تورکمن صحرا

دکتر یاشا و عایشه مخدومی از مفاخر ترکمن صحرا هستند

پایگاه خبری اولکامیز – لطیف ایزدی: نوروزمحمد مخدومی فرهنگی بازنشسته ترکمن، بزرگِ خاندانِ مخدومی در گنبد است. دکتر یاشا به وی علاقه و محبت خاصی دارد و هر موقع که گنبد می آید به دیدارش می رود. به بهانه انتشار ویژه نامه دکتر یاشا با این مَرد باتجربه که اهل ذوق و ادب است و از کاراته کاران قدیمی گنبد می باشد گفتگو کردیم. سخنان نوروز محمد در باره دکتر یاشا و مادرش شنیدنی است.  این مصاحبه با هماهنگی دوست شاعرم احمد شاهسواری در ایام نوروزی در پاساژ طباطبایی ( محل کارش ) انجام شد. سخنان نوروز را با هم می خوانید:

در سال ۴۸ – ۴۷ در دبیرستان هدایت بندرترکمن تحصیل می کردم، در هنگام بازگشت از مدرسه در دکه روزنامه فروشی ناگهان عکس و نام دکتر عایشه مخدومی را دیدم. خیلی خوشحال شدم. روزنامه را  خریدم و مطالعه کردم. سپس آن را بُرش داده و به جلد کتابم  چسباندم.

سخنان دکتر عایشه مخدومی همراه با تصویرش در یک سمینار علمی منتشر شده بود. با جمعی از اساتید و پزشکان عکس دسته جمعی نیز گرفته بودند. آن زمان من افتخار کردم که فامیلی همچون ایشان دارم و بعد ارتباطم با خانواده ایشان بیشتر شد. با شوهرش مرحوم اراز مخدومی از نزدیک آشنا شدم. آنها با هم دختر عمو پسرعمو بودند.

خاطره دوم اینکه زمانی که یاشا کنکور امتحان داد و با  رتبه عالی به پزشکی مشهد قبول شد دوستان و همکارانم قبولی یاشا را به من تبریک می گفتند و از موفقیتش در شگفت بودند. این برای بنده مایه افتخار و مباهات بود. آن موقع مسئول تعاون آموزش و پرروش گنبد بودم.

یاشا بعد از پایان دانشگاه به خطه آذربایجان رفت و در تبریز و ارومیه خدمت کرد. سپس  به مشهد آمد و دراین شهر بزرگ مقیم شد. بیشتر دوران طبابتش را در مشهد گذراند و به عنوان  یکی از پزشکان برجسته ایران در رشته سرطان شناسی مطرح شد. مشهدی ها از تعهد و صداقت دکتر یاشا تعریف می کنند و به او احترام می گذارند. از نظر اخلاقی و شخصیتی یاشا را دوست دارند.

هر ساله هنگام نوروز دکتر یاشا به دیدارم می آید. این اتفاق برایم خوشحال کننده است. یاشا پزشک متخصص و حاذق  و انسانی رئوف و مهربان است. در کارهای خیر و عام المنعه مشارکت دارد. در کل طایفه ما مخدوم ها آدم هایی نیکوکار و مهربان هستم. هرکاری از دستمان هر کاری بر می آید برای مردم انجام می دهیم.

دکتر یاشا و مادرش یکی از افتخارات ترکمن صحرا هستند.

علاقه مندی دکتر یاشا به زبان و فرهنگ ترکمن از ویژگی های برجسته اوست. یاشا سفرهای متعددی داشته است. مردی دنیا دیده و پخته و در عین حال محجوب است. مادرش نیز از بزرگان اهل تمیز و خردمند می باشد.

نوروز در باره سرایش شعری در وصف دکتر یاشا و عایشه  مخدومی گفت: یک روز به دوستم هادی مشرقی زنگ زدم خیاط می خواستم گفت خیاطی را  معرفی می کنم که هم شاعرو هم آدم خوبی است. توسط  ایشان با شاعر خیاط دوست و اشنا شدم. به وی گفتم دکتر عایشه و یاشا از خویشاوندان نزدیک بنده هستند دوست دارم در وصف ایشان شعری بسرایید تا برای تاریخ  یادگار بماند. سپس در مورد خدمات ، انسانیت و علم و دانش آنها توضیح دادم. شاعر خواسته مرا  پذیرفت و شعری زیبا سرود که یاشار آن شعر را در مطبش قاب کرده  درمعرض بیماران قرار داده است و مادرش نیز کتاب شاعر را با هزینه خود چاپ کرده است. ( مجموعه اشعار احمد شاهسواری، شاعر خیاط به نام سخن دل )

من خودم اهل ادبیات هستم و شعر را می فهمم. الان هم از شاعر خیاط پیشنهاد کردم که برای عروس دکتر عایشه ( سرکارخانم مریم جعفری همسر خدوم دکتر یاشا ) که از لحاظ  اخلاق ، رفتار و کردار نمونه است شعری بگوید.

یاشا و خانواده اش انسان های دلسوز و درستکاری هستند. به مردم خدمت کرده اند. درد جامعه را می دانند. خداوند به ایشان سرافرازی و عمر طولانی عنایت دهد.

*تیر از اولکامیز است

**منبع: ماهنامه ترکمن دیار – فروردین ۱۴۰۳ – شماره ۲۱

www.ulkamiz.ir


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا