ادبیات

تقی پورمند؛ شخصیتی سهل و ممتنع

پایگاه خبری اولکامیز – حمید کمی* : سال ۱۳۸۵ در دفتر نشریه صحرا در گرگان نشسته بودم. زنگ در به صدا درآمد. منشی در را باز کرد. دو نفر با موی سفید و ظاهری فرهیخته وارد دفتر شدند. پس از رد و بدل شدن چند جمله متعارف و احوالپرسی، گفتند امروز اینجا آمده‌ایم تا بگوییم هر  کمکی که از دست ما برمی‌آید برای نشریه صحرا انجام بدهیم.

بنده ضمن تشکر از آنها، گفتم: « همین که زحمت کشیده و به اینجا تشریف اورده‌اید، مشخص می کند شما از خوانندگان و طرفداران پر و پا قرص صحرا هستید. همین نهایت کمکی است که می توان به یک نشریه کرد.»همچنین گفتم ؛ «این افتخار نصیب کمتر نشریه‌ای می‌شود.»

آن دو نفر که  آشنایی ام با ایشان از آن روز تاکنون دوام یافته است،  شاعر تقی پورمند و استاد ادبیات بایرام قلیچ فرزام بودند.

تاغی دأده شخصیتی خاص و منحصر بفرد است. او اگر برای انجام کاری تصمیم گرفته باشد، کمتر تمایل به مشورت و همفکری دارد. یعنی در هر شرایطی تصمیمش را عملی می‌کند. اما برعکس ، همیشه علاقمند به همفکری جهت کمک به سهولت کار دیگران است. بخصوص در مسائل فرهنگی، و همیاری در این زمینه پیشقدم بوده و هست.

مهربان و مهمان‌نواز است. به دوستی اهمیت زیادی می‌دهد. به آسانی از کسی نمی‌رنجد، و یا رنجشش را عیان نمی‌کند. با تمام اختلاف سنی، همین خصلت‌های ویژه او، باعث تداوم دوستی چندین ساله‌ام با ایشان شده است.

اما تقی پورمند در شاعری نیز همچون زندگی شخصی، دارای پشتکار و جدیت است. با چاپ مجموعه شعر “شوُردان تاپئلدئ” وارد این حوزه شد. متعاقب آن با چاپ ۴ کتاب شعر دیگر و یک کتاب نثر، جدیت خود را در حوزه شعر و فرهنگ اعلام نمود.

وی هدف از انتشار این کتب را حفظ واژه‌ها و سخنان قصار درحال فراموشی در زبان ترکمنی می‌داند. او واقعا دغدغه زبان مادری خود را دارد. هدف او در زندگی ادبی،  تهیه ی منابع قابل استناد برای محققان و پژوهشگران فرهنگ و ادب ترکمن، با ثبت و ضبط فرهنگ شفاهی این مردم، میباشد. چاپ با دو خط لاتینی و فارسی از ویژگی‌های  باارزش کتاب‌های اوست.

امیدوارم تاغی دأده سال‌های سال زنده باشند و به اغتنای فرهنگ مردم خود کمک نمایند. / ماهنامه ترکمن دیار

*فعال فرهنگ و ادبیات

www.ulkamiz.ir

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا