سیاسی

حاشیه‌نگاری دیدار استاندار گلستان با دانشجویان؛ اتفاقات اخیر اعتراض بود یا اغتشاش؟

پایگاه خبری اولکامیز – نشست سه ساعته استاندار گلستان با دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، جلسه‌ای متفاوت، همراه با گلایه شدید به دولت، ترک گروهی جلسه توسط دانشجویان معترض، بالا بردن پیراهنی با شعار «زن، زندگی آزادی» و پاسخ استاندار به پرسش‌های متفاوت دانشجویان از جمله تفاوت اعتراض و اغتشاش بود.

به گزارش ایرنا، چند دقیقه مانده به ساعت ۱۰ در سالن خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان جای نشستن نیست. تعدادی از دانشجویان ایستاده و یا نشسته روی زمین در انتظار شروع مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور استاندار گلستان هستند.

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بیش از ۴ هزار دانشجو دارد اما ظرفیت سالن اجتماعات این مرکز آموزشی عالی به ۳۵۰ نفر هم نمی‌رسد.

به دلیل نبودن جا برای نشستن، تعدادی از دانشجویان وارد سالن نشده و از شرکت در این مراسم منصرف می‌شوند.

حاشیه‌نگاری دیدار استاندار گلستان با دانشجویان؟ اتفاقات اخیر کشور اعتراض بود یا اغتشاش؟

سردار سلیمانی قهرمان مردم یا حکومت؟

علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان در ابتدای مراسم گفت که قصد سخنرانی ندارد و می‌خواهد حرف‌هایش را بر مبنای سوالات دانشجویان انجام دهد.

به همین دلیل چند نفر از مسوولان دانشگاه به سرعت کاغذهایی را برای نوشتن سوال به دانشجویان می‌دهند و در همین حین استاندار گلستان می‌گوید که برای استفاده صحیح از وقت و تا زمان جمع شدن سوالات، دقایقی را صحبت خواهد کرد.

چند کلمه از شروع سخنرانی استاندار گلستان نگذشته که یکی از دانشجویان با فریاد، سخن زنگانه مبنی بر «قهرمان ملی بودن سردار سلیمانی» را به چالش می‌کشد.

این دانشجو خطاب به زنگانه گفت: چه کسی گفته که سردار سلیمانی قهرمان مردم است؟ چرا حکومت از سردار سلیمانی تابویی درست کرده در حالی که او قهرمان ملی نیست؟

حاشیه‌نگاری دیدار استاندار گلستان با دانشجویان؟ اتفاقات اخیر کشور اعتراض بود یا اغتشاش؟

استاندار گلستان در جواب این دانشجو گفت: حضور چند میلیونی در مراسم تشییع جنازه سردار سلیمانی چه پیامی باید برای ما داشته باشد؟ آیا آنهایی که در این مراسم شرکت داشته و از هر قشر و سلیقه‌ای بودند از این مردم نبودند؟

زنگانه افزود: در تعریف و نگاه شما قهرمان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد که سردار سلیمانی فاقد آن بوده است؟

در حین جواب دادن استاندار گلستان به این پرسش، یکی از دانشجویان گفت: شما ۴۳ سال کشور را اداره کردید اما هنوز ما در بسیاری از بخش‌ها دچار مشکل ساختاری و اساسی هستیم.

زنگانه در پاسخ به این سوال گفت: می‌پذیرم که در برخی بخش‌ها دچار مشکل هستیم اما به نظر شما کشوری مانند آمریکا و یا دیگر کشورهای توسعه‌یافته مسیر رسیدن به پیشرفت‌های فعلی را در زمانی کوتاه سپری کردند؟

وی افزود: به عنوان مثال نظم شورایی این کشورها در درجه بالایی از ترقی قرار دارد اما شاید جالب باشد که بدانید آنان این پیشرفت را طی ۴۰۰ سال و با آزمون و خطاهای بسیار به دست آوردند و در مقایسه با آنها، ۴۰ سال زمان زیادی نیست.

پیشرفت خم رنگرزی نیست

استاندار گلستان گفت: پیشرفت خم رنگرزی نیست که یک شبه بتوان به آن رسید و برای رسیدن به آن باید زمان طولانی را سپری کرد.

زنگانه افزود: به اتفاقات روز کشورهای توسعه یافته نگاه کنید و ببینید که آنها با وجود پیشرفت‌های فراوان هنوز در برخی مسایل دچار مشکل هستند و موضوعی مانند خانواده‌محوری را نقطه ضعف خود دانسته و به دنبال پرکردن این خلا هستند.

وی ادامه داد: آمریکا به دلیل ویژگی جغرافیایی از آسیب‌های ۲ جنگ جهانی دور ماند اما رشد تکنولوژی این کشور مگر ۲۰ ساله اتفاق افتاد که حالا ما توقع داشته باشیم در طی ۴۰ سال به قدرت برتر جهان در همه بخش‌ها تبدیل شویم؟

حاشیه‌نگاری دیدار استاندار گلستان با دانشجویان؟ اتفاقات اخیر کشور اعتراض بود یا اغتشاش؟

آویزان کردن کاپشن به پرچم ایران

در ادامه این جلسه و در شرایطی که با فریاد زیاد چند دانشجو، امکان رسیدن صدا به صدا وجود نداشت، استاندار گلستان از یک دانشجو دعوت کرد به روی سن رفته و به عنوان نماینده دانشجویان سوالات خود را مطرح کند.

این دانشجو که خود را «آصف» معرفی کرد به محض ایستادن پشت جایگاه، کاپشن خود را درآورد و آن را روی پرچم ایران آویزان کرد.

اگر چه با این کار، تعدادی از دانشجویان او را تشویق کردند اما نگاه متحیر استاندار به این رفتار و اعتراض چند دانشجو باعث شد وی به سرعت کاپشن خود را گرفته و روی زمین بگذارد.

پس از این کار استاندار گلستان با گلایه گفت: آیا این رفتار شما به عنوان قشر فرهیخته جامعه با پرچم به عنوان نماد ایران اسلامی کار درست و پسندیده ای بود؟

این دانشجو با پذیرش اشتباه خود، این کار را غیرعمدی دانسته و از انجام آن عذرخواهی کرد.

حاشیه‌نگاری دیدار استاندار گلستان با دانشجویان؟ اتفاقات اخیر کشور اعتراض بود یا اغتشاش؟

استاندار گلستان با پذیرش اشتباه این دانشجو گفت: در اغتشاشات اخیر تعدادی از افراد بدون آنکه از عاقبت کار خود مطلع باشد دست به اقداماتی زدند که پس از درک اقدام اشتباه خود از آن عذرخواهی کرده و پشیمان شدند.

در حین این سخن استاندار و وقتی زنگانه به کلمه «اغتشاش» رسید تعدادی از دانشجویان فریاد زدند «اعتراض، نه اغتشاش»

مرز اعتراض و اغتشاش چیست؟

پس از آن، «آصف» به نمایندگی از دانشجویان پرسید: آقای زنگانه فرق و مرز اعتراض و اغتشاش چیست؟

حاشیه‌نگاری دیدار استاندار گلستان با دانشجویان؟ اتفاقات اخیر کشور اعتراض بود یا اغتشاش؟

استاندار گلستان در پاسخ به این سوال گفت: اعتراض بیان صحیح گلایه و انتقاد است اما اغتشاش و آن چه طی مدت اخیر در کشور رخ داد، برهم زدن امنیت کشور و تخریب اموال عمومی است.

وی ادامه داد: می‌پذیرم که ما در کشور ساز و کار و بستر مناسبی برای اعتراض اقشار و اصناف فراهم نکردیم و معتقدم اگر زمینه اعتراض در کشور فراهم باشد، اغتشاش و آشوب مانند اتفاقات اخیر رخ نخواهد داد.

زنگانه یکی از روش‌های پیشگیری از بروز اغتشاشات را برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها دانست و تاکید کرد این روش‌های ابراز عقیده و اندیشه باید در مراکز آموزش عالی گلستان برگزار شود.

استاندار گلستان ادامه داد: وقتی زمینه اعتراض در کشور فراهم نباشد موجب می‌شود مثلا فردی که به بخشی از بدنه حاکمیت نقد دارد لابه‌لای جمعیت اغتشاشگر رفته و ازدحام آنها به رفتارهای خارج از عرف و هنجارشکنانه منجر شود.

وی اظهار داشت: وقتی جمعیت معترضین متوجه بهره‌برداری اغتشاشگران از اعتراض آنان شدند و فهمیدند که در این فضا امکان به نتیجه رسیدن خواسته‌های قانونی آنان وجود ندارد، صف خود را از آشوبگران جدا کردند.

حاشیه‌نگاری دیدار استاندار گلستان با دانشجویان؟ اتفاقات اخیر کشور اعتراض بود یا اغتشاش؟

زنگانه ادامه داد: آیا بهم ریختن امنیت جامعه و تهدید مغازه‌داران با اسلحه و چاقو به تعطیلی، آتش زدن سطل زباله و شکست شیشه بانک‌ها، اعتراض است یا اغتشاش؟

در این حین، یکی از دانشجویان پرسید: آقای زنگانه چطور در انقلاب سال ۱۳۵۷، آتش زدن اتوبوس و بانک کار انقلابی بود اما حالا مشابه همان رفتار می‌شود اغتشاش؟ که استاندار گلستان پاسخ داد: در همه دوره انقلاب حضرت امام (ره) به عنوان رهبر نهضت به صراحت اعلام کردندکه با تخریب اموال عمومی و اغتشاس و از بین بردن اموال مردم و کشور مخالف هستند.

همکلاسی‌های ما کی آزاد می‌شوند؟

در ادامه، «آصف» که به عنوان نماینده دانشجویان در پشت جایگاه بود گفت: آقای استاندار! ماه قبل تعدادی از همکلاسی‌های ما در محوطه دانشگاه جمع شده و بدون هیچ رفتار هنجارشکنانه، چند شعار از جمله «زن زندگی ، آزادی» سر دادند. اما پس از آن تعدادی از آنان دستگیر شده و با حکم کمیته انضباطی ممنوع‌الورود شدند. خواسته ما آزادی آنان و بازگشت به دانشگاه و کلاس‌های درس است.

استاندار گلستان در پاسخ به این سوال گفت: گلستان در آشوب‌های اخیر شاهد کمترین تنش و برخورد بود که یکی از دلایل آن فهم و بصیرت بالای مردم و فرهیختگان بود.

حاشیه‌نگاری دیدار استاندار گلستان با دانشجویان؟ اتفاقات اخیر کشور اعتراض بود یا اغتشاش؟

زنگانه ادامه داد: بسیاری از دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر در مدت زمان کوتاهی آزاد شدند و همین‌جا از رییس دانشگاه می‌خواهم که این دانشجویان در صورتی که مشکل امنیتی ندارند تا پایان آذرماه به کلاس خود برگردند.

وی با تقدیر از رفتار مهربانانه ماموران حافظ امنیت گلستان در آشوب‌های اخیر گفت: در این مدت بیش از ۷۰ مامور با چاقو و پنجه بکس و دیگر ابزار آشوبگران مجروح شدند و شما این رفتار صبورانه را با واقعه پنج آذر سال ۵۷ گرگان و شهادت ۱۴ نفر و زحمی شدن صدها نفر مقایسه کنید.

در ادامه این جلسه تعدادی از دانشجویان که از ابتدای نشست با فریاد و هیاهو به دنبال طرح سوال از استاندار بودند، جلسه را ترک کردند که زنگانه گفت: باید یاد بگیریم که فقط گوینده نباشیم و به طرف مقابل هم اجازه صحبت کردن بدهیم.

وی ادامه داد: این دانشجویان از ابتدای جلسه اقدام به طرح سوال کردند اما حالا که می‌خوام به آنان پاسخ بدهم از سالن خارج می‌شوند، من از آنان گلایه نداریم اما باید یاد بگیریم که حرف همدیگر را ولو مخالف باشد، گوش دهیم.

حاشیه‌نگاری دیدار استاندار گلستان با دانشجویان؟ اتفاقات اخیر کشور اعتراض بود یا اغتشاش؟

وی همچنین با اعلام شماره تلفن همراه خود از دانشجویان خواست هرگونه دیدگاه و نظر و انتقاد خود را برای وی به عنوان نماینده عالی دولت ارسال کنند.

در این مراسم به سه دانشجویی که متولد ۱۶ آذر بوده‌اند به رسم یادبود هدیه‌ای اعطا شد.

حاشیه‌نگاری دیدار استاندار گلستان با دانشجویان؟ اتفاقات اخیر کشور اعتراض بود یا اغتشاش؟

در پایان علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان با حضور در سلف سرویس دانشگاه با دانشجویان غذا صرف کردند.

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا