یادداشت

دغدغه کانسار خزر

پایگاه خبری اولکامیر- علیرضا صدرایی: ▫️استاندار گلستان در جلسه شورای برنامه ریزی گلستان که چهارشنبه گذشته برگزار شد درباره کارخانه استحصال ید در گلستان و تبعات محیط زیستی آن  گفته است: شورابه‌های ناشی از تولید ید در گلستان بیش از ۳۰۰ هکتار زمین را در برگرفته است و صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید در استان را منوط به اجرای یک شرط مهم دانست.

▫️علی محمد زنگانه گفت: جذب شورابه‌ها شرط اولیه برای فعالیت کارخانه‌های ید است و این موضوع در گلستان نیز باید رعایت شود.  دکتر زنگانه اعطای مجوز به معادن  جدید را منوط به توجه به استانداردهای محیط زیستی دانسته است و بر آن تاکید کرده است. در این باره باید گفت: آلودگی سیصد هکتار از مراتع حوالی انبارالوم و تاثیرات مخربی که می تواند بر محیط زیست و زندگی نسل امروز و نسل های آتی بگذارد مساله ای نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت، به همین خاطر حفظ استانداردهای محیط زیستی کارخانه کانسار خزر همواره یک دغدغه جدی برای مدیران ارشد استان بوده است و هر ساله نیز این دغدغه ها اعلان شده است.

▫️برای نمونه  در مهر ماه سال گذشته، عبدالله آقا علیخانی، مدیرکل  بازرسی گلستان در گفتگو با خبرگزاری دانشجو گفته بود: دغدغه و نگرانی‌های موجود در حوزه فعالیت کارخانجات تولید ید در استان گلستان و پیامدهای زیست محیطی آنها سبب شد تا در ابتدای سال جاری سازمان بازرسی به طور ویژه در این زمینه ورود کند. وی افزود: در این خصوص پرونده‌ای تشکیل و مباحث و نگرانی ها موجود در شورای نظارتی استان با حضور دستگاه‌های نظارتی بررسی و مقرر شد تا در یک زمان‌بندی معین و با نظارت اداره محیط زیست اقدامات لازم برای  حل چالش‌های زیست محیطی واحدهای تولید کننده ید در دستور کار قرار بگیرد.

▫️آقا علیخانی گفت: واحدهای فعال در حوزه ید و همچنین شرکت‌های متقاضی سرمایه‌گذاری در این بخش باید بدانند که در کنار تمام هزینه‌های مربوط به بهره‌برداری و تولید، باید هزینه‌های لازم در حوزه حفظ محیط زیست را پیش‌بینی کنند. وی ادامه داد: با وجود آنکه در حال حاضر شاهد همراهی و همکاری مدیران کارخانجات تولید ید در استان با محیط زیست هستیم، اما معضلات زیست محیطی این واحدها هنوز به طور کامل حل نشده است. ‌

▫️آقا علیخانی  افزود: بر اساس برخی گزارش‌ها، واحدهای تولید کننده ید در گلستان طی سال‌های گذشته به تعهدات و وظایف خود در حوزه محیط زیست پایبند نبودند اما سازمان بازرسی استان مصمم است در کنار حمایت از تولید بر اساس زمانبندی مشخص شده پیامدهای زیست محیطی این واحدها را برطرف کند.

▫️وی گفت: دستگاه‌های ناظر و متولی در حوزه صنعت به ویژه صنایع ید باید از همان ابتدای از فعالیت‌های مرتبط در این حوزه، اقدامات نظارتی خود را به درستی انجام دهند؛ طوری نشود که شاهد استخدام و به کارگیری صدها پرسنل در یک واحد تولیدی ناهمسو با محیط زیست باشد و تعطیلی و توقف فعالیت، هزینه‌های سنگینی را به نظام تحمیل کند.

▫️نکته پر اهمیت در این باره حساسیت افکار عمومی به مساله ید در گلستان است، ابهام در تاثیرات ید بر زندگی شهروندان و گاه شایعات متفاوت از تاثیرات ید در سلامتی شهروندان مساله ای است که نیاز به توجه جدی و روشنگری بیشتر دارد و باید برای آن چاره اندیشی کرد. لازم به ذکر است: کارخانه ید کانسار خزر در محدوده شهرستان آق قلا و در کیلومتر ۲۷ جاده آق قلا به اینچه برون با فاصله سه کیلومتری ضلع شرقی جاده واقع شده است.

▫️ عرصه استقرار واحد فرآوری ید در داخل محدوده معدن اینچه به مساحت ۴۰ کیلومتر مربع می باشد. نزدیکترین مرکز مسکونی به این کارخانه، شهر انبارالوم درجنوب شرقی محدوده می باشد.  ماده خام اصلی برای تولید ید، شورابه های زیرزمینی است و باید پساب حاصل، پس از استخراج ید، در تصفیه خانه کارخانه با عبور از لایه های آهک زنده خنثی شود تا اسیدی ته آب خروجی تنظیم شود. تا سال ۱۴۰۱ پساب با دبی ۲۴۰ لیتر بر ثانیه (حدود ۲۱ هزار مترمکعب بر شبانه روز) به دریاچه اینچه تخلیه می شد. مساحت تقریبی دریاچه اینچه حدود ۶۲۰ هکتار و فاصله مستقیم (هوایی) آن تا دریای خزر حدود ۵۱ کیلومتر است.

▫️گلشن مهر در انتظار نوشته ها و دیدگاههای اهل فن در این باره خواهد ماند.

 روزنامه گلشن مهر گلستان یکشنبه دو اردیبهشت شماره ۲۷۶۳

www.ulkamiz.ir

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا