فرهنگی

به بهانه ۲۰ سالگی اولین سایت ترکمن صحرا / بخش دوم

گفتگو با محمد امین قرنجیک مدیر سایت دانشجویان ترکمن

پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز- به بهانه بیست سال تلاس مستمر و مداوم سایت دانشجویان ترکمن در فضای نت  و رسانه های دیجیتالی با دکتر محمد امین قرنجیک مدیر این سایت مصاحبه ای تقصیلی انجام دادیم که بخش اول آن دیروز منتشر شد و اکنون بخش دوم ( آخر )  این مصاحبه درج می گردد که از سمع و نظر شما می گذرد. با ما همراه باشید :

با توجه به کثرت و تعدد رسانه های دیجیتالی در حال حاضر وضعیت رسانه ای ترکمن صحرا ( فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ) چگونه ارزیابی می کنید؟

همانطور که در سوالات فوق توضیح دادم یکی از اهداف ما توسعه رسانه های مجازی ترکمنی بود و ما نگاه انحصاری در این خصوص نداشتیم و با توجه به اینکه در عرصه برنامه نویسی و طراحی وب سایت فعالیت داشتیم ، در راه اندازی وب سایت های ترکمنی بسیاری همچون سایت اولکامیز، سایت ترکمن سسی، سایت بایراق، سایت ترکمن نشر، سایت ترکمن آنلاین و صدها وب سایت ترکمنی دیگر .. همکاری داشتیم

یکی از رموز تداوم فعالیت سایت، داشتن سیستم برنامه ریزی روزانه، ماهیانه و سالیانه برای فعالیت سایت بود به علت علاقه ایی در این زمینه داشتیم توانستیم تا ۲۰ سال این سایت را ادامه دهیم اما بسیاری از سایت های ترکمنی بخاطر نداشتن فاکتورهای فوق متاسفانه پس از مدتی فعالیت شان متوقف و دچار وقفه شدند

اما امروزه به لطف شبکه های اجتماعی، فعالیت جوانان ترکمن مخصوصا در شبکه اینستاگرام افزایش یافته است که در زمینه های خبری، اطلاع رسانی و فرهنگی و .. مشغول هستند اما یک نکته هم این است که اکثر صفحات اینستاگرامی خبری ترکمن فاقد تولید محتوا اختصاصی هستند و بیشتر نسبت به بازنشر مطالب از سایت های دیگر می نمایند و حتی با روند تهیه اصولی خبر آشنایی ندارند اما در زمینه خبر رسانی مشغول هستند. توصیه ام به این دوستان این است که روی آموزش بیشتر زمان بگذارند و با آشنایی بیشتر با اصول و مقدمات کار، بصورت حرفه ای تر در این زمینه مشغول باشند

باتوجه به قدمت و شهرت سایت تحت مدیریت شما آیا تاکنون از کمک های دولتی و یارانه حمایتی ارشاد استفاده کرده اید؟ اگراستفاده نکردید دلایل چه بود؟ در این باره چه سخنی با مسئوولین ارشاد دارید؟

سایت دانشجویان ترکمن بعنوان اولین سایت ترکمنی منطقه است که در سال ۱۳۹۴ موفق با اخذ مجوز رسمی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی شد و تا کنون کمک و حمایت یارانه ای چندانی نشده است. یکی از دلایل عدم استفاده از این حمایت ها، بخاطر عدم اطلاع رسانی کافی در زمینه دستورالعمل های اجرایی است که بعلت عدم دریافت خبرهای در این زمینه بعلت انقضا شدن مهلت زمانی معمولا از داستان این گونه حمایت ها عقب می افتادیم مثلا اخیرا پر نمودن خود اظهارنامه فعالیت سایت بعنوان ملاک دریافت رسانه های مجازی از کمک های و حمایت های دولتی عنوان گردید که بعلت منقضی شدن مهلت زمانی این امکان برای سایت فراهم نشد. نکته جالب این جا است که در زمان انتخابات نماینده مدیر مسئول رسانه ها و یا انتخابات خانه مطبوعات با پیامک و روشهای مختلف اطلاع رسانی می شود اما در خصوص این دستورالعمل های اجرایی و حمایتی بدین صورت اطلاع رسانی نمی شود که انتظار می رود مسئولین در این زمینه تجدید نظر نمایند.

در ضمن قابل ذکر است که سایت دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن در سومین دوره جشنواره بین المللی رسانه دیجتال در مهر ماه ۱۳۸۸موفق به کسب رتبه سوم در زمینه ترویج فرهنگ و هنر ایرانی گردید که در مراسمی در تهران با حضور معاونت ریاست جمهوری، سایت  مورد تقدیر قرار گرفت.

آینده رسانه های مجازی را چگونه پیش بینی می کنید؟ اگر اینترنت ماهواره ای شود چه اتفاقی می افتد؟

آینده رسانه های مجازی، قطعا با پیشرفت و امکانات روز تکنولوژی دچار تغییرات زیادی خواهد شد و با پیشرفت سیستم های بلاکچین در زمینه اینترنت  غیرمتمرکز و گسترش نفوذ اینترنت آزاد از طریق ماهواره، بایستی در زمینه فرهنگ سازی استفاده از فضای مجازی بیش از پیش گام برداریم تا نیازی به محدودسازی اینترنت نباشد.

به نظر شما امروز با ورود رسانه های نوظهور( فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ) چرا  از اقبال سایت ها کاسته شد و دیگر مثل گذشته نیست؟

بعلت راحتی و ضریب بالای استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی، آمار بازدید سایت ها کاهش یافته است اما می توان با فعالیت در شبکه های اجتماعی، پل ارتباطی سایت با شبکه های اجتماعی را فراهم نمود.

شیرین ترین و تلخ ترین خبرهایی که  در طی این ۲۰ سال در سایت کار کردید چه بود دو سه مورد نام ببرید؟

خبرهای شیرین و تلخ بسیاری در طول ۲۰ سال فعالیت داشتیم، بطوریکه موفقیت مفاخر ترکمن در عرصه های مختلف باعث خوشحالی و خرسندی ما بود و رحلت و از دست دادن دوستان از خبرهای تلخ بود اگر بخواهم بطور موردی بپردازم می توانم به خبر موفقیت سایت در سومین دوره جشنواره بین المللی رسانه دیجتال در مهر ماه ۱۳۸۸ جزو خبرهای شیرین و خبرهای درگذشت دوستان و مفاخر ترکمن مخصوصا در دوران کرونا از خبرهای تلخ نام ببرم.

اگر آسیب شناسی داشته باشیم متاسفانه کار تیمی در بین ما ضعیف است و غالبا فعالیت ها  بصورت انفرادیاست به نظر شما اگر جوانان علاقمند در کنار باتجربه ها در قالب یک گروه کار کنند چه اتفاقی می افتد؟ این حرکت چه محاسنی در بر دارد؟ مضرات کار انفرادی در رسانه ها چیست ؟

قطعا کار تیمی مزایا و محاسن بسیاری نسبت فعالیت انفرادی دارد و علت عدم موفقیت کار تیمی در عرصه رسانه بعلت عدم وجود مدیریت حرفه ای و سیستماتیک نبودن فعالیت ها است که در صورت مهیا شدن این عوامل، موفقیت کار تیمی اتفاق خواهد افتاد.

کدام  خصوصیات و ویژگی ها ، سایت دانشجویانترکمن را از دیگر رسانه ها متمایز ساخته است؟

سایت دانشجویان ترکمن بدون وابستگی جناحی سیاسی است و بصورت مستقل و مردمی فعالیت دارد و سعی دارد بدون هیاهو و جنجال های سیاسی نسبت به اطلاع رسانی با افزایش امید و انگیزه به جوانان ترکمن صحرا به فعالیت بپردازد

به نظر شما برد و تاثیر کدام یک از پیام رسان ها در ایران بیشتر است ؟

اینستاگرام

تاکنون چند سایت طراحی کرده اید ؟ به ویژه سایت های خبری ؟ اگه ممکنه چند مورد از معروفترین شان را نام ببرید

در مجموعه ویناوب که به ارائه خدمات طراحی و راه اندازی وب سایت ها فعالیت مشغول هستیم بیش از هزاران وب سایت در طول این مدت طراحی و راه اندازی نمودیم که فعلا آمار دقیقی از وب سایت های خبری ندارم اما بصورت تقریبی بیش از ۵۰ وب سایت خبری منطقه را طراحی و راه اندازی نمودیم که از بارزترین نمونه ها شامل سایت اولکامیز، سایت ترکمن سسی، سایت ترکمن نشر، سایت بایراق، سایت ترکمن آنلاین و .. است.

 عملکرد آقای جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی را چگونه ارزیابی می کنید؟

محمد جواد آذری جهرمی نخستین وزیر دهه شصتی در نظام جمهوری اسلامی است که سکان وزارت را در دست گرفت و برخلاف انتظار مخالفان، توانست در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به موفقیت‌هایی مهم و درخشانی دست یابد و این عملکرد ایشان، ورود سایر جوانان را به پست های بالای مدیریتی تسهیل می کند.

وزیری که آگاه به تکنولوژی و فناوری های جدید در عرصه اینترنت است و سعی دارد با توسعه زیرساخت ها، نسبت به توسعه فناوری جدید در بستر اینترنت بیش از پیش گام بردارد. یکی از ابتکارات ایشان ارائه اینترنت رایگان به خبرنگاران و قشرهای مختلف جامعه در دوران کرونا می باشد.

سخن آخر ؟

امیدواریم جوانان امروزی ، بیش از پیش به کسب تجربه و آموزش و یادگیری حرفه ای محور های فعالیت خود بپردازد تا در هر زمینه ایی مشغول هستند سرآمد باشند و سعی نمایند به دور از هیجانات و جوگیری های جامعه با منطق و اصولی با مشکلات برخورد نمایند که با تلاش و کوشش زیاد به موفقیت های روز افزون دست خواهند یافت.

گفتگو از: لطیف ایزدی ، اولکامیز

اواخر فروردین ۱۴۰۰

www.ulkamiz.ir

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا