گزارش

شرکت تعاونی نانوایان گنبد تهدید به انحلال میشود؟

استمداد خبازان از اهالی رسانه

پایگاه خبری اولکامیز – وهاب سارلی : عصرگاه بیست و دومین روز شهریور ۱۴۰۲, سالی که اقتصاد و معیشت همچنان مسئله‌ی اصلی ملت است و بنام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است، در نشستی که با حضور تنی چند از اعضای هیات مدیره شرکت تعاونی نانوایان و اتحادیه خبازان گنبدکاووس با برخی از اهالی رسانه در ساختمان این اتحادیه در خیابان وحدت برگزار شد، مطلع شدیم شرکت تعاونی موفق نانوایان استان، در روزگارانی که بسیاری از تعاونی‌های کشور بدلیل عارضه‌ی اقتصادی حال و روز خوشی ندارند، بجای حمایت و پشتیبانی، در آستانه‌ی انحلال قرار گرفته است.

صحبت‌های میزبانان بسیار پرتامّل بود و پر از تالّم! از اهالی رسانه خواستند صدایشان باشند و فریادرسی کنند. 

به گفته‌ی رشید گوکلانی مدیر عامل اتحادیه خبازان و تعاونی نانوایان، این شرکت تعاونی بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان سرمایه دارد، مشتمل بر همین ساختمان سه طبقه و کاملا مجهز که دارای سالن همایش بزرگ نیز میباشد، ۹ دستگاه کامیون و کامیونت و ۵ هکتار زمین نرسیده به شهرک صنعتی اطراف سیدنیاز داریم که قرار است شهرک مسکن نانوایان در آن احداث کنیم، البته اگر شرکت ما را منحل نکنند!

این سرمایه ها حاصل عرق جبین تک‌تک اعضای آن است. شرکت تعاونی های نانوایان گلستان، تنها تعاونی در کشور است که کار حمل آرد را خودش انجام می‌دهد. که افتخاری برای استان است. این شرکت با ۲۵ سال سابقه، برای ۵۰ نفر در گنبد و در مجموع حدود ۴۰۰ نفر در استان اشتغال ایجاد نموده و یکی از موفق‌ترین تعاونی‌های استان گلستان است.

بنابر بخشنامه‌ای که در دولت دهم صادر شد اجازه حمل آرد به شرکت‌های تعاونی نانوایان کشور داده شد که فقط تعاونی استان گلستان با پیگیری خود از این فرصت استفاده کرده و این مجوز را اخذ نموده است.

حاجی‌زاده یکی از اعضای هیئت مدیره می‌گوید فرماندار با خبازان مشکل دارد و دنبال بهانه است.

 یک شرکت گرگانی با ۵۰ نفر عضو که غالبا نیروهای بازنشسته‌ی برخی نهادهای خاص هستند، بدون سبقه و هیچ تخصصی در این حوزه‌ و بدون برگزاری مناقصه، شرکتی تاسیس نموده و می‌خواهند حمل آرد نانوایان را از ما بگیرند و شرکت تعاونی نانوایان استان را منحل نمایند. فرماندار هم از آنها حمایت می‌کند.

نوروزی دیگر اعضای هیئت مدیره می‌افزاید، فرماندار می‌گوید نانوایان دزدند، اگر دزد هستند چرا نمی‌توانید اثبات کنید. بسیج را برای نظارت فرستاند تا همراه راننده برود، بسیج اعلام کرد تخلف وجود ندارد، این شرکت هدیه نظام به نانوایان است، چرا میخواهید از ما بگیرید؟

عبدالرحیم تیم‌پرور، عضو هیئت مدیره خبازان و یکی از بانیان تشکیل شرکت تعاونی نانوایان گفت؛ اتحادیه خبازان و شرکت تعاونی نانوایان دو مقوله مجزا هستند، اتحادیه زیر نظر اصناف و اداره صنعت و معدن بوده و وظایف آن تعیین نرخ نان، صدور مجوز و … است.

قانون اصناف به اتحادیه‌ها اجازه نمی‌دهد کار اقتصادی کنند، گفتند اگر میخواهید کار اقتصادی بکنید باید شرکت بزنید، از اینرو در سال ۱۳۷۸ شرکت تعاونی نانوایان را تشکیل دادیم، ۱۵ شرکت تعاونی در شهرستانهای استان ایجاد شد، هر نانوا را با پرداخت ۳۰هزار تومان عضو شرکت کردیم،

ابتدا کارمان را با توزیع سبوس آغاز کردیم، در سال ۱۳۹۱ مجوز حمل آرد را گرفتیم، برای حمل آرد به کامیون بیشتری نیازی بود، از اینرو مبالغ دیگری از اعضا برای خرید کامیون جمع شد.

هزینه حمل هر کیسه آرد را با ۱۰۰۰ تومان آغاز کردیم، قبل از شرکت ما، توزیع آرد را شرکت حمل و نقل آبادان انجام می‌داد که در توزیع آرد مشکلاتی برای نانوایان پیش می‌آمد،

اکنون توزیع آرد شرکت ما بگونه‌ای است که متقاضی حتی از دورترین نقطه شهرستان، تنها کافی است آرد مورد نیازش را تلفنی اعلام کند، سیستم ما همان لحظه دست بکار شده و مبلغ آرد را از حساب نانوا کسر کرده و فردا آرد دم در نانوایی‌اش است.

شرکت جدیدی که می‌خواهد توزیع آرد را از ما بگیرد، کامیون و سرمایه ندارد، در گنبد دنبال کامیون گشتند پیدا نکردند، به اتحادیه کامیون‌داران رفته‌اند آنها گفتند کمتر از ۱۵۰۰۰ تومان به ازای هر کیسه برایشان مقرون بصرفه نیست، شرکت جدید در نظر دارد ۱۲۰۰۰ تومان برای هر کیسه بگیرد،

در حال حاضر در شرکت ما کرایه هر کیسه ۸۶۰۰ تومان است، که نانوا برای ماشین و شرکت خود پرداخت می‌کند.

در واقع بار آرد، متعلق به خود نانوایان است و دوست دارند با ماشین‌های شرکت خود بارگیری نمایند.

اداره غله با چه منطق و استدلالی می‌خواهد با شرکت جدید قرارداد ببندد؟!!

اکبر عاصفی یکی از رانندگان شرکت با لهجه‌ی تهرانی خود گفت: آقایان چرا در لفافه صحبت می‌کنید،

اکنون دو ماه است کار زندگی ما راننده‌ها را گرفتند، به من و بقیه راننده‌ها گفتند برای ما کار کنید، قبول نکردیم،

به من گفتند این شرکت دیگر تمام شده است، اگه میتونی ماشین بخری بیا شرکت ما!!

آقا اگه من راننده دزد هستم چرا میخواهی برای شما کار کنم؟؟!!!

کارشکنی ها زیر سر فرماندار است!

فرماندار حتی سهمیه بنزین دولتی کامیونهای ما را کم کرد!

برای نظارت یک بسیجی را گذاشتند کنار ما، نهارش را هم ما میدادیم، چون بسیجی کنار ما در ماشین بود نمی‌توانستیم دو کارگر همراهمان ببریم، جا نبود، مجبور بودیم یک کارگر ببریم،  بخاطر همین برای تخلیه آرد مشکل داشتیم!

آخرش هم هیچ تخلفی پیدا نکردند.

می‌خواهند ما را از اسم سپاه بترسانند، مگر سپاه دشمن من است؟ می‌گویند حمل آرد را سپاه می‌خواهد بگیرد، مگر سپاه خودش کم مشغله دارد؟

بهشان گفتم فکر خانواده‌ی ما را بکنید، انتخابات نزدیک است، اینگونه مردم را ناراضی نکنید.

اعضای هیات مدیره دردمندانه اظهار نمودند؛ چون این شرکت به سوددهی رسیده است، به بهانه‌های مختلف می‌خواهند شرکت را از دست ما بگیرند،

 متاسفانه فرماندار گنبد هر جا می‌رود نانوایان را دزد خطاب میکند! اتحادیه نانوایان را قبول ندارد و به بهانه اتهام تخلف در صدد انحلال آن است!

شاید چند نانوایی تخلف کرده باشد، نمیدانیم،

اگر دزدی وجود دارد بروید دزد را بگیرید تنبیه کنید، نه اینکه شرکتی با صدها عضو و شاغل را دزد خطاب کرده و تعطیل کنید؟ این خارج از عدالت و انصاف است.

فرماندار گنبد، پیشتر در چندین نشست با اصحاب رسانه ادعا کرده بود که با مدیریت خود نه‌تنها جلوی تخلف خبازان را گرفته، توزیع آرد را ساماندهی نموده و صف‌های طولانی نانوایی‌های شهرستان را کاهش داده است، مضاف بر آن، این اقدامات را از عملکردهای مثبت دوران خدمت و افتخارات خود برمی‌شمارد!

بر خلاف ادعای فرماندار گنبد، مدیران اتحادیه و شرکت تعاونی خبازان اظهار نمودند، شلوغی صف نانوایی‌ها در تیرماه سال جاری بدلیل کاهش ۱۰۰ تنی سهمیه آرد شهرستان بوده است، با نزدیک شدن به عید قربان، با توجه به اهمیت این عید در تورکمنصحرا، از فرماندار درخواست کردیم سهمیه آرد نانوایی‌ها را افزایش دهند ولی توجه نشد و در عید قربان مردم و نانوایی‌ها با مشکلات زیادی مواجه شدند،  استاندار یک هفته بعد از عید قربان برای جبران کسر ۱۰۰ تن کسر سهمیه گنبد، ۳۰۰ تن سهمیه گنبد را افزایش داد، و به همین دلیل نانوایی ها خلوت شد.

 افزایش سهمیه‌ی آرد، صف‌ نانوایی‌ها را کم کرد، نه نظارت جناب فرماندار!

ایشان همچنین افزودند؛ با استاندار گلستان مکاتبه و تقاضا کردیم بر روند توزیع آرد نظارت کنند تا مشخص شود تخلف وجود دارد یا خیر ؟؟ و گفتیم هزینه نظارت را هم پرداخت می‌کنیم!

نظارت صورت گرفت، تخلفی پیدا نکردند،

بابت هزینه‌ی نظارت، فاکتور فرستادند، پرداخت کردیم!!

چند نانوایی را بدلیل تخلف هر کدام را ۴ میلیون جریمه کردند، تخلفشان این بود که در روز عیدقربان تعطیل کرده بودند،

نانوایان می‌گویند کارگر تورکمن نانوایی، در روز عید قربان هر مبلغی بدهی سرکار نمی‌آیند، چه میکردیم؟

بسیار متعجب شدم، چرا فرمانداری یا استانداری باید بابت نظارت، که وظیفه ذاتی‌اش است، هزینه بگیرد؟؟

بنظر میرسد حتی اگر این امر کاملا قانونی و مطابق عرف هم باشد، نه تنها پسندیده نیست بلکه چنین رویکردی ممکن است فساد زا نیز باشد.

در راه بازگشت در دلم گفتم ای کاش چیزهایی که شنیدم واقعیت نداشته باشد، اما رنگ رخسارشان که یادم می‌افتد، بغضم می‌گیرد.

بیکار شدن ۴۰۰ نفر از شاغلین تعاونی خبازان استان، یعنی بریدن نان ۴۰۰ خانوار و نگرانی صدها خانوار از بستگان آنان، یعنی افزایش شکاف میان مردم و دولت در شرایط حساس کنونی، یعنی ناامیدی مردم از انصاف و عدالت!

در پایان از فرماندار و استاندار محترم بعنوان روُسای کارگروه آرد و نان شهرستان و استان، و همچنین نمایندگان عالی دولت انتظار می‌رود  تدبیر شایسته‌ای اندیشیده و این موضوع را ختم به خیر نمایند.

 

 


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام . لطفا به اقایان نانوایان زحمتکش بگویید کمی صبر کنند که اقای شادمهر از سفر مسکو برگردد تا مشکلاتشان را حل نماید . ضمنا چرا در متن خبر هیچ اشاره ای به شادمهر نشده است . انشااله منتظر پیگیری نماینده گنبد برای حل مشکلات این عزیزان هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا