مطالب ویژه

جاذبه‌های زیارتی، مقصد سفر گردشگران نوروزی گلستان

پایگاه خبری اولکامیز – استان گلستان در کنار موقعیت جغرافیایی، اقلیم‌های متفاوت آب وهوایی، جنگل، دریا، دشت، کویر، زندگی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب گوناگون، ۱۲۳ بقعه متبرکه با ۱۸۰ امامزاده در جای جای خود دارد که جاذبه‌ای برای سفر گردشگران نوروزی است.

به گزارش ایرنا، گلستان بین دو قطب گردشگری شمال و زیارتی مشهد مقدس قرار دارد که هر ساله در تعطیلات نوروز مسافران و گردشگران فراوانی از این خطه گذر می‌کنند و معرفی جاذبه‌های زیارتی این خطه می‌تواند مدت ماندگاری و حتی اقامت مسافران نوروزی را افزایش دهد.

امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس

امامزاده یحیی بن زید (س)، نوه امام سجاد (ع) است و از ایشان به‌عنوان بزرگترین امامزاده استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورد، یاد می‌شود.

گفته می شود، امامزاده یحیی بن زید(ع) در زمان یزید بن معاویه با ۷۰۰ نفر از طرفداران خود در خراسان قیام کرد و شکست سختی به سپاه آنان وارد ساخت و بعد از آن عازم هرات و از آنجا به شهر جرجان مهاجرت کرد.

والی خراسان (نصر) همراه ۸۰ هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی این قیام وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ، یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.

امامزاده یحیی بن زید(س) درحومه شهر گنبدکاووس (چهار کیلومتری مرکز شهر) واقع است و از جاذبه‌های زیارتی مهم برای مسافران نوروزی به شمار می‌رود.

آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید(س) که مورد توجه شیعه و اهل سنت منطقه گنبدکاووس و زوار و مسافران سراسر کشور است، ۲۳ هزارو ۱۵۰ مترمربع فضای مسقف و شبستان با حدود ۱۰۰ زائرسرا دارد.

وجود محراب گچ‌بری شده از دوره سلجوقی در جوار ضریح مطهر امامزاده یحیی بن زید (س) گنبدکاووس و همجواری با شهر تاریخی و باستانی جرجان از دیگر جاذبه‌های این مکان مقدس است.

امامزاده عبدالله روستای زیارت گرگان

امامزاده عبدالله روستای زیارت در جنوب شهر گرگان، جلوه ویژه‌ای به این منطقه داده و توانایی خاصی برای پذیرش مهمان از سراسر کشور دارد که مسافران نوروزی می‌توانند پس از عبور از منطقه گردشگری و تفریحی ناهارخوران و طی ۱۷ کیلومتر مسیر از دل جنگل وارد این روستا ییلاقی شوند.

در کنار جاذبه‌های طبیعی این روستا، وجود آبگرم با خواص درمانی، زمینه پذیرش گردشگران زیارتی را برای حضور در امامزاده عبدالله روستای زیارت دوچندان می‌کند.

این مقبره منتسب به یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است که در جوار آن گورستان قدیمی وجود دارد و قدمت برخی از قبرهای آن به قرن چهار و پنج هجری بر می‌گردد.

گردشگران نوروزی هنگام حضور در این جاذبه زیارتی می‌توانند از این روستا سوغات ازجمله صنایع دستی شامل انواع فرش، گلیم، جاجیم و حتی کوله‌پشتی‌ مخصوص آنجا به اسم چمتا تهیه و با خود همراه ببرند.

امامزاده آق امام آزادشهر

«آق امام» به‌عنوان یکی از امامزاده‌های شاخص استان گلستان در شهرستان آزادشهر و در مسیر جاده بین المللی تهران -مشهد مقدس قرار دارد.

بقعه متبرکه این امامزاده بر بالای تپه‌ای گنبدی شکل به ارتفاع ۳۰۰ متر که به نام کوه آق امام معروف است در شمال شرق شهرستان آزاد شهر قراردارد.

مقبره این امامزاده متعلق به محمد بن زیدبن اسماعیل علوی (۲۸۲-۲۷۰ هجری قمری ) به‌عنوان دومین امیر مقتدر، فاضل و نیکوسیرت علویان طبرستان است.

مسافران نوروزی برای دسترسی به این جاذبه زیارتی باید جاده آسفالته فرعی سه کیلومتری را از جاده اصلی تهران – مشهدمقدس ( آزادشهر – مینودشت) طی کنند.

در مورد وجه تسمیه کلمه آق امام گفته می‌شود که «آق» یک کلمه ترکی و به معنای سفید است که به دلیل آنکه مقبره محمدبن زید در بلندی و ارتفاع کوهستان ساخته شده و داخل آن نیز روشن تر از مقبره یحیی بن زید در گنبدکاووس است ترک‌ها در مقام مقایسه به این محل لقب آق امام یعنی امام سفید داده و هم اکنون مردم منطقه اعم از شیعه و سنی این مکان را به این نام می شناسند و به آن احترام می‌گذارند.

خالد نبی زیارتگاهی بر فراز تپه ماهورها

هرساله ده‌ها هزار نفر زائر و گردشگر از مناطق مختلف کشور، گلستان و استان‌های مجاور و برخی جهانگردان خارجی از مجموعه زیارتی و گردشگری خالدنبی(ع) ، گورستان باستانی، مناظر و چشم اندازهای طبیعی آن به ویژه در فصل بهار بازدید می‌کنند.

زیارتگاه خالد نبی، محل دفن خالد نبی (خالد بن سنان) است و در وب سایت بقعه خالد بن سنان در معرفی وی به نقل از کتاب ناسخ التواریخ آمده است: خالدبن سنان (ع) ۶ هزار و ۱۲۳ سال بعد از به دنیا آمدن حضرت آدم (ع) و در سال ۵۳۰ میلادی بر تخت نبوت نشسته و مردم زمان خود را به شریعت حضرت عیسی (ع) دعوت می‌کرد و نسب آن حضرت به حضرت اسماعیل ذبیح الله (ع) می‌رسد.

فاصله زمانی بین ظهور خالدنبی (ع) و ولادت خاتم الانبیا، چهل سال است، به عبارت دیگر خالدبن سنان (ع)چهل سال پیش از ولادت خاتم الانبیا به ظهور می‌رسد.

همچنین در نزدیکی و پایین‌تر از بقعه خالد نبی، بقعه‌های عالم بابا و چوپان عطا و دره‌ای به نام پنج شیر و همچنین چشمه خضر قرار دارند.

طبق روایات رایج بین اهالی، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا، شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام و یا یکی از همراهان وی بوده‌است که همگی آنها مورد توجه و احترام ترکمن‌ها هستند.

در قسمت شرق بقعه چوپان عطا و پیوسته به آن و بر روی یک رشته تپه ماهورهای خاکی که ارتفاع آنها به مراتب کمتر از ارتفاع محل مرقد خالد نبی است، گورستان عظیمی دیده می‌شود که در آن سنگ مزارهای استوانه‌ای تا ارتفاع حداکثر ۲ متر در آن دیده می‌شود.

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبدکاووس و ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای نمونه گردشگری گچی‌سو، در ارتفاع ۷۰۰ متری کوه گوگجه داغ یا تانگری داغ و در قسمت شرقی هزار دره در شرق استان گلستان واقع شده ‌است.

به نوشته مورخان حضرت خالد نبی از پیامبران تبلیغی و نیز طبق اعتقادات رایج، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا یکی از اولیای گمنام او است که همگی آنها در منطقه بخصوص در بین ترکمن ها مورد توجه و احترام هستند و این منطقه هر هفته از نقاط مختلف زائرانی دارد.

امامزاده نور گرگان

امام‌زاده نور یکی از مفاخر معنوی گرگان است که در محله قدیمی سرچشمه این شهر قرار داردو به عنوان نگین شهر تاریخی استرآباد (گرگان) محسوب می‌شود.

این مکان به دلیل ویژگی‌های بصری جذاب از جمله در طراحی ضریح و بنا با معماری چند قرن قبل، همواره مورد توجه ساکنان این شهر و گردشگران بوده و به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

بنای آرامگاه این امامزاده متعلق به دوره سلجوقیان است که مردم از سر ارادت او را شاهزاده اسحاق می‌نامند.

توزیع ۳ هزار کتابچه معرفی بقاع متبرکه گلستان

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: امسال برای معرفی بقاع متبرکه استان و افزایش گردشگران زیارتی در تعطیلات نوروز ، ۳ هزار کتابچه به همراه نقشه استان تهیه شده که در اختیار علاقمندان قرار داده می شود.

حجت الاسلام نصرت‌الله جعفری به خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر این ۵۰ بقاع متبرکه، اماکن مذهبی و مساجد بین راهی شاخص این استان درقالب طرح«ضیافت بهاری» ( آرامش بهاری و ضیافت الهی ) برای استقبال از مسافران نوروزی آماده شد.

وی ادامه داد: ظرفیت اسکان موقت و ثابت مسافران و گردشگران نوروزی در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در استان ویژه تعطیلات نوروز حدود ۱۰۰ هزار نفر است .

حجت الاسلام جعفری افزود: از مشارکت ۳۵ مبلغ و مبلغه در اجرای طرح آرامش بهاری با راه‌اندازی خیمه‌های معرفت (برپایی نمازجماعت، پاسخگویی به سوالات دینی، ترویج فرهنگ وقف، ترویج فرهنگ جوانی جمعیت و برپایی جنگ شاد ویژه کودکان و نوجوانان) استفاده می‌شود

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا