یادداشت

الله برن، الله اورن

پایگاه خبری اولکامیز – حاج آنه محمد مارامایی: در جامعه اگر حاکمان ومسئولان افراد را در زندگی مجبور می کردند در هر۲۴ساعت فقط یکساعت در جای خاصی بنشینند و به اعمال وکردارشان در روز فکرکنند به نظرم در وجود افراد تغییرات زیادی از هر نظر به وجود می آمد. بعضی ها شغل خود را عوض می کردند و به شغل هایی که استعداد دارند می رفتند و موفقیت های زیادی بدست می آوردند.

 از پیامبر(ص) روایت است که یک ساعت فکر کردن از هفتاد سال عبادت کورکورانه و ناآگاهانه بهتر است. چون فکر کردن باعث پی بردن افراد به حقیقت وجودشان می شد ویا با تفکر افراد می توانستند به اشتباهات زندگیی شان پی ببرند و خود را اصلاح کنند .

 با توجه به این موارد ما در جامعه خیلی از افراد را می بینیم که قدر وجایگاه خودرا نمی دانند وبیهوده عمرشان را تلف می کنند .چه نقاشان .چه طراحان .چه نویسندگان .چه قاریان .چه هنرمندان و…. که جایگاه ومنزلت خود را نمی شناسند و بیهوده عقل وهوش ودانش و… خود را هدر می دهند .

چون یا درامورات غیر تخصصی خود مشغولند وموفقیت هایی درآنها ندارند یا اهمیت وارزش آنچنانی به داشته های خود نمی دهند مثلا درسالهای ۱۳۵۰ یک نفری در روستایمان  بود که خیلی خط بسیارخوبی داشت .وقتی نگاه می کردیم به خط ومشق هایی که نوشته بود تعجب می کردیم که این آقا کجا این خوش نوشتن را یاد گرفته است ؟

یا الآن یک آقای بنگاهی را می شناسم  که او هم واقعا خط خوبی دارد و بهش گفتم اگر شما با این خط زیبایت بجای بنگاه کلاس خوشنویسی برای کودکان ونوجوانان می گذاشتید درآمدتان بهتر از این بود که دربنگاه بنشینید.

یا یک آقایی در شهرودیارمان می شناسم که استاد وقاری درجه یک  قرآن است اما دربازار خرید وفروش مشغول است.بجای اینکه به او مردم بگویند استاد.حاج قاری و… بهش القاب نامناسبی می دهند چون‌گویا کمی درتجارت کارهای غیر اخلاقی وغیر شرعی انحام می دهد .

ویا افراد خوش تیپ و خوش هیکل درجامعه ما ازنادانی با دوستان ناباب همگروه می شوند و آلوده مواد مخدر می شوند و یا ثروتمندانی که  ثروت خدا دادی خود را با گذاشتن دربانک ها آلوده حرام مینمایند و نزول .وام با بهره های بانکی بالا‌ به مردمان نیازمند از طریق بانک مینمایند و آخرت خود را خراب می کنند در صورتیکه می توانستند با این پول های خود کارهایی انجام دهند که هم خدا و هم بندگان خدا ازاعمالشان راضی باشند و دعای خیرمردم نصیب شان بشود و…

همه اینها گویای همان متن وعنوان مطلب من است.یعنی افراد قدرومنزلت داشته های خودرا نمی دانند  (الله ورن ) وافرادی دیگرکه دانش وهنر فراوانی خدا به آنها داده است.(الله برن ).

یکی ازدلایل اصلی  بوجودآمدن این وضعیت عدم شناخت قوه ذاتی افراد دردوران تحصیل است که درکشورما معلمان .اساتید .وکلیه افرادی که با تربیت کودکان ونوجوانان کار دارند .به قدرت .دانش .نبوغ این کودکان ونوجوانان پی نمی برند چون خودشان توان شناخت هنر و قوه ذاتی کودکان را ندارند اما درکشورهای دیگر اینچنین وضعیتی دیده نمی شود چون آنها کودکان را درهمان اوایل تحصیلات مقدماتی ازهر نظر مورد بررسی قرار می دهند که چه کسی و درچه زمینه ایی قدرت وهنرذاتی دارد .

اما درجوامع جهان سومی خیلی کمتر به این امورات توجه دارند وچه بسا نخبه ها.نابغه ها واستعدادهای بکر وبالقوه هنری و… هدر می رود .

مثال دیگری اگربزنم .دردیارمان بازیکن تیم ملی کشورمان آقای سردار آزمون  که بدلیل عدم شناخت هنر ذاتی خودش توسط مربیان در رشته والیبال. مشغول بوده که بعد خدا رحمت کند مرحوم کاکا لاچین را که وقتی استعداد آزمون را می بیند او را به سوی فوتبال هدایت می کند که الآن مایه افتخار دیارمان وکشورمان وحتی قاره آسیاست

خلاصه حاکمان ومسئولان  ما وظیفه دارند درحد توان اینچنین استعدادها را بشناسند وآنها را درمسیر درست که استعداد ذاتی دارند هدایت نمایند .که اگر چنین شود .خیلی از امورات کشورمان بهتر خواهد شد .به امید آن روز.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا