یادداشت

رسانه های مستقل و روزنامه نگاران شجاع، عامل اقتدار نظام

پایگاه خبری اولکامیز – روح الله کلانتری*: امروز در دنیای کنونی که از عصر ارتباطات به عصر اطلاعات و اخیرا هم به بازار پیام رسیده ایم نمی توان جلوی حقایق را گرفت.علت اصلی  پایین بودن رتبه ایران این است که رهبران و زمامداران جامعه آزادی مطبوعات و فعالیت روزنامه نگاران را تهدیدی برای نظام و انقلاب دانسته و جلوی فعالیت آزاد و قانونی مطبوعات رامی گیرند.

جیمز مدیسون که از رهبران سیاسی آمریکا بود معتقد است:( یک حکومت مردمی بدون اطلاعات مردمی و وسائل بدست آوردن آن یا تراژدی است یا کمدی و یا هر دو مردمی که می خواهند خود حکومت کنندباید خود را به قدرت آگاهی مجهز کنند.)

اگر دانستن حق مردم است که هست باید رهبران جامعه شرایط را به گونه ای در جامعه فراهم کنند که همه افرادبتوانند بدون لکنت زبان به تعبیر پیامبر گرامی اسلام(ص) دیدگاه های خود را بیان نموده و مطمئن باشند که در چنین شرایطی نه نظام و انقلاب ضربه می خورد و نه امنیت ملی به خطر می افتد، بلکه مردم با این شرایط به رسانه های خودی گرایش پیدا کرده و از رسانه های غیر خودی دوری می کنند.

مسئولان و رهبران جامعه باید نگاه خود را به مطبوعات و روزنامه نگاران تغییر داده و با سعه صدر و تعامل با آنها برخورد کنند.‌باید این حقیقت را درک کنند که روزنامه نگاران یک فرصت هستند نه تهدید.

روزنامه نگاران باید با شجاعت،صداقت،صراحت و شفافیت به رسالت خود که اطلاع رسانی و نقد حاکمان و رهبران جامعه است بپردازند.

رسانه ها ستون فقرات مردم سالاری و عامل نظارت بر عملکرد حکومت ها هستند تا آنها دچار استبداد و خود کامگی نشوند. اگر می خواهیم که جایگاه رسانه را در دنیا افزایش دهیم باید در جهت گسترش آزادی مطبوعات مستقل و روزنامه نگاران شجاع ، صادق ، متفکر و خلاق تلاش نموده و به قانون اساسی پایبند باشیم.

قانون اساسی ما تکلیف را مشخص کرده و به هیج وجه به دنبال جامعه تک صدائی نیست. امروز جوهره نظام ما در قانون اساسی متجلی است.

مسئولان باید این مطلب را درک کنند که حقیقت با نگفتن و ننوشتن گم نمی شود، اما گفتن حقیقت اعتماد را در جامعه و جهان افزایش میدهد.

روزنامه نگاران در حقیقت سخنگوی جامعه و صدای مردم هستند و کشورهایی که به روزنامه نگاران و مطبوعات مستقل توجه داشتند از امنیت،عدالت و اقتدار بیشتری برخوردار هستند. ضمن گرامیداشت روز جهانی آزادی مطبوعات به مسئولان کشور توصیه می کنم که با روزنامه گاران شجاع و مستقل که در حوادث سال گذشته در راستای رسالت مطبوعاتی خود اقدام کرده و متاسفانه در زندان بسر می برند، خصوصا سرکار خانم ها الهه محمدی و نیلوفر حامدی با سعه صدر برخورد کرده و هر چه سریعتر زمینه آزادی آنها را فراهم نمایید.

*مدیر مسئول هفته نامه آفتاب گلستان

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا