۷)، نظام بین المللی حقوق بشر، تهران، انتشارات اطلاعات

کتاب رد المختار علی در المختار حاشیه ابن العابدین

کتاب الحدود والتعزیرات عند ابن القیم تالیف بکر بن عبدالله ابو زید

https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/49378/59

https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/49378/59

https://www.radiofarda.com/a/f1_child_abuse/433461.html

www.ulkamiz.ir

جدول درجه بندی انواع مجازات های تعزیری در قانون مجازات اسلامی

مجازات آدم ربایان چیست و چه مجازاتی در انتظار آدم ربایان است؟


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا